خبرگزاری کار ایران

خرم در ‌گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

افزایش امیدواری‌ برای ختم پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران

سفیر و نماینده اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با بیان اینکه امیدواری‌ها برای اعلام ختم پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران افزایش یافته است، تاکید کرد: بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین موجب بسته شدن بحران بی‌اعتمادی میان طرفین خواهد شد.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به گزارش فصلی چندی پیش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: آقای آمانو در گزارش خود نسبت به بازدید از تاسیسات پارچین و نمونه‌گیری صورت گرفته به آن ابراز رضایت کرده بود.

وی با بیان اینکه بر اساس نقشه راه آژانس باید گزارش خود را درباره فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران تا اواسط دسامبر به شورای حکام ارائه دهد، اظهار داشت: آژانس بیان کرده است که ایران بر اساس نقشه راه همکاری‌های لازم را داشته است و می‌تواند گزارش خود را براساس نتایج به دست آمده زودتر ارائه دهد و به این پرونده که سابقه‌ای بیش از یک دهه دارد، پایان دهد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه امیدواری‌ها برای اعلام ختم پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: ختم این پرونده بستگی به نوع گزارش آژانس دارد. در صورتی که گزارش به گونه‌ای باشد که جای مانور داشته باشد، سوالات بعدی مطرح می‌شود و با آن سوالات‏ راه برای رسیدگی باقی می‌ماند و در صورتی که نتایج بررسی‌ها منفی باشد، آنگاه این اتهام پایان می‌یابد.

خرم در پاسخ به این سوال که در صورت بسته نشدن پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران در آژانس‏، این مسئله چه تاثیری بر اجرای برجام خواهد گذاشت؟ خاطرنشان کرد: باید صبر کرد و منتظر گزارش دبیرکل آژانس ماند و از قضاوت زودهنگام جلوگیری کرد ولی با این حال‏ عدم بسته شدن این پرونده می‌تواند بر اجرای برجام اثر بگذارد و از سویی‏، بخشی از اجرای تعهدات ایران منوط به بسته شدن این پرونده است.

وی ادامه داد: عدم بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران در اعتمادسازی طرفین اثر می‌گذارد و موجب سردی روابط طرفین خواهد شد ولی بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین موجب بسته شدن بحران بی‌اعتمادی میان طرفین خواهد شد.

کد خبر : ۳۲۴۷۸۸