خبرگزاری کار ایران

پاک‌آیین خبر داد:

آمادگی دو بانک آذربایجان برای سرمایه‌گذاری درخط آهن قزوین- رشت- آستارا

سفیر کشورمان در باکو گفت: ایران و آذربایجان می‌توانند به قطب حمل و نقل منطقه تبدیل شوند.

به گزارش ایلنا، محسن پاک آیین، سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری ترند به موضوع نتایج دهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان پرداخت و از اعلام آمادگی دو بانک آذربایجانی برای سرمایه‌گذاری در پروژه خط آهن قزوین - رشت - آستارا خبر داد.

وی گفت: جمهوری آذربایجان چهار مرز فعال با ایران دارد و نزدیک‌ترین راه این کشور به اروپا، آسیا و خلیج فارس و از طریق آن به آفریقا است. مسیر ایران هم اقتصادی، هم امن و هم نزدیک است. به همین دلیل در حوزه ترانزیت، مشارکت و سرمایه‌گذاری برای ساخت مسیرهای ترانزیتی به نفع دو کشور می‌باشد. ایران و آذربایجان می‌بایست قبل از آغاز مرحلۀ دیگری از بحران اقتصادی جهان در پروژه‌های حمل و نقلی بزرگ، سرمایه گذاری کرده و در یک وضعیت مطلوب به عنوان قطب حمل و نقل برای کشورهای منطقه، ایفای نقش کنند.

پاک آیین ادامه داد: خوشبختانه اخیرا یادداشت تفاهم اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، در نشست آستارا - رشت، امضا شد که در نتیجه آن، پروژه اتصال راه آهن جمهوری آذربایجان به ایران، آغاز شده و مسیر کریدور شمال - جنوب یا‌‌ همان راه ابریشم احیا می‌شود. اجرای این پروژه به آذربایجان کمک خواهد کرد تا به طور واقعی به یک بازیگر فعال در عرصه حمل و نقل تبدیل شده و به هدف خود برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز نزدیک شود.

وی ادامه داد: در اجلاس تهران برای احداث راه‌آهن رشت- آستارا کنسرسیومی ایجاد شده تا این پروژه را اجرا کند ٬ این کنسرسیوم باید تأمین مالی پروژه را انجام دهد و با دو بانک جمهوری آذربایجان، شرایط و پیشنهادات اعطا و گرفتن وام را مذاکره کند. این دو بانک در آینده نزدیک معرفی خواهند شد.

سفیر ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا پیشرفتی در مورد راه اندازی بانک مشترک بین ایران و آذربایجان حاصل شده است؟ گفت: «همکاری‌های بانکی نقش مهمی در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و آذربایجان خواهد داشت. متاسفانه به دلیل تحریم، روابط بانکی محدود شده بود اما با توجه به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها زمینه برای توسعه روابط بین دو کشور فراهم شده و فکر می‌کنم بعد از لغو تحریم‌ها، سطح همکاری‌های بانکی دو کشور افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه مذاکرات بانکی بین دو کشور روند مثبتی یافته و گام‌های اثرگذاری برای توسعه روابط بانکی برداشته شده است، گفت: طبعا نقش بانک ملی ایران در باکو نیز از این پس پررنگ خواهد شد. با توجه به حضور معاون بانک مرکزی آذربایجان در اجلاس تهران، ایجاد روابط کارگزاری بین بانک‌های ایران و جمهوری آذربایجان مورد مذاکره قرار گرفت و همچنین ایجاد پیمان پولی مشترک با جدیت در حال پیگیری است و امیدوارم هر چه زود‌تر به نتیجه برسد.

پاک آیین همچنین در ارتباط با تفاهمات طرفین در مورد دیگر زمینه‌های همکاری از جمله ساخت خودرو نیز توضیح داد: موضوع تاسیس خودروسازی مشترک یکی از موضوعات مذاکره بود که مراحل مقدماتی آن با تنظیم یک سند آغاز شده است. ضمنا سند تجاری سازی و تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان نیز در تهران به امضا رسید. بر اساس این سند، مبادله تجاری برق بین دو کشور در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۶ میلادی وارد فاز عملیاتی شده و شبکه سراسری برق دو کشور به یکدیگر متصل می‌شود.

وی در پایان گفت: با اجرایی شدن این برنامه، زمینه اتصال شبکه برق کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه نیز فراهم خواهد شد. سند نهایی دهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز امضا شد که بیش از سی حوزه را برای همکاری مشترک مشخص ساخته است.

کد خبر : ۳۳۲۴۵۲