خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضاییه:

کسی نمی‌داند زنجانی پولی خارج از کشور دارد یا خیر/ قرار بازداشت متهم تبدیل نشده است

سخنگوی دستگاه قضا گفت: دادگاه حتماً قانون را به طور کامل اجرا می‌کند٬ با این وجود آنچه درباره این پرونده مطرح شده به هیچ عنوان به معنای آزادی متهم نیست بلکه بنا بر قانون اقدام تبدیل وضعیت بازداشت با قرار وثیقه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره ادعای وکیل بابک زنجانی در خصوص لزوم لغو بازداشت او از ۹ دی ماه سال ۹۳ خاطرنشان کرد: البته قانون تفاوتی میان افراد قائل نمی‌شود٬ اما طبیعتاً نسبت به نوع جرم تفاوت‌هایی در برخورد قانون وجود دارد و زمان بازداشت مجرمان بنا به جرمی که مرتکب شده‌اند متفاوت است.

او با بیان اینکه هنوز قرار بازداشت بابک زنجانی به قرار دیگری تبدیل نشده است٬ اضافه کرد: دادگاه حتماً قانون را به طور کامل اجرا می‌کند٬ با این وجود آنچه درباره این پرونده مطرح شده به هیچ عنوان به معنای آزادی متهم نیست بلکه بنا بر قانون اقدام تبدیل وضعیت بازداشت با قرار وثیقه وجود دارد.

وی بیان داشت: اگر دو یا سه یا هشت هزار میلیارد اتهام مطرح باشد و اگر متهم جزای نقدی و رد مال هم داشته باشد، همه آن‌ها محاسبه و اگر لازم شد قرار بازداشت تبدیل شود با وثیقه متناسب با‌‌‌ همان جرم اتخاذ تصمیم می‌شود.

هیچکس نمی‌داند آیا بابک زنجانی پولی خارج از کشور دارد یا خیر

سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره فرصت یک‌ماهه برای بازگرداندن اموال بابک زنجانی و گذشتن بیش از ۱۵روز این فرصت، گفت: یکی از پیچیدگی‌های اساسی پرونده بابک زنجانی همین مسئله است که هنوز نمی‌دانیم این فرد پولی در خارج از کشور دارد یا خیر و این مسئله نه برای قوه قضاییه، نه دولت و بانک مرکزی و نه نهادهای امنیتی و وزارت اطلاعات مشخص نشده است.

اگر زنجانی تا پیش از صدور حکمش بدهی‌هایش را بازگرداند، در حکمش موثر خواهد بود

او ادامه داد: نکته دیگر این است که امکان دارد این متهم پولی در اختیار نداشته‌ باشد یا این مبلغ را در اختیار داشته‌ باشد٬ اما قصد اظهار آن را نداشته باشد٬ اما به‌دنبال بازگرداندن بدهی خود باشد که این وضعیت متفاوت خواهد بود و همین‌جا اعلام می‌کنم اگر زنجانی تا پیش از صدور حکمش بدهی‌هایش را بازگرداند، حتماً در حکم او موثر خواهد بود.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: در پی تلاش‌هایی که در این مدت یک‌ماهه ازسوی زنجانی صورت گرفته، برخی اسناد و مدارک ارائه شده و بنابر برداشت برخی مقام‌های امنیتی که در جریان پرونده هستند، زنجانی اخیراً سعی در همکاری دارد و برای بازگرداندن این پول‌ها تلاش می‌کند که اگر این‌گونه شود، بسیار عالی خواهد بود و حتماً در پرونده او تاثیرگذار است و اگر این‌گونه نشود نیز در ‌‌نهایت حکم او صادر خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۵۰۷۰