خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه مغولستان:

با دولت آمریکا بحث می‌کنیم، کاری به کنگره نداریم

وزیر خارجه ایران گفت: ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل آمریکا بحث می‌کنیم و کاری به کنگره نداریم. این دولت وظایف مشخصی را در حوزه بین‌المللی به عهده دارد و خودش باید مشکلات داخلی خود را به روش‌هایی که می‌داند، حل کند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با «لوندگ سورو سورن» وزیر خارجه مغولستان که امروز چهارشنبه برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور وی برای دومین بار در ایران گفت: 3 سال قبل رئیس جمهور مغولستان برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد به ایران آمد که آن زمان آقای وزیر به عنوان مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی رئیس‌جمهور به ایران آمده بود.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای خوبی که طی 4 سال گذشته برای گسترش روابط در حوزه‌های علمی، تاریخی، فرهنگی و میراث مشترک بین دو کشور وجود داشته، افزود: بحث بررسی زمینه‌های همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، کشاورزی، انرژی و معدن انجام گرفت.

وزیر خارجه کشورمان افزود: امروز این موارد مورد بررسی قرار گرفت و آقای وزیر در طول اقامت خود با مسئولان متعددی گفت‌وگو می‌کند و همچنین در حوزه تبادلات فرهنگی در دفتر مطالعات بحث‌هایی دارد و همچنین در زمینه کشاورزی، نفت و صنعت گفت‌وگوهایی خواهد داشت.

ظریف ابراز امیدواری کرد که با توجه به مشترکات فراوان، امکان گسترش روابط در همه زمینه‌ها فراهم باشد و به صلح و ثبات در منطقه کمک کند.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه‌های وزارت خارجه در منطقه نیز گفت: وزارت خارجه از ابتدای دولت تدبیر و امید، دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یکی از اهداف مهم خود برگزید. با توجه به شرایط ویژه کشور بعد از انقلاب اسلامی نظیر جنگ تحمیلی، گرایش سیاسی و امنیت به وجود آمد که باید به گرایش توسعه‌ای تغییر کند و سیاست خارجی در خدمت توسعه باشد. امیدواریم با حرکت اول و اجرای برجام و برداشتن تحریم‌ها اولین قدم در این مسیر برداشته شود.

ظریف با بیان اینکه سفارتخانه‌ها در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی و توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی و فنی‌مهندسی ترغیب شده‌اند، گفت: زمینه همکاری با کشورهای به ویژه در حال توسعه نیز فراهم است که با توجه به مزیت‌های نسبی جمهوری اسلامی و پیشرفت‌های قابل توجه آن، زمینه حضور جدی ما فراهم است.

وی سفارتخانه‌های ایران را تسهیل‌کننده امور خوانده و افزود: هدف و رسالت سیاست خارجی در راستای توسعه کشور است. البته کار ما محدود به امور اقتصادی نیست و اولویت ما همسایگان و تقویت ثبات در منطقه است و برنامه‌های جدی برای آن داریم که دنبال شده و ادامه خواهد داشت.

ظریف در خصوص تصمیم کنگره و نامه کری نیز گفت: ما با دولت آمریکا به عنوان نماینده کل آمریکا بحث می‌کنیم و کاری به کنگره نداریم. دولت آمریکا وظایف مشخصی را در عرصه بین‌المللی به عهده دارد و خودش باید مشکلات داخلی خود را به روش‌هایی که می‌داند حل کند. تصمیمات داخلی این کشور نمی‌تواند تعهدی را از روی دوش آنها در عرصه بین‌الملل بردارد.

وزیر خارجه کشورمان افزود: اینکه وزیر خارجه رسما اعلام کرده اجازه نمی‌دهد قانون جدید مانع برجام باشد و از امکانات مندرج در خود قانون منجمله تصمیم بر عدم اجرای آن گفته، را باید منتظر بود و دید و نحوه اجرای قانون تعیین کننده این است که نقضی صورت گرفته یا نه. اگر قانون عینا دنبال شود نقض صریح است ولی اینکه مانع اجرای برجام نشود را باید دید که در عمل چه خواهند کرد.

وی با اشاره به نامه نمایندگان مجلس به شورای امنیت نیز گفت: در اخبار دیدم که گروهی از دوستان مجلس نامه‌ای به شورای امنیت نوشته‌اند. هیأت نظارت بر برجام مسئول نظارت است که وزارت خارجه عضوی از آن می‌باشد و نامه را بررسی می‌کند. ما نیز مسئولیت خود را کماکان دنبال می‌کنیم.

ظریف به تماس‌های خود با کری علاوه بر دیدار در آمریکا و همچنین تماس و ایمیل با همکاران خود در اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: امیدوارم از این روش‌ها مانع خلل جدی در اجرای برجام شویم و این موارد را به هیأت نظارت ارائه می‌دهیم و این هیأت باید در خصوص موضوع تصمیم بگیرد. 

همچنین وندگسوروسورن وزیر خارجه مغولستان در این کنفرانس خبری با ابراز خوشحالی از دومین حضورش در ایران گفت: سه سال پیش رئیس‌جمهور مغولستان سفری به ایران داشت و هم اکنون چندین سال از روابط سیاسی ما می‌گذرد. تاریخ روابط دو کشور به 45 سال اخیر محدود نمی‌شود و ما دارای روابط تاریخی و فرهنگی هستیم.

وی با اشاره به پروژه‌های مختلفی که طی دو سال اخیر آغاز شده که زمینه‌های شناخت بهتر را فراهم می‌کند، درباره همکاری‌های تاریخی، فرهنگی و اقتصادی نیز زمینه‌های فرهنگی را فراهم دانست.

سورن افزود:‌ مغولستان علاقمند به گسترش روابط در حوزه اقتصادی، صنایع حفاری و تبادل تجربیات ایران است. مغولستان امکان دسترسی به بازارهای منطقه‌ای را به ایران می‌دهد.

وزیر خارجه مغولستان به برگزاری یکسری نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در سه حوزه فعالیت داشته باشیم. در حوزه اول ما روزانه یک میلیون بشکه نفت خام تولید و صادر می‌کنیم که می‌توانیم از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های ایرانی حفر و استخراج چاه استفاده کنیم چرا که ایران در این زمینه پیشرو می‌باشد.

وی ادامه داد: در مغولستان زمین‌های زیادی وجود دارد که 70 میلیون راس دام در آنها هستند که صادرات مواد غذایی به ایران را برای ما فراهم می‌کنند.

سورن در حوزه سوم همکاری‌ها نیز گفت: مغولستان در زمینه تنوع‌سازی اقتصاد خود پیش می‌رود و در این خصوص ایران می‌تواند سرمایه‌گذاری داشته باشد.

کد خبر : ۳۳۲۵۳۹