خبرگزاری کار ایران

ثروتی در حاشیه سوال از ربیعی:

هدف دادن کارت زرد به وزیر نیست

نماینده بجنورد گفت: آقای وزیر خدا شاهد است که هدف کارت زرد و این مسائل نیست ما به شما ارادت داریم و جنابعالی را دلسوز می‌دانیم اما اعتقاد داریم دولت باید برای حل مشکلات اقدام عملی صورت دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، موسی الرضا ثروتی در حاشیه سوال از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ضمن تشکر از ربیعی برای توجه به موضوع بیکاری و اشتغال در کشور گفت: علت عدم اجرای طرح‌های مصوب دولت در سفر مقام معظم رهبری و عدم اجرای قانون استخدام مربیان فنی و حرفه‌ای کشور و نیز عدم اصلاح اعضای هیئت مدیره پتروشیمی بجنورد و پایین بودن عملکرد اشتغال در کشور چیست؟

او ادامه داد: تبصره ۲۰ قانون برنامه بودجه سال ۹۴ مبلغ ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای بیکاران در نظر گرفته اما این تبصره تا امروز اجرا نشده است.

نماینده مردم بجنورد با انتقاد از اظهارات وزیر راه و مسکن شهرسازی اظهار داشت: آقای آخوندی وزیر محترم مسکن با یک حرف ناشایست منجر به بیکاری حدود ۲۰۰۰ نفر از کارکنان شد. آقای آخوندی اعلام کرد طرح مسکن مهر مزخرف است و همین حرف نسنجیده ایشان منجر به بیکاری تعداد بسیاری از کارگران ساختمانی در سراسر کشور شد.

ثروتی ادامه داد: شما درخصوص وضعیت کارگران مسئولیت دارید و ما انتظار داریم در برابر حرف نسنجیده وزیر مسکن واکنش نشان می‌دادید که این کار نشد.

او اضافه کرد: اگر در کشور رونق اقتصادی می‌خواهیم باید بخشی از تورم را هم بپذیریم، امروز مردم در روستاهای کشور به ما می‌گویند‌‌ همان تورم گذشته بهتر از رکود امروز بود. آقای وزیر نمودارهای شما نشان دهنده وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت اگر نمی‌تواند برای بیکاران شغل ایجاد کند باید یا وام بدهد و یا حقوق بیمه بیکاری پرداخت کند. ما مصوب کرده بودیم دولت به این منظور به جوانان متاهل ۵۰ درصد از حداقل حقوق یعنی ۳۶۰ هزار تومان و به جوانان مجرد ۲۴۰ هزار تومان به عنوان حقوق بیمه بیکاری پرداخت کند و قرار شد برای تامین بودجه این مسئله، دولت یارانه ۶ میلیون ثروتمند را قطع کند اما این مصوبات به اجرا درنیامد.

ثروتی ادامه داد: در دو سال گذشته وضعیت بیکاری به مراتب وخیم‌تر شده، دولت چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارد؟ امسال دولت باید ۳۸ هزار نفر را در بخش‌های دولتی به استخدام درمی‌آورد.

او یادآور شد: مصوبه دولت و رهبری برای هم‌ترازی سطح اشتغال و نیروی انسانی استان‌های محروم بود اما امروز شاهدیم میان دو استان مشابه اختلاف فاحشی درخصوص نیروی کار وجود دارد. ما از جنابعالی به عنوان وزیر کار انتظار داریم که حداقل مدافع حقوق مردم در هیئت وزیران باشید. چرا آقای رئیس جمهور برای استان‌های برخوردار تسهیلات اشتغال در نظر می‌گیرد اما به دیگر استان‌ها بی‌توجه است. چرا در خصوص حذف ۶ میلیون یارانه‌بگیر پردرآمد اقدامی صورت نمی‌گیرد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مدجویان بهزیستی با ماهی ۵۰ هزار تومان زندگی می‌کنند. براساس اصل ۴۳ قانون اساسی دولت موظف است ابزار کار را در اختیار همه قرار بدهد اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه بیش از یکسال و نیم از طرح این سوال گذشته اعلام کرد: مربیان آموزش فنی و حرفه‌ای مشکلات بسیاری دارند و هنوز احکام شغلی این ۴ هزار و ۵۰۰ نفر صادر نشده است و این در حالی است که یکی از دغدغه‌های جامعه و بویژه یکی از مشکلات اساسی بیکاران، فقدان مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است که متاسفانه این مسئله فراموش شده است.

