خبرگزاری کار ایران

دین‌پرست خبر داد؛

دستور ویژه وزیر کشور برای تسریع روند بازگشت زائران اربعین

سخنگوی ستاد مرکز اربعین حسینی از دستور ویژه وزیرکشور، به منظور تسهیل و تسریع در روند بازگشت زائرین اربعین حسینی خبر داد.

به گزارش ایلنا، بابک دین‌پرست با اشاره به برگزاری جلسه اضطراری روز جاری ستاد مرکزی اربعین حسینی، تعداد زائرینی را که طی روز گذشته وارد کشور شده‌اند، 247 هزار و 643 نفر اعلام و اضافه کرد که از این تعداد 171 هزار و 582 نفر از مرز مهران ، 43 هزار و 599 نفر از مرز شلمچه، 30 هزار و 224 نفر از مرز چذابه و 2 هزار و 292 نفر نیز از مرز هوایی وارد کشور شده اند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی تعداد زائرینی را که تا پایان شب گذشته وارد کشور شده‌اند، بیش از 850 هزار نفر اعلام کرد.

دین‌پرست با اشاره به اطلاع‌رسانی‌های مستمر انجام شده برای انتخاب مرزهای شلمچه و چذابه از سوی زائرین اباعبدالله حسین(ع) برای ورود به کشور، اعلام کرد آمارها نشان از آن دارد که علیرغم اطلاع رسانی‌های انجام شده، طی روزگذشته قریب به 70 درصد از زوار، مرز مهران را برای ورود به کشور برگزیده‌اند.

وی افزود: حتی برخی از زائرین که از مرزهای شملچه و چذابه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی وارد کشور عراق شده بودند، به دلایلی ازجمله نزدیکی مسیر بازگشت به کشور، مرز مهران را جهت بازگشت به میهن اسلامی انتخابات کرده اند که این موضوع موجب ازدحام شدید زائرین در پایانه مرزی مهران و اخلال در روند جابجائی زائرین از پایانه مرزی شده و این رقم نشان از ورود بیش از 7 هزار نفر زائر در هر ساعت، از مرز مهران به کشور دارد که این امر باعث ایجاد مشکلاتی در خروجی پایانه مرزی مهران به سمت شهر مهران و دیگر محورهای مواصلاتی منتهی به این شهر شده است.

قائم مقام وزیر کشور در امور بین الملل افزود: البته عدم وجود زیرساخت های مناسب و متناسب با انتقال این حجم از زائرین در پایانه مرزی و همچنین شهر مهران، آنهم در یک مهلت زمانی کوتاه چند ساعته، بارش باران شدید شب گذشته و در نتیجه آبگرفتی برخی معابر وکاهش شدید دما نیز مزید بر علت شد و بار ترافیکی محورهای مواصلاتی منتهی به شهر مهران را تشدید کرد.

وی ادامه داد: علی‌رغم پیش بینی تمامی تمهیدات مناسب و از جمله تامین چند هزار دستگاه وسیله‌نقلیه عمومی درون‌شهری مورد نیاز برای انتقال زائرین از پایانه مرزی مهران به شهر مهران و همچنین جابجایی زائرین از شهر مهران به استان‌های داخلی کشور توسط وسائط نقلیه برون‌شهری اما امر تردد و عبور و مرور زائرین با کندی و مشکلات قابل‌توجهی روبرو شد و بالطبع روند خدمات‌رسانی مورد انتظار در آن چند ساعت شب گذشته نیز با مشکلاتی مواجه شد.

دین پرست با تأکید مجدد بر اینکه زائرین از مرزهای شملچه و چزابه به میهن بازگردند تصریح کرد: در جلسه امروز ستاد مرکزی اربعین، مجدداً بر اجرای مصوبه جلسه قبل ستاد مبنی بر تعیین کمیته امنیتی و انتظامی ستاد اربعین با مسئولیت نیروی انتظامی ، بعنوان مسئول رفع مشکلات ترافیکی در خطوط مواصلاتی پایانه های مرزی و بویژه مرز مهران به منظور تسریع در روند ورود زائرین به کشور و انتقال آنها به شهرهای مورد نظر و البته همکاری کامل تمامی دستگاه های مرتبط با کمیته موصوف تأکید شد.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین، استمرار خدمات رسانی به زائرین ایرانی، اتخاذ تمهیدات ترافیکی مناسب برای سهولت در امر تردد وسائط نقلیه وجلوگیری از بروز گره‌های ترافیکی، فراهم نمودن زمینه تامین غذا و اسکان موقت زائرین در مسیر بازگشت، ممنوعیت ورود وسایل نقلیه برون شهری به داخل شهر مهران و جابجائی زائرین از خروجی پایانه مرزی مهران تا شهر مهران توسط اتوبوس های شهری، از دیگر مصوبات جلسه امروز ستاد مرکزی اربعین برشمرد.

در این جلسه که به ریاست معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، برگزار شد، مسئولین و نمایندگان کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین حسینی ، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و طرح دیدگاه های خود برای بهبود خدمات رسانی به زائران پرداختند.

کد خبر : ۳۲۷۱۸۷