خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در کویت در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدگاه کویت زدودن نقاط اختلاف با رویکرد سیاسی است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت تاکید کرد: دیدگاه کویت و مشخصا جناب امیر بر همکاری و زدودن نقاط اختلاف با رویکرد سیاسی است.

علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، در خصوص روابط کنونی ایران و کویت گفت: روابط ایران و کویت در سطوح مختلفی قابل ارزیابی است. این روابط در سطح سیاسی و امنیتی در شکل متعارف خود جریان دارد.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مشترک ایران و کویت اظهار داشت: موضوعات بسیاری مانند لزوم همگرایی کشورهای منطقه، مبارزه جدی و فراگیر با تروریسم، حمایت از صلح و استقرار منطقه، رویکرد سیاسی برای حل و فصل منازعه‌های موجود، گفت‌وگوی کشورهای منطقه در دو سوی خلیج فارس برای تامین منافع منطقه، سرفصل دیدگاه های مشترک ایران و کویت است. البته برای اجرایی شدن این دیدگاه‌ها، کار جدی باید صورت گیرد.

حجم مبادلات ایران و کویت در یک‌سال اخیر دو برابر شده است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: ما می‌خواهیم این سرفصل‌ها جنبه عینی به خود گیرد تا در یک همکاری نزدیک به توان مسیر روشن‌تری را برای امنیت منطقه رقم زد.

عنایتی با اشاره به وضعیت روابط اقتصادی دو کشور تصریح کرد: در بخش اقتصادی و تجاری ما یک وضعیت حداقلی داریم. حجم مبادلات ایران و کویت اگر چه در سال اخیر دو برابر شده٬ ولی رقم ۴۰۰ میلیون دلار رقم دلگرم‌کننده‌ای نیست. ایران و کویت هم در بخش دو جانبه و هم در بعد منطقه‌ای و هم در عرصه جهانی می‌توانند همکاری گسترده‌ای را صورت دهند.

وی افزود: کویت با توجه به موقعیت بندری و زمینی خود می‌تواند نقطه مهم اقتصادی برای غرب خلیج فارس باشد. همچنین جاذبه‌های سرمایه‌گذاری ایران می‌تواند برای کویتی‌ها مهم باشد. همچنین در بخش فرهنگی و علمی و اجتماعی، وضعیت خوبی را شاهد هستیم و انتظار می‌رود ارتباطات مردمی و عمومی در این بخش بیش از پیش تقویت یابد.

سفیر ایران در کویت در پاسخ به این سوال که سطح همکاری‌های دو کشور در چه سطحی است؟ آینده این روابط را چگونه می‌بینید؟ خاطرنشان کرد: سطح روابط باید با ظرفیت روابط هم‌خوان باشد. دو کشور بخشی از این ظرفیت را به کار گرفته و فعال کرده‌اند اما همچنان ظرفیت‌های بالایی به‌ویژه در بخش اقتصادی و تجاری وجود دارد که باید فعال شود.

سازوکارهای نهادی برای توسعه و پیشبرد روابط وجود دارد

عنایتی با بیان اینکه هم‌اکنون سازوکارهای نهادی برای توسعه و پیشبرد روابط وجود دارد، ابراز داشت: انتظار می‌رود با تشکیل نشست‌های تخصصی میان طرفین، روابط حالت اجرایی خود را با سرعت بیشتری طی کند.

وی افق روابط میان ایران و کویت را روشن دانست و یادآور شد: طرف ایرانی و کویتی به واقع تلاش می‌کنند تا با توسعه و تعمیق مناسبات دو طرف نمونه روشنی را برای همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای رقم بزنند٬ اما شخصا به این حد قانع نیستم و باید تلاش بیشتری کرد.

رویکرد مثبت امیر و مسئولان کویتی نسبت به ایران

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که در روز‌ها و ماه‌های گذشته شاهد اظهارات مثبتی از سوی امیر کویت و دیگر مسئولان عالی این کشور نسبت به ایران بوده‌ایم. دلیل اتخاذ چنین رویکردی از سوی کویت چیست؟ بیان کرد: اظهارات امیر کویت در گفت‌وگو با روزنامه القبس کویت پنجشنبه ۱۲ آذر قابل توجه بود. وی به خبرنگار این روزنامه گفت شخصا متقاعد است مسئولان ایران منافع کویت و کشورهای منطقه را درک می‌کنند و بر حفظ امنیت منطقه، همانند حفظ منافع خود اهتمام دارند.

عنایتی با یادآوری دیدگاه مثبت امیر کویت نسبت به ایران عنوان کرد: این دیدگاه روشنی از سوی عالی‌ترین مقام کویتی و سیاستمدار کهن منطقه راجع به ایران است. البته این سخن امیر نسبت به ایران تازگی ندارد. قبلا هم وی و دولتمردان عالیه کویت نسبت به ایران، اظهارات مثبتی داشته‌اند.

وی اضافه کرد: تاکید مجدد شیخ صباح برای نشان دادن اهمیت ایران است تا دیگران به پیچ و خم‌های وهم‌آلود و دست‌اندازهای تنش‌زا مشغول نشوند. ما در همین امتداد اظهارات روشنی را از شیخ صباح الخالد وزیر خارجه کویت مبنی بر لزوم گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور ایران و کشورهای خلیج فارس شنیدیم.

سفیر ایران در کویت تاکید کرد: به نظر ما این اظهارات اصالت دارد و راه را برای تقویت بنیادهای همکاری تضمین می‌کند، گو آنکه هنوز جریان‌ها و افرادی وجود دارند که برخورد را به همکاری ترجیح داده و همچنان از خطر ایران و دخالت‌های ایران سخن می‌گویند اما دوره باورهای بدبینانه کلاسیک به سر آمده و منطقه شاهد باروری اظهارات شیخ صباح نسبت به ایران خواهد بود.

کشورهای خلیح فارس نباید خود را از دایره تحولات سازنده آتی مستثنی کند

وی در رابطه با چشم‌انداز همکاری‌های ایران و کویت گفت: خلیح فارس و منطقه بین‌العربی نباید خود را از دایره تحولات سازنده آتی مستثنی کند. باید برای شرایط جدید، برنامه جدید و سازنده داشت. برخی گذشته‌پنداری و دشمن‌تراشی را همچنان تابلوی نام و نشان‌دار تحلیل‌های خود می‌دانند، اما وجود دیدگاه‌های سازنده که شکوفایی منطقه را در همکاری و همگرایی می‌داند، همچنان غالب است و اطمینان‌بخش.

این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه دیدگاه امیر کویت در امتداد همگرایی منطقه‌ای و ایفای نقش سازنده ایران در امنیت منطقه است، اظهار داشت: تئوریزه شدن اظهارات اخیر شیخ صباح الاحمد امیر کویت در القبس و تحقق آن در بخش‌های مختلف، بی‌گمان آینده اطمینان‌بخشی را نه فقط برای روابط ایران و کویت، بلکه برای کل منطقه رقم خواهد زد.

عنایتی در پاسخ به این سوال که کویتی‌ها چندی پیش علاقمند به انجام اقداماتی برای بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای عربی کرده بودند. فکر می‌کنید این مسئله به چه میزان امکانپذیر است؟ تصریح کرد: دیدگاه کویت و مشخصا جناب امیر بر همکاری و زدودن نقاط اختلاف با رویکرد سیاسی است. ما این دیدگاه و این اقدامات جناب امیر را به نفع منافع منطقه می‌دانیم و مطمئن هستیم که کاربرد این دیدگاه، رشد و توسعه منطقه را به همراه خواهد داشت.

کد خبر : ۳۲۸۱۸۴