خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده در مجلس:

از عضویت در همه ۱۹ شرکت استعفا داده‌ام

وزیر صنعت و معدن اظهار داشت: من عضو هیأت مدیره ۱۹ شرکت بودم اما از عضویت در هیات مدیره همه شرکت‌ها استعفا دادم و اسناد آن نیز موجود است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ محمدرضا نعمت‌زاده که برای برای پاسخگویی به سؤال حمید رسایی در مورد علت عضویت وزیر در هیأت مدیره ۱۶ شرکت همزمان با تصدی پست وزارت حضور یافته بود٬ اظهار داشت: آقای رسایی گفته‌اند بنده در هیأت مدیره ۱۶ شرکت عضویت دارم٬ اما من عضو هیأت مدیره ۱۹ شرکت بودم اما از عضویت در هیات مدیره همه شرکت‌ها استعفا دادم و اسناد آن نیز موجود است و روزنامه رسمی نیز آن‌ها را به چاپ رسانده است.

وی گفت: اسناد استعفای خود را تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌کنم تا نمایندگان مشاهده کنند٬ البته اسناد مردادماه به آقای اکبریان نائب رئیس کمیسیون شوراهای مجالس داده شده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: من کارمند رسمی نهاد ریاست جمهوری بودم اما در سال ۸۸ و بعد از ۳۰ سال خدمت بازنشسته شدم.

وی ادامه داد: ۳ سال و نیم بازنشسته بودم؛ در ‌‌نهایت با توجه به سابقه ۴۰ ساله در مدیریت و صنعت صلاح نبود بیکار باشم. در مدت اخیر به تدریح از فعالیت در یک شرکت در چندین شرکت مشغول شدم و عمدتا به صورت مدیریت و با واگذاری عضو هیات مدیره آنها شدم. عمده فعالیت من در چابهار در جهت ایجاد یک مجمعه پتروشیمی بود. در زمان فعالیتم یک سهم مدیریت هم به من داده شد؛ البته آن‌ها از من امضا گرفتند که این سهم متعلق به من نیست بلکه متعلق به سرمایه گذاری ساتا بود که متعلق به صندوق بازنشسگتی نیروهای مسلح و چندین شرکت خصوصی دیگر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بنده از ابتدای انقلاب تا سال ۸۸ کارمند رسمی نهاد ریاست‌جمهوری بودم و پس از بازنشتگی در سال ۸۸ پس از سه سال و نیم از زمان بازنشسته شدنم، باتوجه به سابقه ۴۰ ساله در امر صنعت و مدیریت صلاح نبود بیکار بنشینم و به همین دلیل در جهت پیشبرد پروژه‌های صنعتی اقدام و به همین دلیل در این مدت به تدریج از فعالیت در یک شرکت به چندین سازمان مشغول شده و عمدتاً به صورت مدیریتی و با واگذاری یک سهم عضوی از هیأت مدیره آن‌ها شدم.

وی افزود: عمده فعالیت بنده در چابهار در جهت ایجاد یک مجموعه پتروشیمی با توجه به تجاربی که داشتم بود که بنا بر این فعالیت یک سهم مدیریت به بنده اختصاص داده شد که تمامی مدارک آن نیز موجود بوده که در پی آن از بنده امضا گرفتند که سهم مذکور متعلق به بنده نیست ولی عضوی از هیأت مدیره آن هستید.

نعمت‌زاده ادامه داد: اکنون این واحد وابسته به سرمایه گذاری ساتا بوده که متعلق به صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و چندین شرکت خصوصی دیگر است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: با توجه به دستور و نظر دکتر روحانی اوایل مرداد سال ۹۲ و دستور که رئیس جمهور دادند مبنی بر قبول مسئولیت در وزارت صنعت، معدن و تجارت بنده از تمامی این شرکت‌ها به موجب اصل ۱۴۱ که کارمند دولت نباید شغل دومی داشته باشد استعفا دادم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تصدی بیش از یک شغل برای کارمند دولت ممنوع است چه برسد به یک وزیر، گفت: عضویت همزمان نعمت‌زاده در هیات‌مدیره ۱۶ شرکت خصوصی که تا کنون مستنداتی مبنی بر استعفای وی از هیأت مدیریه آن‌ها دیده نشده قانونی نیست.

