خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای نگهبان:

صلاحیت غایبان آزمون خبرگان احراز نمی‌شود/معیار همان دعوت عمومی است

سخنگوی شورای نگهبان درباره آزمون نامزدهای مجلس خبرگان گفت: اثر شرکت نکردن در این آزمون این است که در ادامه فرایند به علت محرز نشدن شرط اجتهاد، داوطلبان نمی‌توانند بقیه مراحل را طی کنند و صلاحیت آنها احراز نخواهد شد. صلاحیت غایبان در آزمون علمی خبرگان محرز نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، نجات‌الله ابراهیمیان با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه شب اظهار کرد: بر اساس قانون از این به بعد وارد مرحله مربوط به رسیدگی دعاوی انتخاباتی شدیم و نقش نظارتی شورای نگهبان اقتضا می کند به اعتراض کسانی که به رد صلاحیت‌ها اعتراض دارند رسیدگی کند و این کار در هیات های نظارت استان انجام می شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: از 537 داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان بیش از 100 نفر در آزمون علمی شرکت نکردند.

وی گفت: همه این اشخاص محترم هستند و جایگاه علمی آنان نیز غیر قابل انکار است، اما زمانی که قاعده ای را برای کنترل و ارزیابی شرط علمی قرار می دهیم ناگزیریم آن را تا آخر ادامه دهیم.

ابراهیمیان با بیان اینکه اجتهاد در امر دین موضوع حساسی است ادامه داد: راهی عرفی تر از برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی نداشتیم.

وی گفت: ممکن است در آینده بتوانیم شیوه‌های دیگری را برای ارزیابی علمی و شرط اجتهاد بیابیم، اما فعلا شیوه آزمون و مصاحبه انتخاب شده است که این روش از نظر عرفی هم مناسب است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: حدود 400 نفر یعنی 73 یا 74 درصد داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان در آزمون علمی شرکت کرده‌اند.

ابراهیمیان گفت: برای ارزیابی صلاحیت داوطلبان مجلس فقط نمی‌توانیم به پاسخ‌های مراجع چهارگانه اکتفا کنیم؛ زیرا هر کدام از آنها تنها در حیطه وظایف خود اظهار نظر می کنند.

وی ادامه داد: در هر استان یک هیات نظارت و در مجموع در کل کشور 31 هیات نظارت در مدت 7 روز به اعتراض‌ها و رد صلاحیت ها رسیدگی خواهند کرد.

ابراهیمیان اضافه کرد: هیات مرکزی نظارت هم درباره تایید صلاحیت شدگان و هم رد صلاحیت‌شدگان اظهارنظر می‌کند و نظر خود را به فرمانداری‌های مربوط اعلام می‌کند.

وی درباره آزمون علمی داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان نیز گفت: برای شرکت در این آزمون هم از طریق رسانه ملی و هم سایت شورای نگهبان اطلاعیه رسمی اعلام کردیم و نسبت به هیچکدام از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان دعوت مستقیم و فردی و کتبی نداشتیم.

ابراهیمیان افزود: علاوه بر این اطلاعیه برای اطمینان بر اساس شماره تلفن موجود در پرونده‌های ثبت نامی داوطلبان پیامکی برای آنها ارسال شد و البته آنچه که معیار ارزیابی است همان دعوت عمومی است و قرار نبود دعوت مستقیم، فردی یا کتبی از کسی شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: 6 تا 7 نفر از بانوان داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان در این آزمون علمی شرکت کردند و پذیرش آنها برای شرکت در این آزمون حاوی این پیام است که اگر شرط علمی را حاصل کند و بقیه شرایط را نیز طی کنند می توانند نامزد انتخابات مجلس خبرگان شوند.

ابراهیمیان افزود: انصراف از داوطلبی بر اساس قوانین و مقررات یک عمل تشریفاتی اداری است و صرف شرکت نکردن در آزمون، انصراف تلقی نمی شود؛ زیرا انصراف باید در قالب تقاضای کتبی و در مواعد قانونی اعلام شود.

وی اضافه کرد: اثر شرکت نکردن در این آزمون این است که ابزاری که فقهای شورای نگهبان برای کنترل علمی داوطلبان لازم دارند از آنها سلب می‌شود و در ادامه فرآیند به علت عدم احراز شرط اجتهاد، داوطلبان نمی‌توانند بقیه مراحل را طی کنند و صلاحیت آنها احراز نخواهد شد.

