خبرگزاری کار ایران

سیدحسین موسویان:

ایران بعد از برجام هم آزمایش موشکی خواهد داشت

سخنگوی پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: ایران باید برای حفظ تعادل، توان سلاح‌های متعارف خود را افزایش دهد و این ربطی به سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و برجام ندارد.

به گزارش ایلنا٬ نشست بررسی برجام که از سوی شورای آتلانتیک و ایران پروجکت روز پنج‌شنبه در واشنگتن با حضور استفان مال هماهنگ‌کننده اجرای برجام در دولت آمریکا، آدام زوبین مدیرکل وزارت خزانه‌داری آمریکا، کتز کاتزمن متخصص مرکز تحقیقات کنگره آمریکا، حسین موسویان سخنگوی پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، دیوید آلبرایت رییس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل آمریکا، تام پیکرینک سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، ویلیام لوئرز رییس مدیر ایران پروجکت و سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، گرالد آرود سفیر فرانسه در آمریکا، نادره چاملو مشاور سابق بانک جهانی، جیم والش از دانشگاه‌ام آی تی، داون پورت مدیر خلع سلاح انجمن کنترل تسلیحات آمریکا، علی واعظ از گروه بین‌المللی بحران و تعدادی دیگر برگزار شد.

سید حسین موسویان در این نشست در سخنانی در مورد ایران و برجام اظهار کرد: از نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون، ایران به کلیه تعهدات خود در قالب توافق‌های انجام شده با قدرت‌های جهانی به طور دقیق و کامل و به موقع عمل کرده است. آژانس و قدرت‌های جهانی هم این پایبندی را تایید کرده‌اند. لذا این دلیل و نشانه خوبی است که ایران به اجرای تهعدات خود پایبند بوده و خواهد بود. هم‌چنین از ابتدا تاکنون برجام در تهران و واشنگتن با مخالفت‌های جدی مواجه بوده است. اما ماهیت مخالفت‌ها در دو پایتخت متفاوت بوده است. در ایران مخالفان برجام هیچ مشکلی با تعهدات در چارچوب معاهده ان پی تی ندارند. آن‌ها مخالف تعهدات فرا‌تر از ان پی تی هستند. اما مخالفان در واشنگتن معاهده ان پی تی و حتی تعهدات فرا‌تر از ان پی تی برایشان اهمیتی ندارد. آن‌ها دنبال تغییر رژیم در ایران از طریق تحریم و فشار و جنگ هستند. ابعاد مخالفت‌ها در تهران و واشنگتن با برجام نیز متفاوت بود. من در زمان بررسی برجام توسط کنگره در آمریکا بودم و شاهد بودم که دولت اوباما چه تلاش گسترده و وسیعی برای عبور از کنگره انجام داد. در روزهای اوج بررسی برجام توسط مجلس به ایران رفتم. من واقعا به این نتیجه رسیدم که مخالفت‌ها در ایران بسیار گسترده‌تر و پیچیده‌تر بود.

این مقام پیشین هسته‌ای ایران ادامه داد: مدیریت پرونده هسته‌ای توسط رهبری تهران بهتر از رهبری واشنگتن انجام شد زیرا در ایران دولت، مجلس، شورای امنیت و مقام معظم رهبری نهایتا برجام را تایید کردند و این اجماع ملی پشتوانه محکمی برای اجرای کامل برجام در آینده است. اما رهبری واشنگتن نتوانست حمایت کنگره را بگیرد و هنوز اکثریت کنگره مخالف است. در ایران هیچ کشور خارجی نمی‌تواند در مورد برجام و سیاست خارجی ایران مداخله کند. اما در واشنگتن کشورهای خارجی مثل اسراییل و عربستان و لابی‌های مختلف مثل ایپک در مورد برجام و در سیاست خارجی آمریکا مداخله و تاثیرگذاری می‌کنند. از این رو من از اجرای کامل برجام توسط آمریکا اطمینان ندارم اما مطمئن هستم ایران به تعهداتش پایند خواهد بود.

موسویان خاطرنشان کرد: برای ایران سخت‌ترین مرحله اجرای برجام، بازرسی‌های مربوط به پی‌ام دی بود چون شامل بازرسی از مراکز نظامی می‌شد. ایران نسبت به بازرسی از تاسیسات خود بسیار حساس است نه به خاطر اینکه در آنجا کار هسته‌ای انجام بدهد بلکه به خاطر جاسوسی کشورهای خارجی به ویژه آمریکا و اسراییل است. ایران معتقد است که این کشور‌ها دنبال کشف توان نظامی ایران برای حمله یا خرابکاری در تاسیسات نظامی ایران هستند. خدا را شکر که این مرحله با موفقیت انجام شد و ایران با دسترسی مدیریت شده، نیازهای آژانس را برآورده کرد.

