خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر مجارستان:

۱۰۰ دانشجوی ایرانی در مجارستان بورسیه می‌شوند

در صورت لغو تحریم‌ها بانک اگزیمان می‌تواند پروژه های مالی ایران را تامین کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در نشست مشترک با هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: ما به این دلیل به ایران آمدیم که یک وضعیت غیرطبیعی را عوض کنیم. آخرین سفر نخست وزیر مجارستان به ایران ۲۷ سال پیش بود که این نشان از پایین‌ بودن سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور دارد.

وی افزود: ما امروز اینجا هستیم تا این عقب‌افتادگی را جبران کنیم و بر همین اساس از ۱۰ وزیر کابینه ۵ وزیر اینجا هستند و این نشان از عزم جدی مجارستان برای توسعه روابط خود با ایران دارد.

اوربان ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۱۶ دانشجوی ایرانی در مجارستان درس می‌خوانند و تاکنون بیش از ۴ هزار نفر از مجارستان لیسانس گرفته‌اند که این امر نشان‌دهنده این است که علیرغم عدم وجود روابط سیاسی اما روابط فرهنگی بین دو کشور و مردم جریان داشته است.

نخست وزیر مجارستان تصریح کرد: قرار است ملاقات‌هایی با مقامات عالیرتبه نظام همچون مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشته باشیم که این نشان از استقبال خوب مقام های سیاسی ایران از هیات مجاری دارد.

وی با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی افزود: به ایرانی‌ها تبریک می‌گویم که توانستند دوران سخت تحریم‌ها را پشت سر بگذارند و علاوه بر عبور از آن برهه سخت، انرژی زیادی را ذخیره کنند به طوری که آن‌ها امروز آماده هستند این انرژی را آزاد کنند.

اوربان تصریح کرد: نیازی نیست که ما یک اقتصاددان یا برنده جایزه نوبل باشیم تا ظرفیت‌های اقتصادی ایران را ببینیم. امروز کاملا مشخص است که ایران چه ظرفیت‌هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی دارد. نکته دیگر اینکه کشورهایی که ماه‌های قبل مخالف توافق هسته‌ای بودند امروز هیات‌های تجاری آن‌ها در ایران هستند زیرا آن‌ها نیز ظرفیت‌های اقتصادی ایران را درک کرده‌اند.

نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به بودجه ایران گفت: آنطور که من شنیدم ۴۰ درصد از بودجه ایران از درآمد نفتی است که این رقم برای کشوری مانند مجارستان خیلی زیاد است زیرا مجارستان فاقد هر گونه منابع معدنی است و بیشتر توسعه این کشور بر روی شرکت‌های فناوری است.

وی افزود: در سال گذشته رشد اقتصادی مجارستان ۳ درصد بوده است و امروز خیلی از کار‌شناسان امیدوار هستند که این روند رشد مثبت ادامه داشته باشد. این رشد اقتصادی از منابع طبیعی نیست بلکه از هوشمندی و فرصت‌شناسی مجارهاست.

اوربان تصریح کرد: ما قرار است در این سفر ۵ قرارداد درحوزه‌های مختلف با ایران امضا کنیم. ما با وجود آنکه ذخایر نفت و گاز نداریم اما بزرگ‌ترین شرکت نفتی و گازی در منطقه، مجاری است این بدان خاطر است که ما در زمینه پالایشگاه‌های نفتی و گازی پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم و بر همین اساس به دنبال افزایش همکاری‌ها در این حوزه با ایران هستیم در زمینه انرژی هسته‌ای نیز ما دارای تجارب خوب و موفقی هستیم و از حضور در این صنعت و همکاری مشترک با ایران استقبال می‌کنیم.

نخست‌وزیر مجارستان ادامه داد: دومین قرارداد در بحث تصفیه آب است که ما قرار است با ایرانی‌ها همکاری خود را آغاز کنیم. در این حوزه درست است که تکنولوژی ما از آلمان‌ها عقب‌تر است اما‌‌ همان تکنولوژی را از آلمان‌ها خریداری کرده‌ایم و قرار است در ایران به کار بگیریم. قرارداد سوم در خصوص صنایع داروسازی و بهداشت است که قرار است شرکت‌های مجاری با شرکت‌های ایرانی همکاری‌های خوبی داشته باشند. قراردادی نیز در مورد دام، ‌طیور و دامپزشکی به امضا رسیده است که می‌تواند در این زمینه همکاری‌های خوبی را با طرف ایرانی داشته باشیم و قرارداد پنجم در مورد مالیات‌های دوجانبه است که بین دو کشور به امضا رسیده است.

وی تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم ۱۰۰ دانشجوی ایرانی را در دانشگاه بوداپست بورسیه کنیم و ازسال آینده میلادی کرسی زبان فارسی در این دانشگاه راه اندازی خواهیم کرد.

وی گفت: در خصوص راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و مجارستان نیز به زودی اقدام خواهیم کرد.

ویکتور اوربان با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی و تامین مالی پروژ‌ه‌های عمرانی ایران گفت: در صورت لغو تحریم‌ها بانک اگزیمان می‌تواند پروژه‌های مالی ایران را تامین کند زیرا ما از نظر مالی مشکلی نداریم و آماده سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مورد توافق هستیم اما تا زمان لغو تحریم‌ها ما با یک مجوز ملی فعلا در زمینه کشاورزی و دارویی همکاری‌های خود را با ایران آغاز می‌کنیم.

در پایان نخست‌وزیر مجارستان پایه هر گونه همکاری اقتصادی بین کشور‌ها را روابط فرهنگی بین دو کشور دانست و گفت: امیدواریم علاوه بر همکاری‌های اقتصادی رابطه‌های فرهنگی و ملی بین دو کشور افزایش پیدا کند.

کد خبر : ۳۲۶۵۶۲