خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:

ریشه فرار مغز‌ها برخوردهای غیرمنطقی و بوروکراتیک با دانشمندان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر زمینه کار علمی میان کشورهای جهان اسلام فراهم شود دیگر ما شاهد فرار مغز‌ها نخواهیم بود ما آنچه در دهه چهارم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد تبدیل علم به ثروت ملی است. بنابراین تبدیل علم به فناوری وحاکمیت نگاه علمی بر بخش‌های مختلف خدمات وصنعت و... یک ضرورت است.

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف گفت: اگر زمینه کار علمی میان کشورهای جهان اسلام فراهم شود دیگر ما شاهد فرار مغز‌ها نخواهیم بود که متاسفانه یک آفت بزرگی برای مسلمانان و جهان اسلام است. در واقع ریشه فرار مغز‌ها در عدم توجه به شئونات و منزلت دانشمندان و عدم وجود امکانات کاری و برخوردهای غیرمنطقی و بوروکراتیک با دانشمندان است

عضو شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در ارتباط با همکاری جهان اسلام به لحاظ علمی اشاره کرد: نباید بحث علمی را یک‌طرفه بدانید. اینکه ما وضعیت علمی بهتری نسبت به سایر کشورهای مسلمان داریم دلیل نمی‌شود که بگوییم ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم و آنها کاری از دستشان بر نمی‌آید. برجسته‌ترین استاد رابطه‌اش با دانشجو رابطه یک‌طرفه نیست. پس اگر ما ارتباط علمیمان را با دنیای اسلام بیشتر کنیم ما هم می‌توانیم از داشته‌های آنها بهره بگیریم که حاصل آن ارتقای علمی در دنیا اسلام خواهد شد. همچنین هم‌افزایی، همکاری و تعامل علمی بین دانشمندان جهان اسلام قطعا به نفع همهٔ کشورهای اسلامی است و علاوه بر پاسخگویی به نیاز‌ها و تامین رفاه و افزایش ثروت ملی، در تقویت روابط سیاسی بین کشورهای اسلامی نیز موثر خواهد بود.

در ادامه این گفت‌وگو رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم به تاثیر جایزه مصطفی(ص) در زمینه ارتباط با کشورهای دیگر اشاره کرد و توضیح داد: یکی از بحث‌ها و چالش‌های امروز ما ارتباط با دنیای اسلام است. ما معتقدیم که اگر همکاری بیشتری بین کشورهای اسلامی در زمینه‌های علمی وجود داشته باشد علی‌الاصول نیازهای علمی را بهتر می‌توانیم با کمک هم تامین کنیم. کارهای تشویقی می‌تواند در توسعه این همکاری‌ها موثر باشد و یکی از این کار‌ها دادن جایزه‌های علمی و معرفی برجستگان علمی دنیای اسلام است. با این نگاه جایزه علمی مصطفی(ص) خوشبختانه با استقبال خوبی در دنیای اسلام مواجه شده است.

عارف تاکید کرد: این جایزه محفلی برای همگرایی دانشمندان اسلام خواهد بود و دانشمندان مسلمان به واسطه همکاری در این جایزه با یکدیگر بیشتر تعامل خواهند کرد. در اساسنامه جایزه هم مطلبی مبنی بر اینکه ایران بخواهد به تنهایی آن را برگزار کند و نگاه انحصاری بر روی آن داشته باشد وجود ندارد و ما در تدوین اساسنامه برای سیاست و جهت گیری اصرار داشتیم. بزرگان دنیای اسلام در این جایزه حضور و مشارکت خواهند داشت نگاه در این جایزه نگاه به دنیای اسلام و همگرایی و همکاری با دنیای اسلام در برگزاری این جایزه است ما یک جایزه فرهنگی در دنیا اسلام هم داریم ولی جایزه مصطفی(ص) اولویتش فناوری و مسائل علمی است.

عضو شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) گفت: یکی از نتایج اینجایزه هم می‌تواند رشد فرهنگی باشد اما اصل موضوع، همگرایی میان دانشمندان کشورهای اسلامی و ارتقای دنیای اسلام در زمینه‌های علم و فناوری است. تلاش ما هم از برگزاری این برنامه علمی این است که وقتی برگزیدگان را معرفی می‌کنیم مجموعه جهان اسلام به اجماع آنها را قبول داشته باشند.

وی با اشاره به تحریم‌های موجود در زمینه‌های مختلف خاطرنشان کرد: اگر تحریم‌ها وجود نداشت٬ می‌توانستیم در برخی از بخش‌ها به دستاوردهای بهتری دست یابیم. تحریم بیشتر در بخش اقتصادی و عمرانی تاثیر منفی گذاشتف اما در بخش تولید علم اثر منفی چندانی نداشته است و علیرغم تحریم‌ها رشد علمی ما بسیار خوب بوده است.

عارف در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این جایزه می‌تواند اختلاف‌های فرقه‌ای را کاهش دهد گفت: خوشبختانه در حال حاضر استقبال خوبی از جایزه مصطفی(ص) شده است و تلاش بر این است که اینجایزه همگرایی و تفاهم را بین کشورهای اسلامی بیشترکند وامیدواریم آثار مثبت این جایزه را نه تنها در امور علم و فناوری بلکه در سایر زمینه‌ها از جمله کمک به تقویت روابط سیاسی بین کشورهای اسلامی شاهد باشیم.

کد خبر : ۳۲۴۹۰۱