خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست خبری با رییس مجلس سنای فرانسه:

مبارزه با تروریسم نیازمند توجه به ظرافت‌های واقع‌بینانه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تروریسم نیاز به عزم جدی دارد گفت: باید ظرافت‌های واقع بینانه در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا٬ علی لاریجانی در نشست خبری مشترک خود با ژرار لارشه رییس مجلس سنای فرانسه  درباره مواضع فرانسه نسبت به سوریه گفت: فرانسه از دیگر کشورهای اروپایی بیشتر مستحق است تا در مورد تروریسم در منطقه فعال باشد به دلیل اینکه در دوره‌های اخیر فاجعه مهم تروریستی در فرانسه رخ داد. امروز در دیدار با رئیس مجلس سنای فرانسه بحث‌های ما در مورد مبارزه با تروریسم ابعاد مختلف داشته و جدی بود.

لاریجانی: مبارزه با تروریسم نیازمند عزم جدی و توجه به ظرافت‌های واقع‌بینانه است

وی افزود: رئیس مجلس سنای فرانسه و همکارش دیدگاه بسیار خوبی را مطرح کردند و بر این نکته تأکید شد که تروریسم نیاز به عزم جدی دارد و باید ظرافت‌های واقع بینانه در این زمینه مورد توجه قرار گیرد؛ بحث‌های ما در این زمینه سازنده و رو به جلو بود.

لاریجانی گفت: امروز افتخار داریم که رئیس مجلس سنای فرانسه و همکارانش به ایران آمده و مذاکرات نسبتا مفصلی در زمینه همکاری‌های پارلمانی دو کشور، گسترش همکاری‌های اقتصادی و مسائل متنوع منطقه‌ای مطرح شد. این سفر، سفر بسیار مهمی است و می‌تواند در روابط دو جانبه پارلمانی و موضوعات مهم منطقه‌ای از جمله عراق، لبنان و... به خصوص مشکل تروریسم مؤثر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد: این سفر دارای دستاوردهای مهمی باشد و با توجه به سابقه ارتباطی دو کشور زمینه‌ای برای همکاری‌های گسترده‌تر بین دو کشور را فراهم کند.

ژرار لارشه: صلح واقعی را می‌توان با سیاستمداران ساخت

در ادامه ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه گفت: سفرم به ایران اولین سفر رئیس مجلس سنای فرانسه با این عنوان به ایران است، به دعوت رئیس مجلس ایران به همراه ریاست کمیسیون امنیت ملی و نیروهای مسلح و دفاع که نخست وزیر شیراک بود آمدم و از این بابت از دکتر لاریجانی سپاسگزارم. هیأت همراه من حساسیت موضوع را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در این دیدار قبل از هر چیزی راجع به تحکیم روابط پارلمانی میان دو کشور صحبت کردیم این همکاری توسط شما و ریاست کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه در ۱۴ ماه پیش آغاز شد، چند ماه پیش با گزارش کمیسیون امنیت فرانسه تحت عنوان «ایران قدرت بزرگ منطقه‌ای» این نزدیکی ادامه یافت و آرزویمان این است که این دیدار بتواند سرآغاز روابط مستحکمتر میان دو کشور باشد.

رئیس مجلس سنای فرانسه گفت: رئیس جمهور فرانسه از سفر آقای روحانی به فرانسه طی روزهای ۲۷ و ۲۸ ژانویه باشد ابراز خوشحالی کرده است و این سفر سرآغاز همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور خواهد بود و امیدواریم در آن زمان تحریم‌ها تمام شده و دوره جدید آغاز شود.

لارشه تصریح کرد: از ارسال پیام همدردی رئیس مجلس ایران بعد از ۱۳ نوامبر (حادثه تروریستی پاریس) سپاسگزارم.

وی گفت: صدور قطعنامه طی روز گذشته در مورد موضوع سوریه مثبت است و در دیداری که با رئیس مجلس ایران انجام شد در مورد چند و چون اجرای این قطعنامه نیز صحبت‌هایی کردیم همچنین درباره آینده لبنان از لحاظ نهادهای قانونی و پرونده یمن صحبت‌هایی کردیم و همچنین در مورد لزوم نیرو و عزم کافی برای هدف مشترکمان یعنی مبارزه با تروریسم نیز صحبت کردیم.

رئیس مجلس سنای فرانسه اظهار داشت: برای ما به عنوان سنا باعث افتخار است که امروز مه‌مان مجلس ایران هستیم جا دارد در اینجا از سفیر فرانسه نیز تشکر کنیم به دلیل اینکه وی در روزهای خوب و بد صدای فرانسه در ایران بود. ما ضرب المثلی در فرانسه داریم که می‌گوید دوست مثل ستاره است و فقط شب می‌توان آن را شمرد.

وی گفت: در جمهوری پنجم فرانسه ریاست سیاست خارجی با رئیس جمهور است و بنده بدون گفتگوی قبلی با رئیس جمهور به ایران نیامدم در بازگشت از ایران نیز قرار است رئیس جمهور را ببینم و برای قبل از کریسمس این قرار را گذاشته‌ام و طبعا با کمک همکارانم در کمیسیون امور خارجه گزارش خودم را از دیدارهایی که در ایران انجام خواهم داد ارائه می‌دهم.

لارشه با اشاره به قطعنامه روز گذشته سازمان ملل در مورد بحران سوریه گفت: بر مبنای این قطعنامه این قابلیت را پیدا کردیم که از نظر راه حل امنیتی برای سوریه و هم از نظر دورنمای سیاسی رو به جلو رویم. هیچ وقت نمی‌توان با سرباز به صلح واقعی رسید اما صلح واقعی را می‌توان با سیاستمداران ساخت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش سنا در مبارزه با تروریسم گفت: در فرانسه چراغ سبز مجلس برای هرگونه اقدام به خصوص نظامی، قوه مجریه است، پس از ۴ ماه فرانسه اقدام نظامی انجام داد، ۳ هفته پیش سنا به مداخله نظامی هوایی در سوریه رأی داد. دو کمیسیون امور خارجه و امنیت دو کشور می‌توانند کارهای مشترک زیادی در این زمینه انجام دهند.

رئیس مجلس سنای فرانسه ادامه داد: چند ماه گذشته در دیدار با پوتین راجع به سوریه صحبت‌هایی کردیم دو هفته پیش نیز دیداری با رئیس جمهور الجزایر داشتم و ماه پیش نیز لبنان بودیم، ۱۵ روز پیش نیز با رئیس مجلس نیجریه راجع به تروریسم بوکوحرام صحبت کردیم که این دیدار‌ها نشان دهنده اهمیت موضوعات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم برای فرانسه است.

کد خبر : ۳۳۱۱۵۷