خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

برخی برنامه‌های صداوسیما با اغراض سیاسی خاصی تهیه می‌شود

سخنگوی دولت اظهار داشت: پیش‌بینی دولت ۵ تا ۶ درصد میزان رشد و همچنین تورم ۱۱ درصد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدباقر نوبخت که در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه سخن می‌گفت٬ در بخش نخست سخنان خود در خصوص ناوگان حمل و نقل توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: در این لایحه از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی چیز حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و ۲۰۱ هزار میلیارد تومان دیگر از سایر منابع که در قانون بودجه مشخص شده است، تأمین می‌شود.

نوبخت همچنین تصریح کرد: در بودجه سال آینده نرخ تسعیر ارز (برابری دلار و ریال) دو هزار و ۹۹۷ تومان درنظر گرفته شده است و بار دیگر دولت با این نرخ نشان داد به دنبال افزایش قیمت ارز نیست، اساساً دولت از افزایش ارز در بازار آزاد هم سودی نخواهد برد.

وی تأکید کرد: در بودجه سال آینده هیچ یک از منابع درآمدی دولت در بودجه از محل درآمد تعیین ارز تأمین نمی‌شود و دولت مصمم است از نوسان‌های قیمت ارز جلوگیری کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته نرخ تورم سال آینده زیر ۱۱ درصد کاهش یافته و رشد اقتصادی به ۵ تا ۶ درصد خواهد رسید.

نوبخت ادامه داد: در بودجه سال آینده پیش بینی‌هایی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بین شهری دیده شده است طبق گزارش‌های موجود ۳۲۵ هزار دستگاه تاکسی در شهرهای بالای سه هزار نفر و زیر این میزان در حال فعالیت هستند و ۱۱۲ هزار تاکسی جزو خودروهای فرسوده قرار دارند و براساس هدفگذاری صورت گرفته در بودجه از سال آینده حدود ۹۰ هزار تاکسی جایگزین خودروهای فرسوده می‌شود و پیش بینی می‌کنیم هر ماه ۶ هزار و ۴۲۹ دستگاه را از رده خارج کنیم که به نظر می‌رسد با این جایگزینی آلایندگی دی‌اکسیدکربن از ۳۶۸ هزار و ۲۲۲ تن کاهش خواهد یافت و این برنامه تا سال ۱۳۹۶ ادامه خواهد داشت و صرفه جویی ریالی و سوخت نیز محقق می‌شود.

نوبخت در ادامه افزود: با نوسازی ناوگان حمل و نقل میزان آلایندگی در حد ۶۹۷ هزار و ۲۳۲ تن دی اکسید کربن برای سال ۹۶ کاهش خواهد یافت. سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه همکاری‌هایی را با همه دستگاه‌ها انجام خواهد داد و در مرحله دوم نوسازی خودروهای وانت‌بار و کامیون نوسازی می‌شوند و این سازمان منابع مالی را تقبل خواهد کرد.

سخنگوی دولت افزود: در سال ۱۳۹۴ میزان کاهش آلاینده‌ها را ادامه خواهیم داد که هم صرفه‌جویی ریالی خواهیم داشت و هم کاهش آلایندگی٬ که در سال ۹۶ کاهش دی‌اکسیدکربی کشور بسیار کم خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه دولت در این اقدام بسیار مصمم است و علاوه بر باعث نوسازی ناوگان عمومی٬ باعث کاهش آلایندگی‌ها خواهد شد و در فاز دوم برای خودروهای بین‌شهری٬ و در گام بعد برای وانت‌ها و کامیون‌ها پیش‌بینی شده که ردیف بودجه در سال بعد برای آن دیده خواهد شد که امیدوارم این بودجه بتواند اثر خود را بگذارد٬٬ ضمن اینکه پیش‌بینی ما برای ۵ تا ۶ درصد رشد و تورم ۱۱ درصد خواهد بود.

نظام پرداخت‌های هماهنگ

نوبخت در پاسخ بهخ سوال نخست خبرنگاران در توضیح نظام پرداخت‌های هماهنگ اظهار داشت: همانطور که گفتم در برنامه ششم با مطالعات صورت گرفته اصلاح آن انجام می‌شود و این هماهنگی و برخی ناهماهنگی‌ها در پرداخت‌ها رفع می‌شود اما در مورد اصلاح نظام بانکی٬ اقدام دولت تعیین بدهی‌های خود دولت است که مکانیسم ما کاهش این بدهی‌هاست.

