خبرگزاری کار ایران

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس:

منتظر اجرای تعهد آژانس برای بستن پرونده هسته‌ای هستیم

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما منتظر اجرای تعهد آژانس و بسته شدن موضوع مربوط به فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران هستیم زیرا بدون آن، اجرای برجام اتفاق نخواهد افتاد.

به گزارش ایلنا، رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در نشست شورای حکام آژانس به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه مایلم بار دیگر مراتب قدردانی دولتم را از جنبش عدم تعهد به دلیل حمایت آن از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران ابراز کنم، گفت: از زمان انعقاد برنامه اقدام جامع مشترک (برجام) در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵، به عنوان یک گام مهم از سوی ایران و گروه ۱+۵، طرف‌های این توافق کلیه رویه‌های داخلی خود را طی کردند که تکمیل آن ما را به روز تصویب برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ رهنمون ساخت.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس افزود: اکنون به روز اجرایی شدن برجام یعنی زمان اجرای تعهدات متقابل گروه ۱+۵ و ایران به عنوان بنیان اصلی برجام نزدیک می‌شویم. ایران قبلاً انجام اقدامات آماده سازی که قرار است در روز اجرا، یعنی روز تحقق همزمان توقف کلیه مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین رفع کامل کلیه تحریم‌های شورای امنیت و تمامی تحریم‌های یک جانبه یا چند جانبه مرتبط با موضوع هسته‌ای، تکمیل شود را آغاز کرده است. ما آماده‌ایم تا صادقانه به تعهدات خویش ارج نهیم به شرطی که دیگر طرف‌ها نیز چنین کنند.

نجفی با ذکر این نکته که ایران به تعهدات داوطلبانه خویش تحت مفاد نقشه راه منعقده بین آژانس و ایران به منظور حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده گذشته و حال تا پایان سال ۲۰۱۵ عمل کرده‌است، اظهار داشت:‌‌ همان گونه که قبلاً توسط آژانس اعلام شده‌ است، «فعالیت‌های مندرج در نقشه راه برای دوره ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ طبق جدول زمانی مربوطه کامل شده‌است». ما همچنین با آژانس یک نشست جمع‌بندی برگزار کردیم که طی آن نظرات خود در باره خاتمه موضوع در زمان تعیین شده را به آژانس منتقل کردیم.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی نهایی باید واقعی، متوازن و غیر جانبدارانه باشد، خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم که تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵، یعنی زمانی که مدیرکل آژانس ارزیابی نهایی در زمینه حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده گذشته و حال به شرح مندرج در ضمیمه گزارش سال ۲۰۱۱ مدیرکل (GOV/۲۰۱۱/۶۵) را برای اقدام در اختیار شورای حکام قرار می‌دهد، دولت‌های عضو در زمینه خاتمه این موضوع و هموار ساختن راه برای روز اجرای برجام، تصمیمی درست اتخاذ خواهند کرد. آنگونه که در قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مقرر شده است، گروه ۱+۵ بدون هر گونه خدشه‌ای نسبت به صلاحیت شورای حکام، در ظرفیت خود به عنوان اعضای شورای حکام و به منظور کمک به تحقق چنین تصمیمی، «قطعنامه‌ای را با نظرداشت بسته شدن موضوع، به منظور اقدام لازم به شورای حکام ارائه خواهد داد».

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس افزود: ما منتظر اجرای این تعهد و بسته شدن موضوع هستیم زیرا بدون آن، اجرای برجام اتفاق نخواهد افتاد. مایلیم این موضوع را روشن سازیم که این تعهد یکی از تعهدات حیاتی مندرج در برجام است.

