خبرگزاری کار ایران

جلالی در جمع خبرنگاران:

۱+۵ براساس گزارش آژانس گذشته را جبران کند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم گروه ۱+۵ براساس آنچه که امروز به روشنی در گزارش آژانس مطرح شده بتواند جبران گذشته را انجام دهد و ظلم‌هایی که نسبت به ملت ایران رفته را برطرف نماید و برجام بتواند با شفافیت و به شکل کامل اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کاظم جلالی در حاشیه مراسم ختم مرحوم غضنفر رکن‌آبادی در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش روز گذشته مدیرکل آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آژانس هم دارای نقاط ضعف بود و هم نکات مثبتی در آن وجود داشت. نقاط ضعف این گزارش تا حدودی به سابقه تاریخی نگاه غرب معطوف است که براساس قضاوت نابجای آن‌ها مبنی بر اینکه ایران تا پیش از سال ۲۰۰۳ به دنبال فعالیت‌های انحراف‌آمیز هسته‌ای بوده تهیه شده بود.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد این مدعیات نه مستند باشند و نه اساسا حرف تازه‌ای در آن وجود داشته باشد این اظهارات تکراری است و همواره از سوی غرب مطرح شده است، اظهار داشت: با این وجود این گزارش به نکات مثبتی نیز اشاره می‌کند و این مسئله نشان از اعتراف غرب به این نکته دارد که جمهوری اسلامی ایران حداقل از سال ۲۰۰۳ به این سو هیچ‌گونه حرکت انحراف‌آمیزی نداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: با این حساب طرف مقابل باید پاسخگو باشد که چرا در سال‌های گذشته چنین قطع‌نامه‌های ظالمانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کردند، چرا پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد و این درحالی است که اساسا از سازمان‌های بین‌المللی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این انتظار می‌رود که مدافع حقوق اعضای خود باشند و در صورتی که مرتکب اشتباه و یا ظلمی علیه یکی از این اعضا شدند، به این اشتباه‌ها اعتراف کنند که امیدواریم با این گزارش پرونده جمهوری اسلامی ایران به حالت عادی بازگردد و در شورای حکام مختومه اعلام شود.

جلالی در مجلس ادامه داد: امیدواریم گروه ۱+۵ براساس آنچه که امروز به روشنی در گزارش آژانس مطرح شده بتواند جبران گذشته را انجام دهد و ظلم‌هایی که نسبت به ملت ایران رفته را برطرف نماید و برجام بتواند با شفافیت و به شکل کامل اجرا شود.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس در پاسخ به این سوال که آیا واکنش مثبت و سریع ایالات متحده نسبت به این گزارش در نتیجه نهایی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران موثر خواهد بود؟ تصریح کرد: طبیعی است که تصور ما این است که با توجه به اینکه این گزارش صادر شده باید پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران مختومه گردد و کشورهای ۱+۵ با توجه به این اعتراف بزرگ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای مختومه اعلام کردن پرونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت پیش بروند.

کد خبر : ۳۲۷۰۴۸