خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در روسیه:

در صداقت برخی از کشورها برای مبارزه با تروریسم شک داریم

سفیر ایران در روسیه گفت: ایران و روسیه در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارند و در سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به ایران هماهنگی بیشتری بین دو کشور صورت گرفت.

به گزارش ایلنا، مهدی سنایی شامگاه سه‌شنبه در جمع اصحاب رسانه به بیان مسائلی در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی، مسائل استانی و شهرستان نهاوند که پیش از مأموریت در روسیه نمایندگی آن را در مجلس شورای اسلامی برعهده داشت، پرداخت.

وی اظهار کرد: یک رویکرد جدید که در حوزه سیاست در دو سال اخیر شکل گرفته و ویژگی عمده آن این است که در کنار تأمین اهداف، اصول انقلاب اسلامی و رعایت اصول بنیادین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحقق اهداف در عرصه بین‌الملل با کمترین هزینه ممکن است.

سفیر ایران در روسیه با تأکید بر اینکه دیپلماسی به‌الذات به دنبال تأمین اهداف کشور با کمترین هزینه ممکن است، افزود: فضایی که امروز در جهان حاکم است با ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران همخوان نیست، اما ما باید بتوانیم راه خود را ادامه داده و هزینه کمتری را متقبل شویم که این معنی دیپلماسی واقعی است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین ویژگی سیاست خارجی دولت این است که اهداف را با کمترین هزینه‌ها پیگیری کند، تصریح کرد: ما باید یک دیپلماسی بسیار فعال در عرصه بین‌الملل داشته باشیم و اگر خیلی از عرصه‌های بین‌الملل را به عنوان ناهمخوان با سیاست خارجی و اهداف خودمان تعریف و دیگران را دشمن خود بخوانیم، کافی نیست و ما نتوانسته‌ایم به وظیفه خود عمل کنیم.

سنایی با بیان اینکه الزاماً آنچه در گذشته شکل گرفته را نباید قطعی فرض کرد و باید به دنبال تغییر و تحول باشیم، ادامه داد: در واقع مهم این است که در یک فضای متلاطم بین‌المللی ورود پیدا کرده، به گفت‌و‌گو و نشست و برخاست پرداخته و ابتکاراتی عرضه و راه‌حل ارائه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید بتوان شرایط را به سوی تأمین اهداف خودمان سوق دهیم که یک نوع ظرفیت‌سازی در عرصه سیاست خارجی است، خاطرنشان کرد: رویکرد اساسی دولت فعال بودن در عرصه سیاست بین‌الملل است، به طوری که در سازمان‌های منطقه‌ای، مجامع بین‌المللی، در محیط‌های دوستانه و رقیب و در حوزه‌های دشمن، حضور یابیم و اهداف را پیش ببریم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه ممکن است بحث بازی برد ـ برد برای برخی افراد قابل قبول نباشد، گفت: بازی برد ـ برد به معنای کنار گذاشتن اهداف نیست بلکه تنها روش‌ها را برای رسیدن به اهداف کنار گذاشته می‌شود.

وی مهم‌ترین اتفاقی را که در توافق هسته‌ای افتاده را نیز پروسه‌ای دانست که هر دو طرف به احساس خوب رسیدند و اظهار کرد: طرف غربی مطمئن شده که ایران بمب هسته‌ای نمی‌سازد و ما نیز که به دنبال بمب نبودیم، حاضر شدیم اقداماتی انجام بدهیم که آن‌ها مطمئن شوند ایران دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