نجفی با بیان اینکه تغییر جهت بنیادین در رهیافت شورای امنیت (نسبت به برنامه هسته‌ای ایران) به شکل مطروحه در مقدمه قطعنامه ۲۲۳۱ باید در اینجا یعنی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پی گرفته شود، یادآور شد: بنا بر این کلیه قطعنامه‌های قبلی شورای حکام که به نظر ایران اقداماتی غیر قابل توجیه و مبتنی بر انگیزه‌های سیاسی هستند باید خاتمه یابند. در شرایطی که برجام که توسط قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تایید شده‌ است، همکاری هسته‌ای با ایران و مواردی مانند تداوم برنامه غنی‌سازی آن شامل انتقال مواد هسته‌ای و کمک برای نوسازی رآکتور آب سنگین را مقرر می‌دارد، مفاد قطعنامه‌های گذشته شورا حاوی تصویب تعلیق، به هیچ وجه از اعتبار برخوردار نیست.

وی ادامه داد: علاوه بر آن، تمامی محدودیت‌های اعمال شده در مورد همکاری فنی ایران و آژانس باید در روز اجرای برجام رفع شود.‌‌ همان گونه که در کمیته مشورتی فنی (TAC) اظهار داشتیم، شورای حکام در رسیدگی به موضوع تأمین همکاری فنی برای ایران نمی‌تواند برجام و موضوع تایید آن توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی قطعنامه‌ ناظر بر لغو کلیه قطعنامه‌های قبلی آن و خاتمه کلیه تحریم‌ها را نادیده بگیرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به گزارش اخیر آژانس که بار دیگر، علاوه بر روز آمد کردن روند تکمیل اقدامات داوطلبانه برجام، حاوی جزئیات فنی اجرای پادمان‌ها در ایران است، گفت: هر چند این گزارش نشانی آشکار از شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران است، ولی به نظر ما گزارش‌دهی ساده در خصوص برجام مشابه روزآمد کردن اجرای برنامه اقدام مشترک برای آینده کفایت می‌کند و رویه کنونی در این زمینه باید در آینده تغییر کند.

نجفی گفت: در خاتمه هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مایل است از حمایت اکثریت قاطع دولت‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام و نقشه راه قدردانی کند. ما در انتظار حمایت آنان در جلسه آینده شورای حکام هستیم.

وی به معدودی از اعضا و از جمله یکی از همسایگان ایران که از تحولات عقب مانده است نیز توصیه کرد به بقیه پیوسته و در مواضع تکراری خود تجدیدنظر کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس به سخنان نماینده رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرده و افزود: درمورد آخرین سخنران قبل از اینجانب، از آنجا که صحبت‌های وی تکرار سخنان نا‌مربوط گذشته‌اش بود اجازه دهید آنچه در نشست قبلی عنوان شد را تکرار کنم؛ برای رژیم صهیونیستی اسرائیل که هرگز به معاهدات منع سلاح‌های کشتارهای جمعی نپیوسته است، هرگز استفاده و توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و از جمله سلاح‌های هسته‌ای را‌‌ رها نکرده است، هرگز به هیچیک از بازرسان آژانس اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای مخفیانه و زیرزمینی خود را نداده است، به توسعه سلاح‌های هسته‌ای در رآکتور مخفی دیمونا ادامه داده است، از سوی جنبش عدم تعهد به دلیل اعتراف یکی از مقامات عالیرتبه خود، نخست وزیر اسبق اسرائیل در ۱۱ دسامبر ۲۰۰۶ و اعلام اینکه این رژیم دارای سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد، محکوم شده است و هم اکنون بر روی ده‌ها کلاهک هسته‌ای که همه آن‌ها به سمت شهرهای اسلامی نشانه رفته‌اند، نشسته است، صحبت از نگرانی‌های اسرائیل راجع به سلاح‌های هسته‌ای مضحک و گزافه گویی است.

نجفی خاطرنشان کرد: همانگونه که بار‌ها گفته‌ایم اشک تمساح درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز تحت پادمان کشورهای عضو آژانس از سوی نماینده رژیم اسرائیل نمی‌تواند پوششی برای برنامه سلاح‌های هسته‌ای این رژیم و تاسیسات سلاح‌های هسته‌ای زیرزمینی آن باشد که تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و فرا‌تر از آن بشمار می‌رود.

کد خبر : ۳۲۵۵۳۳