توضیح در مورد امکان کاهش قیمت نفت

سخنگوی دولت در مورد امکان کاهش قیمت نفت اظهار داشت: حامل‌های انرژی به جز بنزین٬ شامل نفت کوره و گازوییل و نفت سفید نیز هست؛ که در حال حاضر نفت سفید ۱۰۰ تومان فروخته می‌شود در حالیکه قیمت منطقه‌ای آن بالای هزار تومان است.

برای آسیب‌های اجتماعی برنامه داریم

وی در ادامه در توضیح برنامه دولت برای آسیب‌های اجتماعی٬ اظهار داشت: این یکی از مواردی است که دغدغه مقام معظم رهبری و همچنین رییس جمهور نیز هست. ما هم در برنامه ششم و هم بودجه سال ۹۵ که یک مورد آن کودکان خیابانی است٬ نهاد و ساختاری تعریف شده و اجرایی خواهد شد.

آمریکا همه جهان نیست

نوبخت در توضیح سوالی در مورد پرونده پی‌ام‌دی و تناقض آن با محدودیت سفر ایرانی‌ها و دیگر مشکلات آن٬ و احتمال اینکه دولت جدید مصوبات کنگره آمریکا را اجرا کند٬ تکلیف تعهدات ایران چه خواهد شد٬ با بیان اینکه آمریکا همه جهان نیست٬ خاطرنشان کرد: اقدامات به‌‌ همان ترتیب پیش‌بینی شده انجام شده است. انتظار است رسانه‌هایی که نگران بودند٬ از موفقیت ایران در مسئله هسته‌ای اخبار را انعکاس بدهند.

سخنگوی دولت گفت: تاکنون روند اجرای برجام براساس برنامه زمانی برای مقدمات اجرا پیش رفته است. اجرای برجام از زمان توافق تا اجرا به‌‌ همان ترتیبی که پیش بینی می‌شد از جمله بسته شدن پرونده پی‌ام دی در شورای حکام صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بسته شدن پرونده پی‌ام دی ایران در شورای حکام از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: شورای حکام آژانس بین المللی این مسئله را تأیید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحراف نداشته و این موفقیت برای نظام و جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اقدام اخیر آمریکایی‌ها گفت: انتظار این اتفاق که مجموعه‌ای از ارکان قدرت در آمریکا که تلاش می‌کردند این توافق صورت نگیرد یا اقداماتی انجام شود که از طرف خود دولت ایالات متحده شبهه‌ناک یا مردود باشد مانند اقدام اخیر در خصوص روادید مبتنی بر این نیست که اجرای برجام منوط بر خوشبینی کامل از طرف مقابل باشد. و جمهوری اسلامی ایران همواره اقدامات خود را متناسب با طرف مقابل تنظیم می‌کند.

نوبخت افزود: با توجه به مشکلاتی که در سالهای قبل در پرونده هسته‌ای ایران وجود داشت با فرض براینکه دولت آمریکا بخواهد هر زمان از تعهدات خود عدول کند، جهان آمریکا نیست بلکه مجموعه‌ای از کشورهاست که در این زمینه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند از جمله این قبیل اقدامات آمریکا را که کشورهای اروپایی آن را رد کردند و ما نیز آن را مردود می‌کنیم.

وی گفت: با وجود این مسائل همانطور که رئیس جمهور محترم گفتند دیوار تحریم‌ها فرو ریخته است و ان اجماع جهانی که قبلاً وجود داشته است دیگر وجود ندارد و ما نگرانی در این زمینه نداریم و هیچ چیزی را از دست نخواهیم داد. بازگشت به هر ظرفیتی برای ما قابل قبول است.