این دیپلمات پیشین ایران در پاسخ به ادعای دیوید آلبرایت رییس موسسه مطالعاتی علوم و امنیت بین‌الملل گفت: آلبرایت در سخنان خود مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه ایران برنامه ساخت سلاح هسته‌ای داشته است را تایید کرد. متن دقیق جمع‌بندی آژانس این است، «آژانس هیچ نشانه‌ای دال بر انحراف مواد هسته‌ای به سمت ساخت سلاح در برنامه هسته‌ای ایران پیدا نکرد». در حقیقت آژانس بعد از ۱۴ سال ادعای ایران را تایید کرد که برنامه هسته‌ای ایران انحرافی به سمت ساخت سلاح در برنامه هسته‌ای ایران نداشته و از این رو صلح‌آمیز بوده است.

وی افزود: حداکثر ادعای آژانس این است که ایران تحقیقاتی در این زمینه داشته است. ایران این ادعا را هم قبول ندارد. اما انجام تحقیقات علمی مربوط به سلاح هسته‌ای طبق معاهده ان پی تی و مقررات آژانس ممنوع نیست زیرا که آلمان سال‌هاست مرکزی دارد که تحقیقات ساخت سلاح هسته‌ای انجام می‌دهد و آژانس و اروپا و آمریکا هم می‌دانند. آژانس در گزارش نهایی خود، طبق نظر رابرت کلی، مدیر وقت آژانس در برنامه هسته‌ای نظامی عراق و آفریقای جنوبی و لیبی، هیچ مدرک، سند و اطلاعات جدیدی در مورد پی‌ام دی نتوانسته ارائه دهد. صرفا برای حفظ آبروی آمریکا و توجیه ارجاع پرونده به شورای امنیت و تحریم‌های تحمیلی، مدعی شده که کار ایران در حد تحقیق بوده که این هم قانونی است. بنابراین این حرف آژانس هم سیاسی است و نه فنی.

در همین چارچوب دیوید آلبرایت در پاسخ به موسویان گفت که در معاهده ان پی تی مشخصا ذکر نشده که تحقیقات آزاد است.

موسویان گفت: در سال ۲۰۰۳ هم آمریکایی‌ها می‌گفتند که در معاهده ان پی تی مشخصا قید نشده که غنی‌سازی مجاز است. ما می‌گفتیم اگر مجاز نیست چرا آمریکا، اروپا، ژاپن، برزیل و دیگران غنی‌سازی دارند. بالاخره آمریکا پذیرفت که غنی‌سازی قانونی و حق کشورهای عضو ان پی تی است. ادعای شما در مورد تحقیقات هم مثل‌‌ همان ادعای اولیه در مورد غنی‌سازی است. اگر تحقیقات غیرقانونی بود آژانس باید مانع آلمان می‌شد که سال‌هاست که کار غنی‌سازی را انجام می‌دهد و الان هم انجام می‌دهد. یک کلمه در مقررات آژانس در مورد ممنوع بودن تحقیقات وجود ندارد.

به گفته موسویان، آلبرایت در این نشست اذعان کرد که برجام برای ایران برد و برای آمریکا باخت بوده است.

در این نشست استفان مال مسئول اجرای برجام در دولت آمریکا و آدام زوبین مدیرکل بخش تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری حضور داشته در ضمن سخنرانی خود مدعی شدند که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره آورد.

موسویان در پاسخ به این ادعا و سئوالی که توسط یکی از حضار در مورد احتمال تقلب توسط ایران مطرح شد گفت: آمریکا همیشه ادعا کرده و بعدا هم خواهد کرد که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره آورد. این واقعیت ندارد. اصول برجام را مقایسه کنید با طرحی که ما در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی دادیم. خواهید دید که همه اصول یکی است. یعنی حرف ایران قبل از تحریم و بعد از تحریم یکی بود. غنی‌سازی زیر پنج درصد را ایران اول پیشنهاد کرد نه اینکه تحت فشار آن را پذیرقته باشد.

وی افزود: حقیقت این است که آمریکا دید هرچه بیشتر تحریم کرد ایران هم برنامه هسته‌ای خود را بیشتر توسعه داد تا به مرز گریز رسید. بعد هم که انتخابات ریاست جمهوری در ایران انجام و فضای سیاسی جهانی نیز تغییر کرد. واقعیت این بود که آمریکا خط قرمز «غنی‌سازی صفر» را کنار گذاشت و «بمب صفر» را به عنوان ملاک توافق پذیرفت. این تغییر موضع آمریکا دلیل اصلی حصول توافق هسته‌ای بود.

این دیپلمات پیشین ایران هم‌چنین در پاسخ به ادعاهای مربوط به آزمایش موشکی ایران گفت: آزمایش موشکی ایران ربطی به سلاح‌های هسته‌ای ندارد و در قالب سلاح‌های متعارف است. ضمن اینکه فراموش نکنید که در دوران جنگ تحمیلی، عراق بیش از ۱۸۰۰ موشک استفاده کرد و هزاران نفر را شهید کرد. آمریکا هم مستمرا ده‌ها میلیارد دلار سلاح پیشرفته متعارف در اختیار همسایگان ایران قرار داده و می‌دهد، از این رو ایران باید برای حفظ تعادل، توان سلاح‌های متعارف خود را افزایش دهد و این هم ربطی به سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و برجام ندارد. ایران در سال‌های قبل از برجام آزمایش موشکی داشته و در سال‌های بعد از برجام هم خواهد داشت. ‌ز

کد خبر : ۳۳۰۹۱۹