خبرگزاری کار ایران

روحانی در دانشگاه شریف:

فضای امن می‌خواهیم نه امنیتی/ هیچ‌کس مستثنی از سوال نیست

رییس جمهور اظهار داشت: دانشگاه بهترین مکان برای نقد قدرت است و اگر قدرت به نقد کشیده نشود٬ به انحراف و استبداد منتهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حجت‌الاسلام والمسلمین که برای سخنرانی به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه صنعتی شریف رفته بود٬ در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه روز دانشجو فرصتی مغتنم برای من بود٬ اظهار داشت: ۱۶ آذر روز دانشجو٬ روز دانشگاه و استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی و ایستادگی نخبگان ملت در برابر استعمار و استبداد بود.

وی گفت: ۱۶ آذر٬ نه به سال ۳۲ و نه به هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد٬ چرا که یک روز تاریخی برای دانشگاه و همه ملت بزرگ ایران است.

به همه مفتح‌ها٬ مطهری‌ها٬ بهشتی‌ها٬ طالقانی‌ها و بازرگان‌ها و شریعتی‌ها درود می‌فرستم

رییس دولت یازدهم با یادآوری دوران منتهی به روز دانشجو گفت: دوران تاریک و سیاهی بود٬ چندماه بیشتر از کودتای ۲۸ مرداد نگذشته بود اما سه قهرمان در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در ‌‌نهایت به ۲۲ بهمن سال ۵۷ منتهی شد. لذا هم این روز را گرامی می‌داریم و هم بر آن شهیدان درود می‌فرستیم و هم برای همه شهدای دوران انقلاب و شهدای اساتید و دانش‌آموز و دانشجو که در دوران دفاع مقدس از عزت و استقلال دفاع کردند درود می‌فرستم.

روحانی ادامه داد: از همه دانشجویانی که با قامتی استوار و زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور ایستادگی می‌کنند٬ درود می‌فرستم. به همه کسانی که برای دانشگاه زحمت کشیدند درود می‌فرستم؛ به همه مفتح‌ها٬ مطهری‌ها٬ بهشتی‌ها٬ طالقانی‌ها و بازرگان‌ها و شریعتی‌ها درود می‌فرستم.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور خود در ۱۶ آذر در سال‌های گذشته اظهار داشت: در سال‌های گذشته نیز موفق شدم در یکی از دانشگاه‌ها به حضور دانشجویان و استادان برسم و سخنان آنان را بشنوم و نقدهایشان را بشنوم و خوشحالم امسال نیز در یکی از دانشگاه‌های به‌نام حاضر شدم.

وی ادامه داد: دانشگاه، دانشجو، استاد، علم و فناوری و به‌ویژه دانشگاه‌های بر‌تر فخر و افتخاری برای فرهنگ این سرزمین و ملت بزرگ ایران است.

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری نشست صبح خود با روسای دانشگاه تصریح کرد: قبل از آنکه در جمع شما حاضر شوم٬ نشستی با مسئولان دانشگاه داشتم و نکات مربوط به توسعه علمی در همه دانشگاه‌ها مطرح شد؛ به آنها قول دادم و به شما نیز قول می‌دهم در سال‌های آینده مشکلاتی که امروز مطرح شد را دنبال کرده و رفع کنم و ان‌شاءالله به وعده‌ام عمل خواهم کرد.

روحانی افزود: من از آنهایی که امروز پشت تریبون آمده‌اند و حرف زده‌اند و نقد و تشویق کرده‌اند و نکات قوت و ضعف دولت را برشمرده‌اند٬ تشکر می‌کنم.

دانشگاه بهترین مکان برای نقد قدرت است

رئیس جمهور با بیان اینکه شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است، خاطرنشان کرد: اگر قدرت در هر کشور مورد نقد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید. تمام مسئولان کشور مستقیم و غیرمستقیم افتخار دارند منتخب ملت بزرگ ایران هستند و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زده‌اند.

وی اضافه کرد: این تهمت بزرگی است که می‌گویند مقام‌های به دو دسته انتخاب می‌شوند؛ یا انتخابی یا انتصابی. همه مستقیم انتخاب می‌شوند یا غیر مستقیم.

