خبرگزاری کار ایران

آیت الله سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی جایگاه خبرگان را کوچک می‌بینند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسانی‌که شرایط ورود به مجلس خبرگان رهبری یا جایگاه و اعتبار علمی را نداشته باشند اما برای انتخابات آمده‌اند به دلالت التزامی مقداری جایگاه خبرگان را کوچک می‌بینند.

آیت الله عباسعلی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط آزمون اجتهاد از داوطلبان مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مسئله ورود به مجلس خبرگان رهبری منطبق با قوانینی است که از قبل تدوین شده و بر همین اساس٬ نماینده یا باید مجتهد باشد یا قریب‌الاجتهاد تحتِ عنوان متجزی باشد؛ یعنی در برخی موارد اجتهاد دارد و در برخی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه چه کسانی این درجه اجتهاد داوطلبان جهت ورود به انتخابات خبرگان را تشخیص و تایید می‌کنند، گفت: علمای حوزه علمیه قم که در شورای نگهبان هستند٬ با برپایی آزمون اقدام به این کار می‌کنند و شورای نگهبان برای خودش افرادی را برای انجام چنین کاری تعیین کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان درباره تعداد زیاد ثبت‌نام داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری که مورد انتقاد عده‌ای قرار گرفته است، گفت: نفس استقبال امر مقبولی است و اما این استقبال به این معنا نیست که همه خود را در رده اجتهاد دیده باشند و اقدام به نام‌نویسی کرده باشند.

آیت‌الله سلیمانی اضافه کرد: کسانی‌که شرایط ورود به مجلس خبرگان رهبری یا جایگاه و اعتبار علمی را نداشته باشند٬ اما برای انتخابات آمده‌اند به دلالت التزامی مقداری جایگاه خبرگان را کوچک می‌بینند.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره حضور افرادی همچون حجت الاسلام سید حسن خمینی که مورد انتقاد برخی گروه‌ها قرار گرفته، گفت: در این میان بحث فردی نداریم؛ اما آنچه که مسلم است اینکه برای انتخابات خبرگان محدودیت سن و سال وجود ندارد و ملاک امر شایستگی‌های اجتماعی و شرایط علمی نماینده داوطلب است. البته من به این دلیل که عضو هیات ممیزه نیستم نمی‌توانم در مورد افراد قضاوت کنم و نظری بدهم.

آیت الله سلیمانی درباره تفاوت این دوره از انتخابات خبرگان رهبری با دیگر دوره‌ها گفت: در چهار دوره قبلی استقبال به این اندازه نبوده و اما اکنون شاهد حضور خواهران هم در انتخابات مجلس خبرگان هستیم که در ‌‌‌نهایت تایید و بررسی نهایی برای ورود بعد از آزمون و فیلترهای قانونی است.

کد خبر : ۳۳۵۳۸۶