خبرگزاری کار ایران

راکعی در نشست زنان و انتخابات:

برای دستیابی به سهم ۳۰ درصدی زنان در مجلس نباید شتاب‌زده عمل کرد

دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: حال که می‌خواهیم به سهم ۳۰ درصدی دست پیدا کنیم نباید شتاب‌زده عمل کنیم و کسانی که شرایط کاندید شدن را ندارند معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ فاطمه راکعی در نشست زنان و انتخابات با بیان اینکه ما تا به حال قدم‌های بلندی را در این مسیر برداشته‌ایم٬ گفت: ما تلاش کردیم که این خود باوری را در خانم بوجود بیاوریم که انگیزه، اعتقاد و شور خدمت به مردم برای حضور در مجلس کافی است و هیچ چیز خاصی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خانم‌ها به دلیل مسایل تاریخی کمتر در حوزه‌های سیاسی حضور داشته‌اند و از این موضوع ترس دارند٬ ادامه داد: پارادوکسی نیز در این زمینه وجود دارد ما از یک سو با خانم‌هایی روبروی می‌شویم که هم دغدغه‌هایی دارند و هم دارای تخصص در حوزه خاص اما به دلیل ترسی که مطرح کردند برای ثبت‌نام پیشقدم نمی‌شوند و از سوی دیگر با کسانی که نه تجربه لازمی دارند و نه پست‌های مدیریتی داشتند و همچنین از نظر سن و تجربه شرایط مناسب را ندارند٬ اما برای حضور در انتخابات بسیار مشتاقند.

راکعی با بیان این مطلب ما به جوانگرایی علاقمندیم اما نمی‌توانیم در این برهه زمانی ریسک کنیم٬ افزود: اگر از سال‌های اول انقلاب برای این منظور سهم‌خواهی کرده بودیم می‌توانستیم امروز چنین ریسکی را بپذیریم٬ اما در چنین شرایطی قبول چنین خطری عقلانی نیست.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبانی که به توسعه پایدار و توازن اعتقاد دارند٬ ممطمئنا حضور زن‌ها را برای تحقق این هدف الزامی می‌دانند و باید خانم‌ها را در این مسیر کمک کنند. حال که می‌خواهیم به این سهم ۳۰ درصدی دست پیدا کنیم نباید شتاب‌زده عمل کنیم و کسانی که شرایط کاندید شدن را ندارند معرفی کنیم٬ بلکه باید خانم‌هایی کاندید شوند که از شرایط نسبی برخوردار باشند.

راکعی ادامه داد: در حال حاضر به فازی رسیده‌ایم که فکر می‌کنیم لابی لازم را با احزاب و شخصیت اصلاح‌طلب کردیم و شور لازم را در خانم‌ها ایجاد کرده‌ایم. همچنین فرهنگ‌سازی لازم را انجام داده‌ایم٬ اما نگرانی وجود دارد که بیشتر از تهران معطوف به شهرستان‌های تک‌نماینده است.

وی در توضیح این نگرانی گفت: در شهرستان هایی که نماینده‌ها بدون رقیب هستند و سال‌ها بر این سمت فعالیت داشته‌اند٬ واگذاری این کرسی به یک خانم بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد٬ زیرا نه از نظر تجربه و نه از نظر بودجه مالی و تبلیغاتی توانایی رقابت با این آقای نماینده را ندارد و باید از احزاب اصلاح‌طلب این سوال را مطرح کرد که با چنین شرایطی چگونه و با چه شگردهایی احزاب اصلاح طلب می‌توانند به خانم‌ها رای بدهند. برای تحقق سهم ۳۰ درصدی خانم‌ها در مجلس دهم نیاز به حمایت خانم‌ها و آقایان اصلاح طلب است.

کد خبر : ۳۲۹۳۸۰