هیچ‌کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه همه باید مورد سوال قرار بگیرند، یادآور شد: هیچ‌کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخ‌گویی به سوال مردم افتخار کنند که می‌کنند. البته نقد برخی قوا و نهاد‌ها سخت و مشکل است٬ اما فعلا از رئیس‌جمهور و دولت شروع کنید.

در این هنگام دانشجویان شعارهایی مبنی بر «روحانی، روحانی حمایتت می‌کنیم» و «روحانی دوستت داریم» سر دادند که روحانی در واکنش به این سوال‌ها ابراز داشت از الطاف شما متشکر هستم. دولت یازدهم اگر به چیزی رسیده است و پیشرفتی دارد٬ در سایه حمایت‌های مردم و به‌ویژه دانشجویان و جوانان است.

اگر لحن‌ نقدها نرم‌تر شود، قشنگ‌تر است

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی ادامه داد: تردیدی ندارم هدایت‌ها و حمایت‌ها و نقدهای شما کمک‌کننده است و همه را دلسوزانه می‌دانم٬ هرچند اگر لحن‌ها نرم‌تر شود قشنگ‌تر است و اساسا اعتدال باید در نقد هم مراعات شود.

روحانی با بیان اینکه انتقاد مفید است، عنوان کرد: در این جمع مسئولان دولتی حضور داشتند و من نقدهای شما و صحبت‌های شما را شنیدم و باید فرصت‌هایی دیگر فراهم شود تا نقد‌ها را بشود تا مشکلات و کاستی‌ها رفع شود. ما دور از کاستی و اشکال نیستیم٬ ولی تلاش داریم گام‌هایی به نفع مردم برداریم.

مردم در سال ۹۲ به بحث هسته‌ای هم رای دادند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما در عرصه‌هایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمده‌اند، بیان کرد: در مسئله هسته‌ای مردم به صحنه آمدند که پیروز شدند. مردم در سال ۹۲ مسئله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و این آغاز پیروزی ملت بود. اگر سال ۹۲ مسئله هسته‌ای نقد نمی‌شد و آثار تحریم‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گرفت و راه حل‌ها مورد بحث قرار نمی‌گرفت٬ مسئله هسته‌ای حل نمی‌شد. مردم در سال ۹۲ به بحث هسته‌ای هم رای دادند.

وی افزود: چون مردم به صحنه آمده‌اند و مسئله مورد بحث قرار گرفت و راه را باز کردند راهی برای حل‌وفصل مسئله پیدا شد و توانستیم راهی را پیدا کنیم که از طریق آن فشاری که بر روی مردم وجود داشت را برداریم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ما باید در مطبوعات و افکار عمومی در خصوص مسائل مختلف به اجماع نظر برسیم؛ حتی بر روی مسائل ساده، یادآور شد: ما باید راجع به عدالت، وحدت، مبارزه با استعمار و ایستادگی در برابر استکبار، حاکمیت ملی و دانشگاه و... به وحدت نظر برسیم.

کسی تردید ندارد که باید قدرت نظامی داشته باشیم

روحانی با بیان اینکه راجع به مفاهیمی همچون دانشجو و دانشگاه در کشورهای دیگر نیز اختلاف‌نظر وجود دارد، گفت: من هم قبول دارم که ما باید برابر بایستیم و به توان ملی تکیه کنیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم٬ اما آیا معنای آن این است که با دنیا حرف نزنیم. اگر با کشوری مشکلی داریم تا مرز جنگ برویم و فرض کنیم در جنگ هم پیروز شویم شک نکنید٬ اگر توطئه‌ای وجود داشته باشد ما می‌ایستیم و پیروز می‌شویم٬ اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد اختلاف‌نظر دراین مورد است٬ وگرنه کسی تردید ندارد که باید قدرت نظامی داشته باشیم.

