خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:

همه نخبگان اصلاح‌طلب در فرصت باقیمانده ثبت‌نام کنند

معاون اول دولت خاتمی با اشاره به لزوم تشویق نخبگان برای ثبت‌نام در انتخابات گفت: با وجود زمان اندک باقی‌مانده تا پایان مهلت ثبت‌نام خواهش من از دوستان این است که این افراد را به نام‌نویسی تشویق کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ محمدرضا عارف که در نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان سراسر کشور با عنوان «خانه‌ای برای ملت» سخن می‌گفت٬ با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم اسفندماه پیش‌رو گفت: شرایط کشور و شرایط منطقه‌ای در کنار روندی که دولت تدبیر و امید در دو سال و نیم گذشته بوجود آورد، ایجاب می‌کند که انتخاباتی با مشارکت حداکثری برگزار کنیم.

او با تاکید بر اهمیت مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گفت: در مجلس آتی باید سعی کنیم در این حوزه‌ها به دولت یاری برسانیم و هم‌زمان در مسائل منطقه‌ای نیز باید به سمتی برویم که جمهوری اسلامی ایران بتواند آنچنان که باید٬ نقش‌آفرینی کند.

رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اضافه کرد: جبهه اصلاحات مدعی است که سهم اساسی را در خلق حماسه ۲۴ خرداد سال ۹۲ برعهده داشته است٬ بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توانیم بگوییم با همین راهبرد مسیری که از خرداد ۹۲ آغاز کردیم را برای خلق حماسه‌ای پرشور‌تر از انتخابات ریاست جمهوری پیشین ادامه خواهیم داد.

عارف با بیان اینکه راهبرد حفظ انسجام و همبستگی اصلاح‌طلبان همواره مورد توجه بوده است٬ تصریح کرد: ما برای ادای تکلیف در صحنه هستیم و آمادگی پذیرش مسئولیت را داریم و همواره بر خرد جمعی تمکین می‌کنیم و حاضر نیستیم به هر قیمتی در صحنه بمانیم.

او ادامه داد: این راهبرد‌ها در جبهه اصلاحات همواره مطرح بوده و نتیجه تعامل‌ها و بحث‌های دو سال و نیم گذشته این بود که جهت‌گیری روشنی براساس حرکت جبهه‌ای با عبور از منافع حزبی و گروهی و پرهیز از سهم‌خواهی و همچنین پذیرش حداکثری مسئولیت و انتظار حداقلی را در دستور کار قرار دادیم.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه پس از بحث‌ها و تعامل‌های چندماه اخیر به طور طبیعی به شورای سیاستگذاری اصلاحات رسیدیم٬ گفت: زمانی که شورای سیاست‌گذاری اصلاحات آغاز به کار کرد حدود ۱۱۰ روز به برگزاری انتخابات باقی مانده بود و این شورا تصمیم گرفت کلیه امور خود را به احزاب و جریان‌ها در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخاباتی بسپارد و محوریت انتخابات را به حوزه‌های انتخابیه واگذار کند. در واقع ما با وارونه کردن هرم٬ کاری کردیم که قاعده هرم خود تصمیم‌گیر باشد و راس هرم برای دیگران تصمیم‌گیری نکند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: انتظار ما از این شورا این است که هیچ جریانی احساس کنار گذاشته‌ شدن نکند٬ چراکه نیاز به اجماع کامل داریم و به همین دلیل قصد داریم از تمامی ظرفیت‌ها برای حفظ این اجماع یاری بگیریم.

عارف اضافه کرد: هم اکنون زمان اندکی تا برگزاری دو انتخابات مهم اسفندماه باقی مانده و ما باید برای ثانیه‌ ثانیه این مدت دوماهه برنامه‌ریزی کنیم. شرایط کشور قابل قبول است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به خوبی این شرایط را مدیریت کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: تقویت ساختار اصلاح‌طلبان بعد از اسفندماه ۹۴ یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ماست. ما باید قدر تلاش‌هایی که انجام شده را بدانیم و سعی کنیم با ارزیابی اقدام‌های انجام گرفته در این مدت ۱۱۰ روزه مشکلاتمان را شناسایی کرده و در جهت حل آن تلاش کنیم.

