خبرگزاری کار ایران

عراقچی مطرح کرد؛

تضمین کتبی کری برای اجرای بدون خدشه برجام

معاون وزیر امور خارجه گفت:‌ به اعتقاد ما این اطمینان به نحوه اجرای لغو روادید، تاثیری بر اجرای برجام نخواهد گذاشت.

به گزارش ایلنا عباس عراقچی در مصاحبه با خبر نیمروزی سیما با اشاره به تحولات اخیر درباره برجام و سنگ اندازی آمریکایی‌ها در این زمینه گفت: در روزهای آخر نزدیک شدن به اجرای برجام هستیم و بسیاری از موارد جزیی و حتی حقوقی توسط کار‌شناسان ما در حال نهایی شدن است.

وی افزود: روزهای حساس و نفس گیری است از آن طرف کسانی که مخالف برجام بودند از روز اول تلاش خود را در آمریکا و منطقه انجام دادند تا جلوی برجام را بگیرند.

عراقچی با اشاره به اینکه مخالفان برجام طبعاً بیکار نبوده و نیستند گفت: آخرین تلاش مخالفان برجام در آمریکا گنجاندن قانونی در بودجه ۲۰۱۶ این کشور است و بندی را برای اصلاح قانون لغو روادید با ۳۸ کشور تصویب و سعی کردند اجرای برجام را به این ترتیب تحت تأثیر قرار دهند.

معاون امور وزیر خارجه افزود: ‌ روز گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نامه‌ای برای اجرای برجام به آقای ظریف داد که این نامه یک تعهد حقوقی بشمار می‌رود.

عراقچی گفت: جان کری در این نامه اطمینان داده است که دولت آمریکا قانون لغو روادید را به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که هیچگونه تاثیری بر اجرای موفق برجام نگذارد.

وی اضافه کرد: برای ما آنچه مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچگونه خدشه و صدمه مواجه نشود و آقای کری این تضمین را بعنوان وزیر امور خارجه آمریکا بصورت کتبی و با امضای رسمی داده است.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه گفت: ‌ به اعتقاد ما این اطمینان به نحوه اجرای لغو روادید، تاثیری بر اجرای برجام نخواهد گذاشت.

عراقچی افزود: ‌ اگر در مرحله نهایی شدن و در مرحله اجرا چنین تاثیری مشاهده شود مکانیزمهایی در داخل برجام پیش‌بینی شده است مثل مراجعه به کمیسیون مشترک و مانند هر خلاف دیگر که ۱+۵ صورت دهد مسیر خاص خود را طی خواهیم کرد.

جمع آوری سانتریفیوژ‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده است

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه گفت: آقای کری دیروز با تعهدی که برای دولت آمریکا ایجاد کرده، اجرای موفق برجام را تضمین کرده و گفته است آمریکا به تعهدات خود در برجام به گونه‌ای عمل می‌کند که نقضی در آن وجود نداشته باشد.

عباس عراقچی در گفتگو با خبر نیمروزی سیما درباره سرانجام آب سنگین اراک افزود: جمهوری اسلامی ایران اکنون حدود ۱۶۰ تن آب سنگین تولید کرده و طبق برجام تقریبا ۱۳۰ تن آن بعد از بازسازی برای استفاده در راکتور اراک نیاز است و حدود ۳۰ تن اضافه داریم.

وی با بیان اینکه متعهد شده‌ایم این آب سنگین اضافه در بازارهای بین المللی عرضه شود گفت: این حرکتی مهم است که وارد بازارهای بین المللی در زمینه مواد هسته‌ای می‌شویم و همانند فروش اورانیوم غنی شده، آب سنگین را نیز به فروش می‌رسانیم.

عراقچی افزود: تعهد ما در حد عرضه برای فروش است اما اینکه کسی از ما بخرد یا نخرد دست ما نیست و آمریکا و اروپایی‌ها و هر کشوری که علاقه‌مند است این آب سنگین زود‌تر فروخته شود باید زود‌تر آن را خریداری کند اما اگر مشتری وجود نداشته باشد تا پیدا شدن مشتری در ایران وجود خواهد داشت و ما تعهدی برای اینکه برنامه‌ای برای خروج این مواد از کشور باشد٬ نداریم.

وی گفت: این مواد آماده فروش است و اگر مشتری مراجعه کند قبل و یا بعد از اجرای برجام آماده فروش آن با قیمت‌های بین المللی هستیم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که تناقض و مغایرت در نقض برجام با توجه به قانونی که رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش امضا کرده بود، کجاست؟ ‌ تصریح کرد: این قانون در اجرا ممکن است با روح کلی برجام که باید اجرای موافقیت آمیز را در پی داشته باشد متناقض باشد اما این در زمانی است که قانون اجرا شود.

وی گفت: آنچه آمریکا رسما اعلام کرده و نامه‌ای که وزیر امور خارجه این کشور نوشته است از اعتبار بالایی برخوردار است و امضای رئیس دولت و وزیر خارجه هر کشور طبق قانون بین الملل تعهد آور در زمینه حقوقی و سیاسی است و آقای کری دیروز با این تعهدی که برای دولت آمریکا ایجاد کرده اجرای موفق برجام را تضمین کرده و گفته است آمریکا به تعهدات خود در برجام به گونه‌ای عمل می‌کند که نقضی در آن وجود نداشته باشد.

