خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام قادری:

از نظر امام رضا(ع) هیچ کس بالاتر از قانون نیست

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: امام رضا(ع) در دوران فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی خود سعی داشتند ویژگی‌های واقعی یک حاکم دینی را تشریح کرده و بگویند که هیچ کس فرای قانون نیست و نباید باشد و باید با همه یکسان برخورد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، حجت الاسلام و المسلمین سید صادق قادری، شب گذشته در مراسم شب شهادت امام رضا(ع) که در سالن اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: بنی عباس با شعار عدالت خواهی و دوستی با اهل بیت(ع) روی کار آمدند اما ظلم‌هایی کردند که مردم با خود می‌گفتند‌ای کاش حکومت بنی امیه ادامه داشت و امام رضا(ع) با چنین حکومت ظالمی روبرو بود. 

وی با بیان اینکه مأمون حاکم عباسی در دوران حکومت خود با مشکلاتی روبرو بود، گفت: قیام علویون در نقاط مختلف حکومت، نارضایتی طرفداران بنی عباس از عملکرد مأمون و... از جمله مشکلات مأمون برای ادامه حکومت بود و از طرفی وجود شخصیت محبوبی چون حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در مدینه ذهن او را آشفته می‌کرد. 

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در متون تاریخی مأمون را عالم‌ترین و پرتلاش‌ترین حاکم خاندان عباسی معرفی کرده‌اند، گفت: مأمون با خود اندیشید برای مدیریت اوضاع، اقدامی انجام داده و با یک تیر چند نشانه را بزند؛ از این رو تصمیم گرفت امام رضا(ع) را به مرو پایتخت حکومت خود فرا خوانده و او را به ولیعهدی با حق دخالت در امور منصوب کند، تا آتش‌های بر افروخته در قلمرو حکومت خود را خاموش کند. 

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) به دلیل قبول نکردن حق دخالت در امور، آن طور که مأمون می‌خواست وارد حکومت نشد و به همین دلیل پنبه‌های مأمون را رشته کرد، اظهار داشت: اگر امام رضا(ع) آن گونه که مأمون می‌خواست وارد حکومت می‌شد، اولین مسئله‌ای که خود را نشان می‌داد مشروعیت بخشیدن به حکومت ظالم مأمون عباسی بود، چرا که به قول علما، التزام شی، التزام به لوازم آن است. 

قادری افزود: مأمون می‌خواست با قبول ولیعهدی از سوی امام رضا(ع) از طرفی شورش علویان را از بین برده و بیعت آن‌ها را بگیرد و از طرفی مهم‌تر از این مسئله، مأمون می‌خواست با این کار به جامعه بگوید اهل بیت(ع) در ظاهر ادعای دوری از دنیا و حکومت را دارند، و وقتی فرصتی مهیا باشد وارد حکومت می‌شوند و با این کار در ‌‌نهایت قداست امامت و اهل بیت(ع) از بین برود. 

وی اضافه کرد: امام رضا(ع) چند ماه پس از ورود به مرو، با اجبار مقام ولیعهدی را به شرط عدم دخالت در امور و عزل و نصب‌ها، پذیرفت و با این کار عملا از قبول این مسئولیت امتناع کرد؛ در اصل امام رضا(ع) می‌خواستند حاکمیتی که با شعار فریبنده دین روی کار آمده اما در عمل توجهی به مبانی دینی ندارد را رسوا کند. 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام رضا(ع) در دوران فعالیت‌های سیاسی-اجتماعی خود سعی داشتند ویژگی‌های واقعی یک حاکم دینی را تشریح کرده و بگویند که هیچ کس فرای قانون نیست و نباید باشد و باید با همه یکسان برخورد کرد. 

وی در پایان گفت: مأمون از فعالیت‌های امام رضا(ع) روز به روز آشفته‌تر می‌شد و به دلیل اینکه حصر و محدودیت او دیگر مقدور نبود، ایشان را به شهادت رساند.

کد خبر : ۳۲۹۰۱۴