خبرگزاری کار ایران

مهدی محتشمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کنگره می‌خواهد مانع از اجرای برجام شود/ دولت امریکا مانع از اقدامات افراطیون شود

مدیرکل اسبق اروپا و امریکای شمالی وزارت امور خارجه اقدامات اخیر کنگره امریکا علیه ایران را در راستای تلاش‌های افراطیون این کشور برای جلوگیری از اجرای برجام دانست.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در ۲۳ تیر امسال، امید‌ها برای بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا بیش از پیش تقویت شده بود و بسیاری می‌پنداشتند که با دستیابی به برجام، دیوارهای بی‌اعتمادی میان دو کشور کاسته می‌شود. 

تلاش دولت امریکا در جلوگیری از اقدام نمایندگان تندرو کنگره امریکا در رد توافق هسته‌ای و همچنین افزودن تبصره‌هایی به توافق مبنی بر به رسمیت شناختن رژیم صیهونیستی و خطر تروریسم تکفیری نیز سبب گردید بسیاری از همکاری‌های منطقه‌ای تهران و واشنگتن درباره حرف بزنند. با این حال، اقدامات اخیر دولتمردان امریکایی در محدودیت صدور روادید برای شهروندان ۳۸ کشور دوست امریکا که در چهار سال گذشته به چهار کشور ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کرده‌اند و طرح برداشت از پول‌های بلوکه شده ایران برای پرداخت غرامت به قربانیان انفجار بیروت در سال ۱۹۸۳ و برج‌های خُبر عربستان در سال ۱۹۹۶ موجب شد تا بسیاری نه تنها از نقض برجام سخن بگویند بلکه آن را نشات گرفته از رویکرد منفی دولت امریکا در برخورد با ایران قلمداد کنند. 

با این حال، در روزهای گذشته نیز اخباری از اقدامات جدید سناتورهای جمهوری‌خواه برای تصویب تحریم‌های جدید علیه سپاه پاسداران ایران به گوش می‌رسد. بسیاری نیز بیان کردند که اقدامات کنگره در راستای ناکام گذاشتن توافق و جلوگیری از اجرای برجام است. 

مهدی محتشمی مدیرکل سابق اروپا و امریکای شمالی وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به اقدامات اخیر کنگره امریکا گفت: اقدامات اخیر نمایندگان کنگره امریکا را باید در راستای تلاش‌های سابق افراطیون امریکایی در ماه‌های گذشته برای جلوگیری از دستیابی به برجام و همچنین رد آن در کنگره ارزیابی کرد. 

وی ادامه داد: نمایندگان افراطی کنگره در ماه‌های گذشته تمامی تلاش‌های خود را برای ناکام گذاشتن دولت اوباما انجام دادند تا توافق به دست نیاید و پس از آن هم تلاش خود را انجام دادند تا برجام را رد کنند ولی دولت اوباما در مقابل این فشار‌ها ایستاد. با این حال به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌خواهند مانع از اجرای برجام شوند. 

این کار‌شناس ارشد مسائل سیاست خارجی با یادآوری حملات تروریستی صورت گرفته از سوی داعش در اروپا و امریکا اظهار داشت: هم اکنون فضای ملتهبی در اروپا و امریکا وجود دارد و افکارعمومی این کشور ترسیده است و اقدامات کنگره امریکا نیز سواستفاده از این فضا است. 

محتشمی با اشاره به طرح محدودیت صدور روادید تصریح کرد: نمایندگان کنگره در این طرح مدعی هستند که می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند ولی آنچه موجب تسمخر و تامل است، این است که اتباع کشورهایی که در تروریسم دست دارند و دولت‌هایی که حمایت‌های مالی، لجستیکی و نظامی به تروریسم می‌کنند، نادیده گرفته شده‌اند و کشورهایی در این طرح مورد هدف قرار گرفته‌اند که خود قربانی تروریسم هستند و بیشترین هزینه را برای مبارزه با آن پرداخته کرده‌اند. 

وی با بیان اینکه افکار عمومی دنیا و به ویژه اروپایی‌ها این نوع اقدامات افراطیون امریکایی را مورد پذیرش قرار نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: ما مشاهده کردیم که پس از تصویب این طرح، اتحادیه اروپایی به آن اعتراض کرد و سفرای کشورهای اروپایی اعتراض رسمیشان را به دولت امریکا تحویل دادند و بسیاری به آن رسیده‌اند که این طرح بیش از آنکه برای مبارزه با تروریسم باشد، طرحی سیاسی است. 

سفیر سابق ایران در اتریش و یونان نامه جان کری به محمدجواد ظریف را اقدامی منفعلانه از طرف دولت امریکا دانست و ابراز داشت: براساس برجام دولت امریکا موظف است بر اساس حسن نیت با دولت ایران همکاری داشته باشد این اقدامات هر چند که از سوی دولت امریکا صورت نگرفته ولی در تناقض با برجام است. با این حال، دولت امریکا می‌گوید این طرح ضربه‌ای به برجام نمی‌زند. با این حال، آنچه برای ما مهم است، عملکرد طرف مقابل است و ایران با تیزبینی و ظرافت اقدامات امریکا را رصد می‌کند. 

محتشمی افزود: ضرورت دارد برای آنکه خللی در اجرای برجام صورت نگیرد و ضربه‌ای به توافق هسته‌ای وارد نشود، دولت امریکا بیش از پیش فعال شود و مانع از اقداماتی شود که تنها نتیجه آن‌ها، تداوم بی‌اعتمادی و عدم اجرای برجام است. 

وی با بیان اینکه اقدامات اخیر نمایندگان کنگره امریکا در تداوم سیاست‌های یکجانبه گرایانه امریکا در عرصه بین المللی است، یادآور شد: این اقدامات نشان از روحیه و رویکرد مثبت و همچنین تعامل نیست و موجب می‌شود تا اعتماد لازم میان دو کشور ایجاد نشود.

کد خبر : ۳۳۴۰۲۱