خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری با همتای دانمارکی؛

مانعی برای افزایش همکاری با کپنهاک وجود ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در سال‌های گذشته همکاری‌های خوبی با دانمارک داشته‌ایم و امروز نیز می‌خواهیم این زمینه‌ها افزایش یابند. ما معتقدیم مانعی برای افزایش همکاری‌های دو کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، محمدجواد ظریف ظهر امروز در نشست خبری مشترک با کریستین ینسن وزیر خارجه دانمارک ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی گفت: در طول دو سال و نیمی که بنده مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده دارم٬ شاهد دو سفر وزیر امور خارجه دانمارک بوده‌ایم که در نوبت قبلی این دیدار در مشهد صورت گرفت و اکنون نیز آقای وزیر در رأس یک هیات بلندپایه و قابل توجه به تهران سفر کرده‌اند.

وی با اشاره به قدمت روابط ایران و دانمارک اظهار داشت: روابط دو کشور بسیار طولانی است اما در سال‌های گذشته به خاطر تحریم‌های ظالمانه این روابط با فراز و نشیب همراه بوده است. با این حال بسیار خوشحال هستیم که در این سفر شاهد حضور بخش خصوصی دانمارک که از بخش بانکی تا صنعتی را شامل می‌شود، هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه زمینه‌های همکاری تهران و کپنهاک بسیار گسترده هستند٬ تصریح کرد: همکاری‌های ایران و دانمارک فقط در مسائل اقتصادی نیست ما در سایر حوزه‌ها نیز با یکدیگر گفت‌وگو داشته‌ایم. در مسائل فرهنگی، آموزش، همکاری‌های مطالعاتی، گروه‌های کاری درباره حقوق بشر و نظارت‌ها دو کشور در سال‌های گذشته همکاری‌هایی داشته‌اند که ما می‌خواهیم این فعالیت‌ها ادامه و گسترش یابد.

ظریف با بیان اینکه ایران و دانمارک می‌توانند گفت‌وگوهای سازنده‌ای در حوزه حقوق بشری داشته باشند٬ ابراز داشت: افراط‌گرایی و زمینه‌های رشد آن و همچنین زمینه‌های همکاری برای مبارزه با مواد مخدر و افراط هم از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور هستند.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش رفت و آمد‌ها و تبادلات اقتصادی می‌توان به سهم بهتری میان دو کشور کمک کرد٬ بیان داشت: از این طریق می‌توان از افزایش اسلام‌ستیزی که این روز‌ها در اروپا در حال افزایش است، جلوگیری کرد.

وزیر امور خارجه با یادآوری مسائل منطقه‌ای عنوان کرد: مشکل منطقه ما افراط و تروریسم است که متاسفانه گروهی به آن‌ها دامن می‌زنند که این مسئله می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره همکاری‌های اقتصادی ایران و دانمارک گفت: ما حوزه‌های همکاری را امروز با یکدیگر مرور کردیم. وزیر خارجه دانمارک امروز و فردا دیدارهایی با سایر وزرای ما دارند. بخش خصوصی دانمارک نیز که آقای وزیر را همراهی می‌کنند با اعضای اتاق بازرگانی ایران دیدارهایی خواهند داشت.

وی با اشاره به زمینه‌های همکاری دو کشور اظهار داشت: زمینه‌های همکاری ما از انرژی‌های تجدیدپذیر و صنایع پاک تا آبیاری و مدیریت منابع آبی و همچنین همکاری‌های اقتصادی و... کامل می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار دانمارکی یادآور شد: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای که در روزهای آینده و با اجرایی شدن برجام لغو می‌شوند، آخرین موانع برای همکاری‌های دو کشور برداشته خواهند شد.

ظریف اضافه کرد: ما در سال‌های گذشته همکاری‌های خوبی با دانمارک داشته‌ایم و امروز نیز می‌خواهیم این زمینه‌ها افزایش یابند و معتقدیم مانعی برای افزایش همکاری‌های دو کشور وجود ندارد.

کد خبر : ۳۳۵۳۵۳