نعمت‌زاده: از روز رأی‌اعتماد در هیچ شرکت خصوصی عضویت ندارم

نعمت‌زاده در بخش دوم پاسخ خود به سؤال رسایی با اشاره به اینکه ما مسلمانیم و بزرگ‌ترین وظیفه ما صداقت است، گفت: من قبل از انقلاب عضو هیچ هیأت مدیره‌ای نبودم و بعد از انقلاب نیز بنا به حکم دولتی عضو ایران خودرو شدم و اگر در صنایع دفاعی و وزارت نیرو هم عضو بودم، وظیفه دولتی بود.

وی با تأکید بر اینکه تا پیش از بازنشستگی عضو هیأت مدیره هیچ شرکت خصوصی نبوده است، اظهار داشت: پس از بازنشستگی شروع به کار در بخش خصوصی کردیم و شرکت ما مدیریتی است. لذا در یک شرکت دولتی یکی دو سهم به ما دادند و در شرکت خودم نیز ۲۰ درصد داشتم که کل آن به قوه قضائیه گزارش شده است.

وزیر صنعت و معدن و تجارت صحبت‌هایی که عنوان می‌دارند عضو ۱۶ هیأت مدیره شرکتی است حرف‌های روزنامه‌ای برشمرد و گفت: ما طبق قانون اموالمان را هم اعلام کرده‌ایم.

وی به نامه دادستان دیوان محاسبات به رئیس مجلس که در آن تصریح شده است وی در هیچ شرکت عضو هیأت مدیره نیست اشاره کرد و افزود: رونوشت آن را به سازمان بازرسی کل کشور هم داده‌اند.

نعمت‌زاده از نامه مجدد رسایی به دیوان محاسبات و پاسخ این دیوان مبنی بر عدم عضویت خود در هیچ یک از هیأت مدیره‌ها سخن گفت و اظهار داشت: این پاسخ در ۱۳ مرداد ۹۲ و پیش از معرفی برای تصدی وزارت صنعت داده شده است.

وی با اشاره به اینکه ثبت شرکت‌ها دست افراد نیست اضافه کرد: عمده این عدم عضویت‌ها در عرض دو ماه آگهی شده است و من از روز رأی‌اعتماد در هیچ شرکت خصوصی عضویت ندارم، چرا که به عنوان یک مسئول این نظام متوجه لزوم رعایت قانون هستم.

وزیر صنعت و معدن و تجارت گفت: وقتی در صندوق بازنشستگی نیروی‌های مسلح عضو شدم یک سهم به من دادند و برای ثبت اینکه آن سهم متعلق من نیست از من اثر انگشت هم گرفتند که مربوط به سال ۹۱ است.

وی افزود: برای فروش این سهم هم باید به دارایی مراجعه می‌کردیم و مصوبه آن را اخذ می‌کردیم.

نعمت‌زاده با یادآوری اینکه مدارک مبنی بر عدم عضویت در هیأت مدیره شرکت‌ها را در ماه مرداد به عزیز اکبریان نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن داده است گفت: آقای اکبریان و نیز آقای رحمانی رئیس کمیسیون‌‌ همان موقع مدارک را به آقای رسایی دادند.

وی ادامه داد: آن موقع هم که به آقای رسایی گفتم سند عضویت من در هیات مدیره‌ها را بیاور به این علت بود که ایشان آن زمان به روزنامه‌ها استناد می‌کرد.

نعمت‌زاده با رد اینکه ۱۹ شرکت در مالکیت اوست، گفت: تنها یکی دو سهم مختصر خانوادگی در این شرکت‌ها دارم.

وی با ارائه مدارکی به حجت الاسلام سید حسن ابوترابی‌فرد که اداره جلسه را برعهده داشت، گفت: گزارش سازمان بازرسی و مدارک مربوط به استعفاهای من اینجا موجود است اما باید توجه داشت که باید مراحل استصوابی گذرانده شود و بعد هم به دارایی رفته به روزنامه رسمی داده می‌شود که آن هم در نوبت قرار می‌گیرد.

وزیر صنعت و معدن و تجارت در پایان گفت: نظر دادستان دیوان محاسبات نیز داخل مستندات بنده وجود دارد که یکبار به آقای رسایی و یکبار به ریاست مجلس ارائه شده است.

کد خبر : ۳۲۷۸۹۸