ترکیب هیئت‌های اجرایی

وی در پاسخ به سوالی درباره شائبه رد صلاحیت‌ها و ترکیب هیئت‌های اجرایی در برخی از حوزه‌های انتخاباتی گفت: دولت از همه ابزارهای قانونی برای استیفای حقوق همه کاندیداهایی که ثبت نام کرده‌اند استفاده می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: وزارت کشور و استانداران تکالیف قانونی خود را می‌دانند و وزارت کشور در راستای اینکه انتخابات قانونمند باشد دستورالعمل‌های لازم را صادر کرده و مراقبت‌های لازم دیده شده است قطعاً اگر تخلفی باشد٬ برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

احتمالا تا پایان سال با کسری منابع مواجه شویم

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص رقم در نظر گرفته شده دولت از درآمد نفتی در بودجه سال آینده با توجه به نوسان‌های قیمت نفت، بیان کرد: براساس آخرین گزارش خزانه عملکرد درآمدی نفتی ۱۰۹ درصد است. اگر چه کاهش قیمت نفت درآمدهای نفتی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد اما سطح پیش بینی را مجلس در بودجه سال جاری انجام داد که با افزایش سطح مالیات‌ها بودجه را ۲۳۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. پیش بینی ما این است که با توجه به اینکه مبنای بودجه براساس درآمدهای خزانه است تا پایان سال با کسری منابع مواجه شویم. البته این مسئله به منزله عدم تحقق منابع است و کسری بودجه نیست.

نوبخت اضافه کرد: سیاست ما این است تا در سفرهای استانی دولت اعتبارات به طرح‌ها و هدفمند باشد به همین دلیل با کمبود منابع مواجه می‌شویم اما کسری نخواهیم داشت و در صورت لزوم از مکانیزم تخفیف استفاده می‌کنیم.

اقتصاد مقاومتی بدون حضور مردم انجام نمی‌شود

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه دولت برای واگذاری اقتصاد به بخش غیردولتی گفت: سیاست دولت در راستای احکام فرادستی نظام است یعنی اقتصاد بدون حضور مردم خصوصی نمی‌شود. رئیس جمهور این مطالبه را از دستگاه‌های اجرایی دارد تا زمینه حضور مردم در اقتصاد فراهم شود. لذا امکان ندارد اقتصاد مقاوم شود و به رشد مورد نظر دست یابد اما مردم در آن حضور نداشته باشند.

اصلاح نظام بانکی

سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای اصلاح نظام بانکی در سال آینده نیز بیان کرد: اصلاح نظام بانکی و پرداخت دستمزد‌ها در دستور کار دولت قرار دارد که در بودجه ۹۵ نیز دیده می‌شود. معتقدیم بخشی از بدهی‌های دولت به نظام بانکی در این شرایط پرداخت خواهد شد.

تعیین تکلیف استخدام‌ها در برنامه ششم توسعه

وی درباره تعیین تکلیف استخدام‌ها در برنامه ششم توسعه نیز گفت: درسال آینده چیزی حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ استخدام برای بیمارستان‌ها و ۱۴ هزار برای آموزش و پرورش داریم. دستگاه‌های دیگر مانند ثبت‌احوال نیز مجوز استخدام خواهند داشت٬ البته برنامه ما این است که به ازای هر ۵ نفری که بازنشسته می‌شوند یک‌نفر استخدام شود و به این ترتیب نظام اداری کشور سامان یابد و کاهش پیدا کند.

طبق برنامه زمان بندی تحریم‌ها تا سه هفته دیگر رفع می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نرخ رشد اقتصادی در سال آینده و اینکه آن را تا ۶ درصد پیش‌بینی کرده‌اید، تصریح کرد: امروز شاهد سفرهای خارجی و حضور هیئت‌های اقتصادی در ایران هستیم، معتقدیم اگر برجام به خوبی و طبق برنامه زمان بندی پیش رود تحریم‌ها نیز تا سه هفته دیگر رفع می‌شود و می‌توانیم از ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه نفتی استفاده کنیم و سهم خود را در بازارهای جهانی احیا کنیم.

قیمت نفت در بودجه ۹۵ بین ۳۵ دلار تا ۴۰ دلار پیش بینی شده است

نوبخت درباره نرخ نفت در بودجه سال ۹۵ گفت: قیمت نفت در بودجه ۹۵ بین ۳۵ دلار تا ۴۰ دلار پیش بینی شده و اینکه رقمی در حدود ۶۶ هزار میلیارد تومان با وزارت نیرو توافق کرده‌ایم و ۵۷ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پول درنظر گرفته‌ایم.

