خبرگزاری کار ایران

غلامحسین اسماعیلی:

دادگستری استان تهران فقیرترین دادگستری در کشور است

نشست هماهنگی و پیش‌بینی تعهدات لازم در جهت اجرای برنامه زمان بندی اعزام تیم‌های نظارتی ستاد قوه قضائیه بر عملکرد دادگستری کل استان تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، غلامحسین اسماعیلی با خیرمقدم به مسئولین و سرپرستان گروه‌های بررسی قوه قضائیه، اظهار کرد: خرسندی و خوشحالی خودم و کلیه همکارانم را از حضور شما اعلام می‌کنم. بنده با آشنایی که از نظارت‌های استانی صورت گرفته از سایر استان‌های کشور داشته‌ام به آثار و برکات و خیرات این بازدیدهای ستادی به خوبی واقفم؛ چه آنجایی که مشکلات و ایراداتی در حوزه عملکردی از این حوزه کاری به سمع و نظر بازرسان محترم می‌رسد و چه در آنجایی که معایب و اشکالات و ایرادات موضوعات را با دقت نظر، این هیات‌ها جمع آوری می‌کنند و از همه مهمتر آنچه که نتیجه بازرسی‌ها در جمع‌بندی نهایی به محضر ریاست محترم قوه قضائیه انعکاس می‌یابد.

وی ادامه داد: نهایتاً در برنامه استانی که ما افتخار حضور در محضر ایشان را خواهیم یافت این گزارش عملکرد ستادی، موجب تحولات عظیم و عنایات و مصوبات ویژه‌ای از ناحیه ریاست محترم قوه قضائیه برای بهبود وضعیت کار در مجموعه دادگستری استان خواهد شد.

اسماعیلی با برشمردن ویژگی‌ها و حساسیت‌های خاص دادگستری کل استان تهران که در پایتخت ام‌القرآن جهان اسلام واقع است، گفت: آنچه که ما امروز مدعی هستیم این است که این مجموعه با عظمت و شأن و جایگاه رفیعی که در سیستم قضایی کشور دارد، پیشانی و نماد عدلیه و دادگستری جمهوری اسلامی ایران است، اما طی سال‌های اخیر دادگستری کل استان تهران مورد غفلت قرار گرفته و باعث به وجود آمدن یک سری از عقب‌افتادگی‌های خاص در این مجموعه شده و به همین نسبت در سایر واحدهای قضایی و سازمان‌های تابعه قوه قضائیه مانند سازمان پزشکی قانونی، سازمان زندان‌ها، ثبت اسناد و املاک، بازرسی و همچنین سازمان قضایی نیروهای مسلح به نوعی ما شاهد این مشکل بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کراراً مشاهده شده که در ارزیابی‌ها استان تهران را شبیه به سایر استان‌های دیگر از لحاظ امکانات، بودجه و اعتبارات در نظر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: مناسب نیست که ما مجموعه کشور را مرکب از سی و یک استان بدانیم بلکه باید برای تهران در کنار سی استان کشور یک حساب ویژه‌ای لحاظ شود، ولی متاسفانه تاکنون هم شهر تهران و هم شهرستان‌های استان تهران مورد غفلت قرار گرفته و در شهرستان‌های استان تهران با جمعیت و پرونده‌های زیاد و محرومیت های فراوانی مواجه هستیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: چرا که برخی از شهرستان‌های ما از برخی از استان‌های کشور بزرگتر است و شهرستان‌های این استان بین 350 لغایت 850 هزار نفر جمعیت دارند که این با دارا بودن مهاجرین از فرهنگ و قومیت‌های مختلف که تضاد فرهنگی بین آنان زیاد است، خود این موضوع زمینه گسترش جرم و جنایت و گسترش و فزونی پرونده‌های قضایی را در در این مناطق سبب می‌شود. بخش‌های استان تهران نیز وضعیت مشابهی دارند علیرغم آنکه برخی از این بخش ها از بسیاری شهرستان‌های دیگر کشور بزرگتر بوده و دارای جمعیت بیشتری است.

رییس کل دادگستری استان تهران گفت: در مجموع باید اشاره کنم که تهران دارای 14 شهرستان و 10 بخش است و خود شهر تهران نیز از لحاظ قضایی امروز دارای 20 مجتمع قضایی و 31 ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب را به خود اختصاص داده است. انتظار و توقع ما این است در همه بخش‌های حکومتی و مخصوصاً در قوه قضائیه استان تهران را صرفاً یک استان در کنار 30 استان دیگر ندیده و با لحاظ مسائل و مشکلات خاص این استان با عنایت ویژه‌ای در حل آنان ما را یاری کنند.

اسماعیلی در خصوص ویژگی‌های پرونده قضایی در دادگستری کل استان تهران متذکر شد: خیلی از پرونده‌های‌مان در حوزه بین‌المللی، ملی و کشوری است و برخی از پرونده‌های این دادگستری کل کشور را درگیر خود کرده و بالغ بر 10، 15 الی 20 هزار شاکی دارد و خیلی از پرونده‌های مهم کشور که جرم در نقطه دیگری اتفاق افتاده و با استفاده از ظرفیت قانونی احاله به این دادگستری ارجاع و مورد رسیدگی قرار می گیرد و حتی در حادثه اخیر منا که ارتباطی به دادگستری استان تهران نداشت و استان تهران هم به نسبت جمعیتی که دارد، تعداد شهدای کمتری داشت اما هم در حوزه پزشکی قانونی راجع به تعیین و تشخیص هویت و صدور گواهی فوت و جواز دفن و در حوزه حقوقی پیگیری‌های قضائی این موضوع هم مسئولیت سنگینی در حوزه‌های مختلف بر عهده این دادگستری محول کرد.

وی بیان کرد: بنده از کلیه مدیران و سرپرستان واحدهای قضایی و ستادی درخواست دارم نهایت همکاری را با هیات‌های اعزامی داشته باشند و وضعیت موجود و انتظارات و توقعات را با اسناد و مدارک و توضیحات کافی در اختیار هیات‌های بازرسی قرار دهند تا این هیات‌ها در گزارش و جمع بندی دقیق و نهایی خود به محضر ریاست محترم قوه قضائیه ارائه خواهند داد، بتوانند افق روشن و نوید بخش تحولات بسیار خوبی برای دادگستری تهران باشند و ما به نتایج و ماحصل این بازرسی‌ها بسیار امیدواریم.

کد خبر : ۳۳۴۹۵۱