خبرگزاری کار ایران

غریب‌آبادی تشریح کرد:

اقدامات اجرایی قوه قضائیه در حوزه آموزش حقوق بشر و حقوق شهروندی

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر گفت: ستاد حقوق بشر در خصوص آموزش حقوق بشر و حقوق شهروندی به قضات، مسئولین ذیربط و دانشجویان، نشست‌ها و دوره‌های مؤثر و مفیدی را برگزار نموده است.

‌به گزارش ایلنا، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل و همکاری‌های بین‌المللی قضایی ستاد حقوق بشر، یکی از رسالت‏‌های ستاد حقوق‌بشر را هنجارسازی و آموزش در حوزه حقوق بشر دانست و افزود: در این خصوص با مساعدت معاونت توسعه منابع انسانی قوه قضائیه، اقدامات متعددی تاکنون برنامه‌ریزی و اجراء شده و برخی از آن‌ها نیز در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: یکی از این اقدامات، آموزش دوره‌های جدید حقوق بشری به قضات، کارآموزان قضایی و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور است.

غریب‌آبادی با اشاره به تفاهم‌نامه موجود بین ستاد حقوق بشر و معاونت توسعه منابع انسانی قوه قضائیه، افزود: کاربرد حقوق بشر در نظام قضایی، حقوق بشر در نظام حقوقی ایران، مبانی حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر در جهان معاصر و آثار تصمیمات قضایی در حوزه حقوق بشر در قالب دوره‌های آموزشی متمرکز به قضات و کارآموزان قضایی در تهران و استان‌ها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت حقوق بشری برای دانشجویان که تاکنون دو دور آن در دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه علوم قضایی و با حضور دانشجویان دانشگاه‌های مختلف برگزار شده است نیز، از دیگر اقدامات ستاد حقوق بشر است.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر گفت: در این دوره‌ها، موضوعاتی از قبیل مبانی اسلامی حقوق بشر، نقد گفتمان غربی و اومانیستی حقوق بشر، حقوق بشر در نظام حقوقی ایران، حقوق‌بشر در جهان معاصر و چالش‌های پیش‌رو، حقوق بشر و اسناد بین‌المللی در مراجع قضایی، نظام بین‌المللی حقوق بشر، سازوکارهای یو. پی. آر، باید‌ها و نبایدهای نحوه مواجهه ایران با نهادهای بین‌المللی حقوق‌بشر، نقش سازمان‌های مردم نهاد در نظام بین‌المللی حقوق بشر توسط اساتید مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در هر دو دوره، گواهی پایان دوره از طرف ستاد حقوق بشر و دانشگاه برگزارکننده به شرکت کنندگان اعطاء شد.

غریب‌آبادی با تاکید بر اینکه معاونت توسعه منابع انسانی قوه قضائیه تاکنون دوره‌های آموزشی متنوعی را با محتوای حقوق شهروندی در حوزه‌های مختلف جهت قضات و کارکنان اداری قوه قضائیه برگزار کرده، افزود: در سال ۱۳۹۳، در مجموع ۱۴۹۲ ساعت آموزش برای ۲۷ هزار و ۳۳۵ نفر در سراسر کشور برگزار گردید که از این تعداد ۱۵۶۰ نفر از قضات، ۶۱۶۴ نفر از کارکنان اداری، ۱۸۴۶۶ نفر از شورا‌های حل اختلاف و ۱۱۴۵ نفر نیز از ضابطین قضایی بودند.

غریب‌آبادی در پایان بیان کرد: دبیرخانه هیات مرکزی نظارت بر حفظ حقوق شهروندی قوه قضائیه نیز در زمینه آموزش همگانی و تخصصی در حوزه حقوق شهروندی، اقدامات متعدد، موثری را از جمله از طریق تهیه مجموعه‌های آموزش حقوقی تلویزیونی، پیش­‌بینی مواد درسی لازم جهت مقاطع مختلف تحصیلی، ارائه خدمات مشاوره‌­ای و حمایت از پایان‌نامه‌­‌ها و پژوهش‌­‌ها درخصوص حقوق شهروندی، برگزاری دوره‌های آموزشی جهت قضات و کارمندان قوه قضائیه انجام داده است.

کد خبر : ۳۲۸۷۴۲