نوع واگذاری آلومینیوم المهدی در حال بررسی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه محرمانه رئیس سازمان بازرسی به رئیس جمهور در خصوص واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی نیز گفت: سازمان خصوصی سازی معتد است وضعیت واگذاری قانونی انجام شده و شبهاتی که در این زمینه مطرح شده در حال بررسی از سوی دستگاه‌های نظارتی است.

سازوکار جدیدی برای هدفمندی یارانه‌ها طراحی می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص سازوکارهای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۵ گفت: زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به پایان رسیده اما طبق سیاست‌های کلی و اقتصاد مقاومتی یارانه‌ها باید به سمت تولید و اقشار نیازمند جهتگیری یابد لذا در صددیم که سازوکار آن را طراحی کنیم بنابراین سازوکار جدیدی برای هدفمندی یارانه‌ها طراحی می‌شود.

سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی

نوبخت در خصوص طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: ستادی در این زمینه در دولت فعال است اما طرح مجلس در زمینه تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی ناقص است که من از معاون پارلمانی دولت می‌خواهم در این خصوص توضیحات لازم را اعلام کند.

طرح جدید برای آزادسازی قیمت بنزین قطعی نیست

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر وزیر نفت درباره طرح جدید دولت برای آزادسازی قیمت بنزین نیز گفت: بنده در همین لحظه از این مسئله مطلع شدم اجازه دهید این را پیگیری کنم تا به درستی آن را پاسخ دهم. البته چنین چیزی قطعی نیست.

برخی برنامه‌های رسانه ملی با اغراض سیاسی خاصی تهیه می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عملکرد رسانه ملی در مقابله با عملکرد دولت گفت: رسانه ملی برای ملت ایران کار می‌کند. لذا باید همه سلایق سیاسی و دیدگاه‌های سیاسی را درنظر بگیرد. نمی‌توان انتظار داشت رسانه ملی برنامه‌هایی را پیگیری کند که حاکی از یک نگاه سیاسی باشد یا گویای یک سلیقه سیاسی باشد. لذا معتقدیم برخی برنامه‌های رسانه ملی با اغراض سیاسی خاصی تهیه می‌شود و معتقدیم برنامه‌های این رسانه نباید در حد یک سلیقه سیاسی تنزل پیدا کند.

نوبخت گفت: ما اشکالی نمی‌بینیم که یک سایت مخالف دولت تحلیل‌ها و یا یادداشت‌هایی را در مخالفت دولت منتشر کند. اما از خبرگزاری‌ها نیز انتظار داریم با اخلاق عمل کنند. نه اینکه فقط اخبار منفی را منتشر کنند بلکه کار رسانه‌ای و اطلاع رسانی خود را به نحو درست انجام دهند. از رسانه ملی نیز این انتظار را داریم که تریبون یک جریان سیاسی خاص نباشد. برخی برنامه‌های این برنامه با اغراض سیاسی تهیه می‌شود که قابل انتقاد است البته برخی از برنامه‌های آن نیز برنامه‌های خوبی است و نمی‌توان یکپارچه آن را نقد کرد اما انتظار این است که رسانه‌ای که متعلق به ملت است و از سه قوه بر آن نظارت می‌شود اپوزیسیون دولت نباشد. با این وجود مردم ما هوشیار هستند و امیدواریم برنامه‌های رسانه ملی از جایگاه ملی در حد یک سلیقه سیاسی تنزل پیدا نکند.

روابط آنکارا و اسرائیل

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص روابط آنکارا و رژیم اشغالگر قدس و تأثیرگذاری آن بر روابط آنکارا با ایران گفت مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم اشغالگر قدس بسیار مشخص است و این مواضع صریح نظام جمهوری اسلامی ایران است و مربوط به دولت خاصی نیست. ما در گذشته نیز در مقام خیرخواهی و مشاوره دادن به دولت ترکیه نسبت به روابطش با رژیم اشغالگر قدس اظهار نگرانی کرده بودیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه امیدواریم مقام‌های این کشور در این گونه موارد سنجیده‌تر عمل کنند٬ ادامه داد: چگونه است که ترکیه با کشورهای همسایه خود مانند عراق و سوریه روابطش تیره می‌شود اما روابط آن با رژیم اشغالگر قدس شفاف‌تر و بهتر می‌شود.

کد خبر : ۳۳۱۹۶۱