خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام ادیب در دانشگاه تهران:

عدم صلاحیت باید احراز شود٬ نه صلاحیت‌ها

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بر اساس اسلام٬ اصل بر برائت است و این عدم صلاحیت است که باید احراز شود٬ نه آنکه صلاحیت‌ها احراز شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود ادیب در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران برگزار شد٬ گفت: هیچ راهی جز امید پیش‌روی ما نیست و باید امیدوارانه به آینده نگاه کنیم.

وی ادامه داد: قرار بود زیر برج میدان آزادی مقبره شاه مخلوع باشد. در زمان او پیرمردی در احمدآباد بود که در تنهایی خویش درگذشت٬ اما دهه‌ها از آن ایام گذشته و وقتی جوانان امروز تصاویر شاه را می‌گیرند شعار مرگ بر دیکتاتور سر می‌دهند و هنگامی که عکس آن پیرمرد را می‌بینند٬ می‌گویند درود بر مصدق.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید براینکه چاره‌ای جز امید نداریم، اظهار داشت: بر مبنای امید هم حیات فردی و هم حیات اجتماعی ما شکفته خواهد شد. ۱۶ آذر از سویی روز تلخی است٬ چون یک حکومت دیکتاتوری دست به سلاح برد و سه قطره خون اهورایی بر سنگ‌فرش‌ها ریخت. از طرف دیگر در طول تاریخ٬ این روز، روز امید است٬ زیرا از آن سه قطره خون حماسه‌ها روییده و انقلاب اسلامی سر برآورد.

ادیب با یادآوری اینکه دانشگاه در طول نیم‌قرن گذشته همواره موتور محرک همه حرکت‌های پیش‌روانه بوده است، تصریح کرد: از ۱۶ آذر ۳۲ تا به امروز جنبش دانشجویی آب حیات‌بخش بوده است و امیدواریم مسئولان با شنیدن صدای ملت همگام با آنها حرکت کنند.

وی خطاب به رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای روحانی از خدمات و تلاش‌های دولت شما تشکر می‌کنیم٬ ولی این مردم آن هم در فضایی پر از تردید رای دادند٬ چون شما گفتید حقوقدانم٬ نه سرهنگ. چون هم فرزند حوزه‌اید و هم فرزند دانشگاه و چون هم سنت را می‌شناسید٬ هم پویایی جامعه را.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: تا زمانی که با مردم هستید٬ مردم همراه شما هستند. ما از شما و دستگاه دیپلماسی به خاطر فیصله دادن به ماجرای هسته‌ای تشکر می‌کنیم٬ ولی اکنون پس از اجرای برجام فرصت نگاه به داخل است. آقای روحانی! می‌دانیم برای معضلات اقتصادی کشور تلاش می‌کنید٬ ولی کلید حل بسیاری از مسائل٬ حل مسائل داخلی است و بدانید اگر امید در دل‌ها زنده شد٬ قفل‌های سخت‌تر نیز گشوده خواهد شد.

ادیب با بیان اینکه هیچ‌کسانی جز جوانان وفادار‌تر به جمهوری اسلامی نیستند٬ ابراز داشت: اگر از جمهوری اسلامی٬ اسلامیت آن را بگیریم٬ استقلال بر فنا خواهد رفت و اگر از جمهوری اسلامی جمهوریت آن را بگیریم باز هم استقلال بر فنا خواهد رفت و اگر از جمهوری اسلامی ایرانیت آن را بگیریم٬ هم غربی‌ خواهیم شد هم شرقی و استقلال به فنا خواهد رفت و باید دانست با شعار و پرچم آتش زدن استقلال به دست نمی‌آید.

وی با بیان اینکه پاسداشت جمهوریت نظام نه به سخنرانی است و نه در تلویزیون بدست می‌آید، یادآور شد: انتخابات تا چندماه دیگر پیش‌روی ماست٬ متاسفانه شورای نگهبان تفسیری از قانون دارد که نظارتش را استصوابی می‌کند. به عنوان یک شهروند معتقدم نظارت استصوابی با روح قانون اساسی ناسازگار است٬ ولی به عنوان شهروندی که به قانون اساسی احترام می‌گذارم٬ این تفسیر را می‌پذیرم ولی این به معنای آن نیست که جوانی را به در خانه‌های مردم بفرستند تا درباره افراد تحقیق‌و‌تفحص کند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: این به معنای آن نیست که اصل بر برائت نباشد٬ چون بر اساس اسلام٬ اصل بر برائت است و این عدم صلاحیت است که باید احراز شود٬ نه آنکه صلاحیت‌ها احراز شود. قانون اساسی می‌گوید مطبوعات آزاد هستند٬ نه آنکه افراد را بدون هیچ حکمی ممنوع‌التصویر شوند. قانون می‌گوید افراد نباید بدون حکم دستگیر و بازداشت شوند و باید پس از دستگیری تفهیم اتهام شوند٬ نه آنکه بدون حکم کسی در حصر باشد.

کد خبر : ۳۲۸۰۶۹