خبرگزاری کار ایران

در دیدار روانچی و وزیر خارجه اسلوونی مطرح شد؛

مذاکرات هسته‌ای الگوی مناسب حل دیپلماتیک معضلات بین المللی است

در ملاقات معاون وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه جمهوری اسلوونی، راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایلنا٬ مجید تخت روانچی در دیدار  کارل اریاوتس وزیر امور خارجه اسلوونی٬ با اشاره به اراده سیاسی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت روابط با اسلوونی در ابعاد مختلف اظهار داشت: اتخاذ راهبرد سیاست خارجی دو کشور مبنی بر توسعه دیپلماسی اقتصادی به عنوان پایه‌ای محکم برای تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و اسلوونی یاد کرد

معاون وزیر امور خارجه همچنین ضمن تشریح تحولات جاری منطقه و پیامدهای آن؛ از جمله ایجاد بحران پناهجویان و هجوم مهاجران به کشورهای اروپایی؛ خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر این باور بود که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد اما برخی قدرت‌های غربی با همکاری چند کشور منطقه، اعتقادی به این موضوع نداشته و زمینه را برای رشد گروه‌های تروریستی و افراطی فراهم کردند که امروز تبعات آن را در اروپا مشاهده می‌کنیم.

 تخت روانچی در پایان با اشاره به رایزنی سازنده اخیر وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دعوت انجام شده از سوی آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه از آقای اریاوتس جهت سفر به کشورمان در آن دیدار را یادآور شد.

وزیر خارجه اسلوونی: مذاکرات هسته‌ای الگوی مناسب حل دیپلماتیک معضلات بین المللی است

کارل اریاوتس وزیر امور خارجه اسلوونی نیز با ابراز خرسندی از سفر معاون وزیر امور خارجه کشورمان به اسلوونی و مذاکرات سازنده و رایزنی‌های صورت گرفته در خلال این سفر، به ظرفیت‌های فراوان موجود جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور پرداخت.

وزیر امور خارجه اسلوونی ضمن تبریک و استقبال از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت: مطمئن هستم با جدیتی که در دو طرف وجود دارد، این توافق به زودی به مرحله اجرا درخواهد آمد. وی همچنین از تصویب قطعنامه اخیر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و بسته شدن پرونده PMD به عنوان نقطه عطف مهمی در مسیر لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران یاد کرد.

اریاوتس بر اهمیت توافق تاریخی هسته‌ای به عنوان یک الگوی مناسب در حل دیپلماتیک مسائل و معضلات بین المللی تأکید کرد و افزود: اجرای توافق مزبور، تحرک جدیدی را در همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف ایجاد خواهد نمود. وی با مثبت ارزیابی کردن روابط دو جانبه و تماس‌های اخیر، بر ضرورت تقویت ارتباطات و مراودات میان مسئولان دو کشور تأکید کرد.

 اریاوتس همچنین به تأثیر مثبت توافق هسته‌ای بر روند تحولات منطقه خاورمیانه اشاره کرد و از نقش و حضور تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات سوریه قدردانی نمود. وزیر امور خارجه اسلوونی از گروه تروریستی داعش به عنوان معضل اصلی ایجاد نا‌امنی و خشونت در منطقه و جهان نام برد و خاطر نشان ساخت: مشکل این است که برخی از کشور‌ها به این گروه افراطی، کمک مالی می‌کنند.

وزیر امور خارجه اسلوونی با اعلام آمادگی مجدد نسبت به توسعه همکاری‌ها با ایران در کلیه زمینه‌ها، ابراز امیدواری کرد در اولین فرصت ممکن به جمهوری اسلامی ایران سفر نماید.

کد خبر : ۳۳۰۷۳۸