خبرگزاری کار ایران

در دیدار نعمت‌زاده با وزیر تجارت اسپانیا تأکید شد:

تشکیل کمیته مشترک اقتصادی تهران و مادرید

در دیدار وزیر صنعت و معدن ایران با وزیر تجارت اسپانیا دو طرف بر تشکیل کمیته مشترک اقتصادی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری و اقتصادی تأکید کردند.

به گزارش ایلنا، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه اجلاس وزرای سازمان تجارت جهانی در نایروبی کنیا با گارسیا لگاز وزیر تجارت اسپانیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ و نتایج حاصله ابراز امیدواری کرد که پس از این، فضای جدیدی برای همکاری‌ها بین دو کشور و همچنین با کشورهای اروپایی ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رایزنی‌های انجام شده بین اتاق‌های بازرگانی ایران و اسپانیا، نسبت به گسترش همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور ابراز امیدواری کرد و افزود: با رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، زمینه برای همکاری‌های مشترک بیش از پیش فراهم خواهد شد.

نعمت‌زاده با اشاره به درخواست الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۲ و عضویت ناظر ایران در این سازمان در سال ۲۰۰۵ خاطرنشان کرد: رژیم تجاری خود را ارائه و امور الحاق را نیز انجام دادیم و سؤالات اعضای این سازمان که بالغ بر ۷۰۰ سؤال بود را دریافت و سه سال پیش به آن‌ها پاسخ دادیم، اما متأسفانه موضوع مذاکرات الحاق ایران با عدم تعیین رئیس گروه کاری الحاق ایران آغاز نشد.

وی گفت: در شرایط فعلی آمادگی داریم که رژیم تجاری تجدیدنظر شده خود را که منطبق با تغییرات انجام شده در ۱۰ سال گذشته است به این سازمان ارائه دهیم و امیدواریم با تأکید اعضای سازمان تجارت جهانی، موانع الحاق ایران به این سازمان مرتفع شود و ایران به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از این سازمان، مذاکرات الحاق خود را آغاز کند.

طرف اسپانیایی نیز در این دیدار با اشاره به مذاکرات و دیدارهای قبلی بر اراده مادرید برای همکاری‌های اقتصادی با ایران تأکید و ابراز علاقه‌مندی کرد که کمیته مشترک بین دو کشور تشکیل و موارد مورد علاقه طرفین مدنظر قرار گیرد.

وزیر تجارت اسپانیا عنوان کرد: می‌توانیم در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری کارهای زیادی را با ایران انجام دهیم و در حوزه صنعت خودرو نیز آماده همکاری هستیم.

نعمت‌زاده نیز با اشاره به دیدارهای صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی اسپانیا با همتایان ایرانی در سفرشان به ایران، به سایر زمینه‌های همکاری با مادرید از جمله در خصوص صنایع پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در حوزه‌های مهندسی، عقد قرارداد‌ها و حتی فعالیت‌های مشترک دو کشور در خارج از ایران و در پروژه‌های مشترک می‌توان فعالیت‌های دوجانبه‌ای را انجام داد و در صورت تشکیل کمیته مشترک می‌توان در خصوص جزئیات این گونه همکاری‌ها کار کرد.

بر اساس این گزارش، دو طرف بر دیدار‌ها و رایزنی‌های آینده تأکید کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین به نقش اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی اشاره و ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا با مواضع مثبت خود در این سازمان زمینه الحاق جمهوری اسلامی در سازمان تجارت جهانی و کمک به فرآیند تصمیم‌گیری در این زمینه را فراهم کند.

وی همچنین به جاذبه‌های توریستی منحصر به فرد ایران و افزایش تعداد توریست‌های اروپایی که به ایران سفر کرده‌اند نیز پرداخت و افزود: حوزه توریسم یکی از موارد مهم همکاری‌ها می‌باشد.

کد خبر : ۳۳۰۳۸۵