رئیس جمهور افزود: برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند و مذاکره و گفت‌وگو در دنیاست و ساخت و بنیه دفاعی کمتر کار کرده است. دولت در طول این دو سال در زمینه بنیه دفاعی و سلاح‌های راهبردی کاری کرده که شاید به اندازه اقدامات ده سال قبل بوده است. اینکه ما مذاکره می‌کنیم به معنای آن نیست که بنیه دفاعی خود را قوی نخواهیم کرد و نباید هیچگاه به فکر جنگ باشیم بلکه همیشه باید آماده باشیم اتفاقا جنگ زمانی رخ می‌دهد که ما آماده نباشیم.

فضای دانشگاه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان تفاوت کرده‌است

وی تاکید کرد: همزمان با پیروزی در مذاکرات مهم‌ترین موشک خود را آزمایش کردیم یکی از دلایل توفیق در مذاکرات ثبات نسبی اقتصادی در داخل بود همانطور که می‌دانید در آغاز دولت تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود و الان تک رقمی شده است یعنی ما در طول ۳۶ ماه تاکنون کاهش تورم داشتیم معیار ما شاخص‌ها است رقابت اشکالی ندارد اما باید ببینیم برای چه رقابت می‌کنیم اگر در ‌‌نهایت شاخص‌ها تغییری نکند رقابت، انتخابات و جناح‌بندی‌ها مفهومی ندارد. اگر اعتماد عمومی که در سال ۹۴ داریم نسبت به سال ۹۲ تغییری نکرده باشد ما پیشرفت نکرده‌ایم. برای من سرمایه اجتماعی اهمیت دارد مهم نیست که این جناح حاکم با شد یا آن جناح.

زمانی کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه احساس می‌کنم فضای دانشگاه در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲ زمین تا آسمان تفاوت کرده‌ است، اظهار داشت: ممکن است فضا هنوز هم امنیتی باشد که من آن را نمی‌پسندم. ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی. از شما می‌پرسم آیا در سال ۹۰، ۹۱ و ۹۲ شما برای ۱۶ آذر می‌توانستید به همین راحتی اجتماع داشته‌باشید؟ الان هم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ همه به دنبال ۱۶ آذر هستند یک زمانی کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی.

روحانی اضافه کرد: اگر شاخص‌ها بگوید که دانشگاه‌های ما در سال ۹۴ با ۹۱ تفاوتی نکرده حتما ما محکوم هستیم. ممکن است تا دانشگاه مطلوب فاصله زیادی باشد درست است‏، ما به نقطه مطلوب نرسیدیم اما به شما اطمینان می‌دهم که راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه و دانشجو و وزارت علوم تغییری نکرده و این راه از فرجی‌دانا تا فرهادی نباید تفاوتی داشته باشد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آنچه ما خواستار آن هستیم این است که شاخص‌های ما مطلوب باشد، تصریح کرد: فردی گفت دولت از لحاظ رکود حرکتی نکرده است. در سال ۹۱ رشد اقتصادی ما منفی ۶.۸ بوده و ما در عمق رکود قرار داشتیم که در سال ۹۲ این میزان را به منفی ۱.۹ رساندیم و رشد اقتصادی در سال ۹۳ به مثبت سه درصد رسید امسال سال دشواری است ممکن است از نظر آمار رشد اقتصادی از سال قبل ضعیف‌تر باشد اما مثبت خواهد بود.

باید حماسه سال ۹۲ را در سال ۹۴ تکرار کنیم

وی با بیان اینکه خواست ما هم استقلال دانشگاه‌هاست، خاطرنشان کرد: شعار استقلال‌، آزادی و جمهوری اسلامی از برکت تلاش همین دانشجویان بود. معتقدیم دانشگاه باید روی پای خود بایستد و همه باید تلاش کنیم حماسه سال ۹۲ را در سال ۹۴ تکرار کنیم تا بتوانیم با مجلسی توانمند کاری کنیم که همه امیدوار باشند.

قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند

روحانی تاکید کرد: فرد دیگری گفت که نظر من نسبت به شورای نگهبان مثبت نیست در حالی که نظر من نسبت به شورای نگهبان‌‌ همان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم آن را ناظر می‌دانیم. در فضای انتخابات با تلاش شورای نگهبان و وزارت کشور باید شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.

کد خبر : ۳۲۷۸۶۵