خبرگزاری کار ایران

بروجردی در نشست امنیت کشورهای مشترک المنافع:

ایران آماده برداشتن گام‌های عملی برای افزایش امنیت منطقه است

رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر امروز با ده‌ها هزار تروریستی که از ده‌ها کشور جهان به سوریه و عراق رفته‌اند نجنگیم فردا باید در داخل مرزهای خود با آن‌ها مبارزه و مقابله کنیم و هزینه‌های بسیار بیشتری را بپردازیم.

به گزارش ایلنا، ‌علاءالدین بروجردی درنشست امنیت دسته‌جمعی کشورهای مشترک‌المنافع؛ همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابله با تروریسم و داعش را نمونه و الگویی از همکاری میان این کشور و سایر کشورهای منطقه از جمله اعضای سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی دانست.

متن کامل سخنرانی بروجردی در نشست امنیت دسته‌جمعی کشورهای مشترک المنافع، به شرح ذیل است:

جناب آقای ناریشکین
رئیس محترم دومای دولتی روسیه
دبیر کل محترم
خانم‌ها، آقایان و حضار محترم

در ابتدا مایلم مراتب تشکر خود را از میزبانی دولت روسیه و بلاخص جناب آقای ناریشکین رئیس محترم دومای دولتی فدراسیون روسیه در برگزاری این نشست مهم ابراز نموده و انتخاب جنابعالی را به ریاست این سازمان تبریک عرض می‌کنم و خرسندی خود را از حضور در جمع همکاران پارلمانی کشورهای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به عنوان مه‌مان مورد تاکید قرار دهم.

همچنین مایلم مراتب تاسف و تاثر عمیق خود را از حادثه تروریستی سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در ماه گذشته بر فراز صحرای سینا به دولت و ملت روسیه بالاخص خانواده‌های قربانیان ابراز نموده و آن را قویا محکوم نمایم.

جا دارد به حادثه تاسف بار هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو روسیه نیز اشاره کرده و کشتن خلبان آن در حال فرود آمدن با چ‌تر نجات را که مغایر بدیهی‌ترین اصول انسانی است محکوم نموده و به خانواده وی تسلیت بگویم.

خانم‌ها و آقایان، حضار محترم؛

امنیت در شرایط کنونی جهان به مقوله‌ای بسیار پیچیده تبدیل شده و با توسعه و پیشرفت جامعه بشری ابعاد بسیار گسترده‌تری به خود گرفته است. در همین راستا تهدیدات امنیتی برای کشور‌ها و ملت‌ها نیز دستخوش تغییر و تحول شده و طیف وسیعی را شامل شده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تهدیدات تروریستی، سایبری، زیست محیطی و... اشاره کرد.

متاسفانه تهدیدات امنیتی متناسب با پیشرفت جامعه بشری پیشرفت کرده و با گسترش ارتباطات و کوچک شدن جهان شاهد جابجایی سریع و تغییر شکل آن‌ها و خارج شدن آن‌ها از حدود مرز‌ها و حتی بعضا محدودیت‌های مربوط به زمان و مکان شده است.

به عنوان نمونه شاهدیم که چگونه حادثه تروریستی مبهم یازده سپتامبر و پاسخ و واکنش متقابل دولت آمریکا موج جدیدی از بی‌نظمی را در نظام بین‌الملل و بالاخص در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد. بعد از این حادثه آمریکا تلاش کرد تا به بهانه مبارزه با تروریسم و با استفاده از شرایط بوجود آمده، نظم نوین مبتنی بر نظام تک قطبی را با حمله به افغانستان و عراق در جهان پایه ریزی نماید اما این روش و رویکرد نه تنها منجر به ارتقاء و افزایش سطح امنیت ملت‌ها و کشور‌ها نشد بلکه باعث شکل گیری و بروز و ظهور نوعی بی‌نظمی نوین و انتشار ویروس تروریسم به سایر کشور‌ها و مناطق مختلف جهان بالاخص خاورمیانه و شمال آفریقا گردید.

آقای رئیس، حضار محترم؛

برخی قدرت‌های جهانی و حامیان منطقه‌ای آن‌ها در سال‌های اخیر تلاش کردند تا با سوءاستفاده از شرایط و فضای ایجاد شده و در رویکردی کاملاً دوگانه، با ایجاد تقویت و با اصطلاح مدیریت گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی و افراطی در درون کشورهای مستقل و غیردوست خود، امنیت و در ‌‌نهایت حاکمیت ملی این کشور‌ها را مورد هدف قرار دهند.