عارف ادامه داد: الگو قرار دادن رفتار اصلاح‌طلبان در خرداد ۹۲ و برندسازی برای ادامه فعالیت‌ها یکی دیگر از خواسته‌ها و اهداف مهم اصلاح‌طلبان در آینده است. ما نباید آنچه در انتخابات ۹۲ اتفاق افتاد را منحصر به یک فرد تفسیر کنیم٬ بلکه باید این الگو را برندسازی و نهادینه کنیم و از آن برای پیمودن ادامه مسیر به عنوان مشی اصلاح‌طلبانه استفاده کنیم.

او با تاکید بر اهمیت ترجیح منافع ملی پایدار بر منافع جناحی و سیاسی یادآور شد: این رویکرد هدف همیشگی جبهه اصلاحات بوده و باید همواره مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا باید منافع جبهه اصلاحات را نیز بر منافع حزبی در حوزه‌های انتخابیه ارجح بدانیم.

عارف تصریح کرد: حفظ آرامش نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار دهیم؛ البته وظیفه مراجع امنیتی در راستای حفظ آرامش اهمیت ویژه‌ای دارد و ما انتظار داریم در خصوص برهم زدن مراسم مجوزدار اقدام عملی صورت بگیرد. ما نیز خود را موظف به پیگیری این مسائل می‌دانیم٬ اما به نظر ما رفتار متقابل هیچ‌گاه جواب نمی‌دهد و ما باید آرامش را الگوی کار قرار دهیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اعلام کرد: رعایت دقیق ضوابط قانونی در همه مراحل شعار همیشگی ماست و همواره خود را ملزم به رعایت قانون دانسته‌ایم و انتظارمان از برگزار کنندگان انتخابات این است که همواره قانون را مد نظر قرار دهند.

عارف با اشاره به تلاش اصلاح‌طلبان برای جذب آرای خاکستری یادآور شد: هدف ما ۲۷ درصدی که در خرداد ۹۲ به صحنه نیامدند و باید برای کشاندن آنها به پای صندوق‌های رای تلاش کنیم. ما هیچ‌گاه از هویت اصلاح‌طلبی‌مان کوتاه نمی‌آییم و با حفظ هویت اهل تعامل و گفت‌وگو حتی با رقبایمان نیز هستیم.

عارف با اشاره به برنامه‌های راهبردی جبهه اصلاحات خبر داد: ان‌شاءالله تا یک الی دو هفته آینده رئوس کلی برنامه‌های راهبردی خودمان را با فرض کسب اکثریت کرسی‌های مجلس اعلام خواهیم کرد.

او اضافه کرد: توجه کامل به مصوبات شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات که منتخب احزاب اصلاح‌طلب هستند و عموما در تمامی مسائل اجماع کامل دارند٬ خواسته مهم ما از همه دوستان است.

عارف همچنین با اشاره به سهمیه ۳۰ درصدی زنان و همچنین لزوم حضور جوانان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در جامعه‌ای که بیش از نیمی از جمعیت تحصیلکرده‌اش را زنان تشکیل می‌دهند٬ نمی‌توان به حضور ۳۰ ردصدی آن‌ها بی‌توجه بود. این ظرفیت در خانم‌ها وجود دارد و ما سعی خواهیم کرد با محور قرار دادن این الگو٬ سهم نازل زنان در مجلس کنونی را تغییر دهیم.

او ادامه داد: در گفتمان اصلاحات باید تلاش کنیم اولویت را به جوانانی بدهیم که توانایی رقابت را داشته باشند٬ چرا که ما برای شکست به صحنه نمی‌آییم؛ ضمن آنکه باید توجه کنیم این آخرین انتخابات نخواهد بود و انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال ۹۶ نیز فرصتی است تا این ایده میدان دادن به جوانان و زنان را به مقصود برسانیم.

معاون اول دولت خاتمی با اشاره به لزوم تشویق نخبگان برای ثبت‌نام در انتخابات اعلام کرد: این مسئله یکی از راهبردهای مهم ما بوده و با وجود زمان اندک باقی‌مانده تا پایان مهلت ثبت‌نام خواهش من از دوستان این است که این افراد را به نام‌نویسی تشویق کنند.

عارف در پایان تصریح کرد: برنامه‌ریزی و جهت‌گیری ما برگزاری یک انتخابات پرشور است و براین اساس تلاش می‌کنیم مشارکت را تا کف ۷۵ درصد ارتقا ببخشیم.

کد خبر : ۳۳۲۸۰۰