عراقچی افزود: قانون لغو روادید که اوباما امضا و کنگره آنرا تصویب کرده است به گونه‌ای اجرا می‌شود که باتوجه به ابزارهایی که دولت این کشور در اختیار دارد منافع اقتصادی ایران متضرر نخواهد شد ولو اینکه این قانون را اجرا نکند.

وی گفت: کری در نامه خود اشاره کرده است که دولت‌ آمریکا اختیار توقف در اجرای این قانون را نیز دارد بنابراین تضمین داده است که ولو اجرای این قانون رامتوقف کنند آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد منافع اقتصادی که ایران باید در اثر اجرای برجام از آن‌ها منتفع شود دچار خدشه شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه سنای آمریکا قانونی ضد ایرانی را مصوب می‌کند و رئیس جمهور این کشور آنرا امضا و تایید می‌کند اما از طرفی وزیر خارجه آمریکا نامه‌ای به همتای خود در ایران ارسال می‌کند و ممکن است روسای جمهور آینده این کشور بخواهند این قانون را اجرایی کنند، افزود: این تدبیر یا تمهیدی که مخالفان برجام در کنگره و آمریکا در پیش گرفته‌اند این بود که این قانون را در پیوست قانون بودجه ۲۰۱۶ آمریکا قرار دادند یعنی به نحوی عمل کرده‌اند که رئیس جمهور آمریکا نتواند آن را وتو کند و آنرا امضا نکند و اکنون به بخشی از بودجه آمریکا تبدیل شده است.

وی گفت: اکنون دولت آمریکا اعلام کرده است که این قانون را اجرا نمی‌کند یا به گونه‌ای اجرا می‌کندکه تعهداتش براساس برجام صدمه‌ای نبیند اما اینکه ممکن است در آینده دولتی در آمریکا این تعهدات را اجرا نکند فقط صرف این قانون یا نامه وزیر خارجه آمریکا نیست و هر دولتی می‌تواند تصمیم بگیرد تعهدات آمریکا براساس برجام را اجرا نکند و در این صورت نقض برجام صورت می‌گیرد و ما نیز مسیر دیگری را انتخاب خواهیم کرد.

عراقچی افزود: هر یک از کشورهای ۵ +۱ یا مجموعه آن‌ها یا آمریکا اگر در آینده، چه در این دولت و چه در دولت‌های بعدی به تعهدات خودشان طبق برجام مقید نباشند در حقیقت برجام را از مسیر خود خارج کرده‌اند و ما هم مسیر دیگری را در پیش می‌گیریم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: در این صورت ما هم تعهدات خود را طبق برجام کنار می‌گذاریم و برنامه خود را طبق شرایطی که خودمان تشخیص بدهیم ادامه خواهیم داد.

وی درباره واکنش ایران به این قانون جدید آمریکا افزود: در وهله نخست تلاش کردیم که تاثیر این قانون را در اجرای برجام منتفی کنیم که با رایزنی‌های فشرده ۱۰ روز گذشته با کشورهای اروپایی و آمریکا و ملاقات‌های مهم ظریف در نیویورک به ثمر رسید و با نامه‌ای که کری نوشت جلوی تاثیرات منفی آن بر برجام گرفته شد.

عراقچی گفت: این قانون می‌تواند حقوق شهروندان ایرانی و شهروندان اروپا را خدشه دار و تحت تاثیر قرار دهد و اروپایی‌ها نیز به آن توجه دارند و ۲۹ سفیر اروپایی در واشنگتن نامه‌ای اعتراض‌ آمیز در این زمینه نوشتند و به اصل قضیه اعتراض کردند.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: ما پیگیری‌های حقوقی خود را برای حمایت از حقوق شهروندان خود ادامه خواهیم داد اما در وهله نخست آنچه برای ما مهم بود اینست که جلوی تاثیر این قانون بر برجام را بگیریم که معتقدیم با نامه کری این کار انجام شده است.

عراقچی درپاسخ به این سوال که با توجه به جمع آوری سانتریفیوژهای فعال، آیا ایران به انجام تعهدات خود همچنان ادامه می‌دهد یا نه؟ گفت: ‌ جمع آوری سانتریفیوژ‌ها مدتهاست آغاز شده و بحث فعال یا غیرفعال آن‌ها نه در مصوبه مجلس و نه در مصوبه شورای عالی امنیت ملی و نه در نامه مقام معظم رهبری اشاره نشده است و فرقی در این زمینه نیست و این سازمان انرژی اتمی بود که تصمیم گرفت نخست سانتریفیوژهای غیرفعال و بعدا فعال را جمع آوری کند.

وی افزود: ‌ این اقدام ایران حتی به مسئله پی‌ام دی نیز موکول نیست و در حال انجام است و فقط دو تعهد ما موکول به پی‌ام دی است که یکی قصد فروش و انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه در مقابل دریافت کیک زرد و دیگری درخصوص اراک است که همانگونه که دکتر صالحی گفته است بعد از آماده شدن اسناد مربوطه کار در این زمینه نیز انجام می‌شود و طبق جدول زمانبندی اواسط دی یا اواخر آن به روزی می‌رسیم که اعلام می‌کنیم روز اجرایی شدن برجام است.

عراقچی گفت: ‌ اکنون کیک زرد از روسیه دریافت شده است و در انبارهای سازمان انرژی اتمی وجود دارد و موادی که باید بفرستیم در روزهای آینده انجام می‌شود.

کد خبر : ۳۳۱۸۶۶