خبرگزاری کار ایران

آصفی در گفت‌‌وگو با ایلنا:

پرونده ۱۴ ساله هسته‌ای به تاریخ سپرده شد/ بسته‌شدن پی‌ام‌دی٬ شکست کسی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین، پیروزی برای همه ملت ایران و همه جناح‌هاست و با این نگاه، نباید از بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی ناراحت باشد.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به مختومه شدن پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران در نشست اخیر شورای حکام گفت: ختم پرونده پی‌ام‌دی یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ٬ نه فقط برای ایران بلکه برای کل جهان بود.

وی با بیان اینکه روز ختم پی‌ام‌دی، روز پیروزی دیپلماسی و مقاومت بر منطق زور و زیاده‌خواهی بود، اظهار داشت: مقاومت تاریخی ملت ایران به همراه دیپلماسی موفق ایران موجب شد پرونده ۱۴ ساله ایران به تاریخ سپرده شود. از این جهت روز گذشته، برای جهان روز مهمی بود که کشورهای غربی خود را از یک چالش خودساخته بی‌جهت‌‌ رها کردند و عملا باعث شد جامعه جهانی به چالش‌های جدی دنیا مانند تروریسم، مواد مخدر و مسائلی از این قبیل بپردازد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه و آلمان شرقی با بیان اینکه بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین موجب می‌شود ایران از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار خود بیشتر استفاده کند، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از توان دولت، مجلس و دستگاه دیپلماسی ایران معطوف به این پرونده بود که با بسته شدن این پرونده، بخش عمده‌ای ظرفیت ایران‌‌ رها می‌شود و می‌تواند مصروف مشکلات و معضلات دیگر بین‌المللی و منطقه‌ای شود و این اتفاق بسیار مبارکی است.

آصفی در پاسخ به این سوال که چگونه غرب به مختومه شدن پرونده مسائل گذشته ایران در شورای حکام تن داد؟ خاطرنشان کرد: آمریکا می‌خواست از طریق این پرونده بساط فعالیت‌های هسته‌ای در ایران را برچیند اما دریافت که سیاست‌های گذشته کارایی ندارد و محکوم به شکست است. اگر چه با زور و تحریم مشکلاتی برای ایران ایجاد کردند٬ ولی به هدف و خواست خود دست نیافتند.

وی ادامه داد: قبل از تحریم‌ها، تعداد سانتریفیوژهای ایران کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بود ولی اینک و با وجود تحریم‌های بسیار، تعداد سانتریفیوژهای ایران به ۲۰ هزار دستگاه رسیده است. مقاومت ایران و اصرار بر اصول باعث شد طرف آمریکایی دست از سیاست‌های خود بردارد و البته دیپلماسی موفق ایران و منطق ما نیز بی‌اثر نبود.

سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات یادآور شد: غرب به دلیل معطوف شدن بی‌دلیل نسبت به پرونده هسته‌ای ایران از چالش‌های جدی جامعه جهانی مانند تروریسم، افراط‌گرایی و مواد مخدر و... غافل شده بود و به همین خاطر کشورهای اروپایی به آمریکا فشار می‌آوردند که این پرونده را مختومه کنند زیرا آن‌ها به توانمندی ایران نیازمند بودند و مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی این امکان را فراهم می‌کرد.

آصفی افزود: از سویی، آمریکا متوجه شد دیگر نمی‌تواند اجماع جهانی علیه ایران را شکل دهد و  همراهی اروپا و دیگر هم‌پیمانانش را داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که منتقدان دولت یازدهم می‌گویند پرونده فعالیت‌های پیشین هسته‌ای ایران بسته نشده است و غرب برای ایران در آینده مشکل‌آفرینی خواهد کرد، ابراز داشت: پرونده فعالیت‌های پیشین برای همیشه بسته شده است. ممکن است که آمریکا بخواهد موضوع‌های جدیدی را علیه ایران مطرح کند٬ ولی ایران هم دست بسته نیست و جواب خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد سابق کشورمان تاکید کرد: پی‌ام‌دی بسته شده و خواست و نظر مقام معظم رهبری نیز بر بسته شدن این پرونده بود و با این بسته شدن، زمینه لازم برای اجرای برجام فراهم شده است و از سوی دیگر، از آنجایی که ایران قصد تخلف در پرونده هسته‌ای را ندارد، نباید نگرانی‌ داشته باشیم.

آصفی با بیان اینکه پرونده هسته‌ای یک موضوع ملی است، عنوان کرد: بسته شدن پرونده فعالیت‌های پیشین، پیروزی برای همه ملت ایران و همه جناح‌هاست و با این نگاه، نباید از بسته شدن پرونده پی‌ام‌دی ناراحت باشد٬ زیرا این مختومه شدن شکست هیچ کسی نیست.

کد خبر : ۳۳۰۳۳۲