خبرگزاری کار ایران

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدام زشت عربستان٬ بهانه مناسبی برای حمله به سفارت این کشور نیست

مدیرکل غرب آسیای وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد نشاندهنده ضعف و سهل‌انگاری نهادهای انتظامی مسئول در این رابطه است زیرا از قبل هم پیش‌بینی این اقدام توسط نیروهای خودسر می‌شد.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اقدام عربستان سعودی در اعدام آیت‌الله شیخ نمر باقر النمر گفت: اعدام شیخ نمر، اقدامی ضد حقوق‌بشری و برخلاف مبانی آزادی بیان است و ریاض نمی‌تواند آن را به هیچ وجه توجیه کند.

وی با یادآوری واکنش مسئولان کشورمان نسبت به این مسئله اظهار داشت: طبیعی بود ایران نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد و در همین راستا شاهد موضع‌گیری سخت مسئولان و افکار عمومی ایران نسبت به این مسئله بودیم.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه تهران و ریاض روابط وخیمی داشته‌اند که با این اتفاق‏، این وخامت افزایش نیز می‌یابد، تصریح کرد: در شرایط کنونی گره‌گشایی از روابط ایران و عربستان بسیار سخت شده است٬ ولی باید دانست که افزایش تنش‌ها میان مسئولان دو کشور، نه به نفع ایران و نه به نفع عربستان و نه به نفع منطقه است.

محبعلی در رابطه با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد خاطرنشان کرد: بر اساس پروتکل‌های دیپلماتیک، دولت هر کشور موظف است از اماکن دیپلماتیک حفاظت کند و حتی در زمان جنگ نیز اماکن دیپلماتیک باید از هر گونه حمله و تعرض به دور باشند٬ لذا حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد نشان‌دهنده سهل‌انگاری نهادهای انتظامی مسئول در این رابطه است٬ زیرا از قبل هم پیش‌بینی این اقدام توسط نیروهای خودسر می‌شد.

سفیر اسبق ایران در یونان و مالزی با بیان اینکه اقدام زشت عربستان٬ بهانه مناسبی برای حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور نیست، ابراز داشت: حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، می‌تواند به نفع عربستان شود و این کشور می‌تواند از این اقدام به نفع خود استفاده کند٬ زیرا این کار می‌تواند اقدام زشت ضد حقوق بشری ریاض را تحت الشعاع قرار دهد.

کد خبر : ۳۳۴۹۱۲