سنایی با اشاره به اینکه آنچه ما می‌خواستیم به دست آوریم که برطرف شدن ایران‌هراسی، تحریم‌ها و... است تا بهانه‌ای برای محدودیت اقتصاد ایران وجود نداشته باشد، افزود: ایران احساس نمی‌کند که کار تمام شده است، چراکه دیپلماسی، اتفاقی همیشه در جریان است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ایران با چشم باز رفتار کشور‌ها را رصد می‌کند.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور روسیه به تهران تصریح کرد: روابط ایران و روسیه، همان‌طور که همه شاهد و ناظر هستند در همه ابعاد در حال گسترش است و هر دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی متمرکز شدند.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اینکه این روابط ممکن است برای برخی از افراد نوعی تضاد در مقابل رفع مشکلات کشور با غرب محسوب شود، ادامه داد: در عالم واقع این طور نیست و رئیس جمهور اسلامی و وزیر امور خارجه بسیار عمیق‌تر از این، سیاست را می‌شناسند و فهم عمیقی از سیاست خارجی دارند و می‌دانند که کشور باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه شرق جایگاه اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، خاطرنشان کرد: روابط با روسیه، چین و هند در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران ذکر شده و تعمیق، گسترش و پایدار کردن روابط با شرق به ویژه روسیه از جمله برنامه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

سنایی در ادامه با بیان اینکه یکی از مسائلی که دنبال می‌کنیم، روابط بین استانی و منطقه‌ای بین دو کشور است، اظهار کرد: روسیه یکی از ۱۰ اقتصاد بر‌تر دنیاست و ۸۶ منطقه فدرال دارای خودمختاری دارد که ۲۱ جمهوری و بقیه استان و ناحیه است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۰ استان به روسیه دعوت شدند که یکی از استان‌ها همدان است، افزود: استانی که برای ارتباط با همدان در نظر گرفته شده سوردولوفسک است که اقتصادی و صنعتی قوی دارد به طوری که از ۴ میلیون جمعیت، ۲ میلیون نفر در کارخانه‌ها کار می‌کنند.

سفیر ایران در روسیه با تأکید بر اینکه همه بخش‌های استان می‌توانند با سوردولوفسک ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: سفارت نیز با تمام وجود در حوزه‌های مختلف ورود پیدا می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دو دوره نمایندگی مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته است، ادامه داد: بخشی از دوره دوم نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را بر اساس تشخیص کشور باید ترک می‌کردم.

سنایی با بیان اینکه پروژه‌های کلان شهرستان را پیگیری کرده تا خلأ موجود را تا حدودی پر کند، خاطرنشان کرد: هر شنبه که در روسیه تعطیلی است، دو تا سه ساعتی را زمان برای پیگیری امور مربوط به نهاوند اختصاص دادم.

وی با تأکید بر اینکه دانشکده پیراپزشکی نهاوند و احداث سد گرین را پیگیری کردم، گفت: مشکلات در این حوزه که بخشی مربوط به کمبود اعتبارات است را پیگیری می‌کنم.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه سفر پوتین، رئیس جمهور روسیه به ایران بسیار مهم بود، اظهار کرد: اسناد خوبی امضا و هماهنگی بیشتری برای مبارزه با تروریسم به عمل آمد، چراکه ایران و روسیه هر دو در صف مقدم مبارزه با تروریست هستند.

وی با بیان اینکه برخی از کشور‌ها استاندارد دوگانه در مقابله با تروریست دارند و در صداقت آن‌ها در این حوزه شک وجود دارد، افزود: در این سفر بین دو کشور ایران و روسیه هماهنگی بیشتری در حوزه مبارزه با روسیه صورت گرفت.

سنایی با اشاره به اینکه جمعیت قابل توجهی بورسیه و افراد بسیاری به صورت آزاد در روسیه تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: در روسیه انجمن اسلامی و شورای ایرانیان را فعال کردند و در سفر اخیر موافقت‌نامه تسریع روادید به ویژه در بخش‌های علمی، فرهنگی و گردشگری به امضا رسید.

وی با تأکید بر اینکه بازار روسیه بزرگ است و کارتل‌ها در آن فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ۲۰۰ غرفه در فود سیتی مسکو در نظر گرفته شده که تجار ایرانی فعالیت می‌کنند اما از استان همدان افراد کمی حاضر شدند در حالی که ظرفیت مناسبی با توجه به ممنوعیت موجود در روسیه در خصوص واردات از غرب فراهم شده است.

کد خبر : ۳۲۵۲۶۵