اما حوادث و تحولات ماه‌های اخیر بالاخص افزایش موج مهاجران و پناهندگان به اروپا و غرب و حادثه تروریستی اخیر پاریس نشان داد که این رویکرد و راهبرد دوگانه نه تنها امنیت کشورهای هدف و موردنظر برخی قدرت‌ها را تهدید می‌کند، بلکه ادامه آن آتشی است که دامان طراحان و مجریان چنین سناریوهای غیر انسانی و غیر اخلاقی را نیز خواهد گرفت. می‌توان جبهه‌النصره و داعش را برای اهداف راهبردی ایجاد، سازماندهی و هدایت کرد ولی بدون شک زمانی فراخواهد رسید که دیگر افسار این گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی و افراطی از کنترل و مدیریت طراحان و خالقان آن‌ها خارج شده و به تهدیدی جدی برای امنیت خود آن‌ها تبدیل خواهد شد.

باید بپذیریم که برخورد دوگانه با تروریسم و افراط‌گرایی، تقسیم تروریست‌ها به تروریست خوب و تروریست بد، نقض حاکمیت ملی کشورهای مستقل و عضو سازمان ملل متحد، ‌تلاش برخی قدرت‌های غربی و متحدان آن‌ها برای استفاده از سازمان‌های تروریستی و گروه‌های تکفیری و افراطی نظیر داعش، تامین مالی و تجهیز تسلیحاتی و لجستیکی آن‌ها و دامن زدن به جنگ‌های نیابتی برای سرنگون ساختن دولت‌های مستقل که از بزرگ‌ترین تهدیدات امنیتی در نظام بین‌الملل و کشور‌ها در نقاط مختلف جهان است در شرایط کنونی تهدیدات ناشی از تروریسم کور وخشن، افراط گرایی، جنایات سازمان یافته و تفکرات تکفیری همانند ویروسی مخرب و خطرناک صلح و امنیت جهانی را با چالش جدی مواجه کرده است و در این میان علاوه بر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، کشورهای آسیای میانه و قفقاز نیز به دلیل برخورداری از موقعیت راهبردی و ژئوپلوتیک، منابع غنی زیرزمینی، ساختار چند فرهنگی و تنوع قومی و مذهبی در معرض جدی چنین تهدیدات امنیتی قرار دارند.

از طرفی مبارزه و مقابله با تروریسم، افراط‌گرایی و خشونت به دلیل پیچیدگی و ظرافت این پدیده نیازمند اتخاذ تدابیر و تصمیمات سنجیده، ‌دقیق، ‌راهبردی و عقلانی است. در این راستا سازمان پیمان امنیت دسته جمعی به عنوان یک ساختار و تشکیلات امنیت‌زا در این منطقه مهم و استراتژیک از جهان می‌تواند از یک نقش سازنده و بسیار مثبت و ارزنده‌ای برخوردار باشد. این سازمان و نهادامنیتی منطقه‌ای می‌تواند و می‌باید راه‌های مقابله با آن‌ها را شناسایی واجرا نماید.

مجدداً تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قربانی تروریسم آماده است تا از تمام ظرفیتهای خود از جمله ظرفیتهای پارلمانی برای همکاری با کشور‌ها، ‌نهاد‌ها و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله سازمان پیمان امنیت دسته جمعی که واقعا قصد مقابله و مبارزه با این پدیده شوم را دارند استفاده نماید.

همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مقابله با تروریسم و داعش می‌تواند نمونه و الگویی از همکاری میان این کشور و سایر کشورهای منطقه از جمله اعضای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی باشد.

جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با گسترش مناسبات خود با تمام کشورهای منطقه و تعامل و رایزنی سازنده، گامهای عملی و موثری را برای افزایش ضریب ثبات و امنیت منطقه برداشته و در این راستا سطح همکاری‌های امنیتی و تبادل اطلاعات با این کشور‌ها را افزایش دهد.

در خاتمه ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که اگر امروز با ده‌ها هزار تروریستی که از ده‌ها کشور جهان به سوریه و عراق رفته‌اند نجنگیم فردا باید در داخل مرزهای خود با آن‌ها مبارزه و مقابله کنیم و هزینه‌های بسیار بیشتری را بپردازیم.

با سپاس از توجه شما و تشکر از ریاست محترم اجلاس

کد خبر : ۳۲۵۵۱۹