ثروتی اعلام کرد: پتروشیمی خراسان شمالی و بجنورد پیش از اجرای اصل ۴۴ به شستا در سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح واگذار شده و‌‌ همان زمان قرار شد برای این موضوع سرمایه‌گذاری لازم انجام شود و با وجود ۳۰۰ درصد بازدهی، سرمایه‌ گذاری در این بخش انجام نشده است.

وی ادامه داد: آقای وزیر درخصوص بحث سبد کالا قانونی مصوب کردیم که به نیازمندان و اعضای بهزیستی و کمیته امداد سبد کالا داده شود و در حالی که در بسیاری از کشور‌ها به ۴۰ میلیون نفر سبد کالا تعلق می‌گیرد، در کشور ما این سبدهایی که تنها مبلغ آن ۵۰ هزار تومان است، تحویل داده نمی‌شود.

ثروتی در بخش دوم طرح سوال از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: به آقای رئیس جمهور بگوئید همه اقتصاددانان ایران متفق‌القولند که تنها کاهش تورم کفایت نمی‌کند و باید کاهش تورم را در کنار افزایش اشتغال ببینیم و همچنین به موضوع رکود نیز نظر داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: مجموعه ورزشی کارگران مجتمع معلولان، مصوبات رهبری، اشتغال مرزنشینان، تعاونی‌های فراگیر مصوب شده، لزوم سرویس‌دهی هواپیمایی آسمان به مناطق محروم مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. هواپیمایی آسمان نه تنها به مردم مناطق مرزی خدمات نمی‌دهد بلکه ۵۰۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار است٬ چرا دولت پول هواپیمایی آسمان را پرداخت نمی‌کند.

ثروتی ادامه داد: متاسفانه سازمان مدیریت دوباره بلای جان وزارتخانه‌ها شده است. ما گفتیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل شود که مشکلات حل شوند اما متاسفانه شاهدیم این سازمان به شدت انقباضی و تنگ‌نظرانه برخورد می‌کند و عملکردی منفی دارد. متاسفانه حتی ۳۰ درصد از برنامه‌هایی که مصوب می‌کنیم هم انجام نمی‌شود. در اصل ۴۸ قانون اساسی بر توسعه متناسب تاکید شده اما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. قانون دائمی ماده ۱۸۰ برنامه پنجم برای چه کسی نوشته شده چرا سازمان مدیریت اعتبارهای لازم را پرداخت نمی‌کند تا علاوه بر سرمایه گذاری در مناطق محروم در این منطقه‌ها اشتغال ایجاد شود.

او با انتقاد از عدم اختصاص ساختمان‌های اداری برای بهزیستی و فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: طرح سوال من بیشتر به این دلیل بود که اعلام کنیم مسئول این رکود در جامعه ما هستیم. ما نمایندگان مجلس باید جدیت داشته باشیم و از دولت مطالبه کنیم هدف این نیست که تنها به وزیر کارت زرد بدهیم خواسته ما این است که دولتی که رای ملت را گرفته مشکلات آن‌ها را نیز حل کند و امروز همه ما مسئولیت داریم تا این مشکلات را مرتفع کنیم.

ثروتی ضمن تشکر از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: آقای وزیر طی تماسی که داشتند هم در ارتباط با مجمع عمومی پتروشیمی هم با افزایش سرمایه و هم درخصوص دغدغه‌های مربوط به اشتغال و سرمایه‌گذاری قول‌هایی دادند که امیدواریم به آن‌ها عمل کنند. آقای وزیر خدا شاهد است که هدف کارت زرد و این مسائل نیست ما به شما ارادت داریم و جنابعالی را دلسوز می‌دانیم اما اعتقاد داریم دولت باید برای حل این مشکلات اقدام عملی صورت دهد.

کد خبر : ۳۳۳۴۴۸