ابراهیمیان گفت: بر اساس قانون تشخیص صلاحیت‌ها بر عهده فقهای شورای نگهبان است، اما فرآیند و چگونگی این تشخیص در قالب آئین‌نامه و قانون نیامده است و به اقتضای تعداد و توانایی های شرکت‌کنندگان، فقهای شورای نگهبان مدلی را برای صلاحیت علمی داوطلبان طراحی می کنند که امسال برگزاری آزمون و سپس مصاحبه شفاهی از قبول شدگان است.

وی افزود: قانون باید اجرا شود حتی اگر کسانی به آن انتقاد داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در قوانین، اجازه شرکت در انتخابات مجلس خبرگان به اعضای فقهای شورای نگهبان داده شده است و صرفاً به موجب مقررات آئین نامه انتخابات خبرگان مقرر شده است که اعضای فقهای شورای نگهبان در استانی که داوطلب می شوند نباید در نظارت و اتخاذ تصمیم شرکت کنند و بقیه اعضای فقیه این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مجبوریم از منابع دیگر اطلاعات از جمله تحقیقات محلی برای حصول یقین استفاده کنیم، افزود: مثلا برای احراز التزام افراد به ولایت فقیه تنها نمی توان به استعلام از مراجع چهارگانه اکتفا کرد بلکه باید از مطلعین و همچنین تحقیقات محلی کمک بگیریم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تعداد زیاد ثبت نام کنندگان برای گرم شدن تنور انتخابات خوب است، اما ارزیابی صلاحیت آنها مشکل است؛ زیرا مهلت های بررسی در قانون محدود و کم است.

ابراهیمیان افزود: قانون انتخابات نواقصی دارد، اما اکنون فرصتی برای اصلاح آن نیست و باید همین قانون را اجرا کرد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در همین مدت محدود به صورت تمام وقت کار رسیدگی عادلانه را با رعایت حق‌الناس انجام دهیم.

ابراهیمیان گفت: اگر اسناد مسلم و اثبات کننده‌ای مبنی بر این باشد که افرادی خلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده‌اند و با رفتارهای خود التزام نداشتن خود را به نظام نشان داده باشند و ملتزم به نظام جمهوری اسلامی ایران نباشند در احراز صلاحیت ها دچار مشکل می شوند.

وی درباره تبلیغات زودهنگام و غیرقانونی هم گفت: فرقی نمی کند که این تبلیغات در فضای واقعی انجام شود و یا مجازی و در هر صورت با آنها برخورد می شود.

ابراهیمیان درباره الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: برگزاری انتخابات الکترونیکی حساس است و باید احتیاط و حساسیت لازم را در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فردا این موضوع را بررسی می کنیم ادامه داد: باید زمینه ها را برای انجام این کار آماده می کردیم اما اکنون فرصت کافی وجود ندارد و نگران هستیم که فرصت لازم را برای اجرایی کردن آن در کلانشهرها نداشته باشیم.

ابراهیمیان گفت: در بسیاری از کشورها خیلی کم پیش می آید که فردی بدون داشتن سوابق فعالیت های سیاسی و حزبی تصمیم بگیرد در انتخابات شرکت کند، اما در کشور ما اینگونه نیست و باید ضوابطی اندیشیده شود تا کسانی که واقعا سابقه سیاسی قابل اعتنایی دارند در عرصه انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: اینکه شرط صلاحیت داوطلبی احراز نشود به معنای حذف این افراد نیست بلکه آنها می توانند با فعالیت های بیشتر سیاسی و اجتماعی، خود را به معتمدان و مردم بشناسانند.

ابراهیمیان با اشاره به اینکه صحنه انتخابات مانوری برای نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران و حتی موثر تر از مانورهای نظامی است گفت : بدخواهان در دور و اطراف کشورمان کم نیستند بنابراین باید تلاش کنیم تا با برگزاری صحیح انتخابات به اقتدار نظام کمک کنیم و باید ملتزم به قانون باشیم.

وی ادامه داد: انتخابات برای این است که بتوانیم نقص های گذشته را جبران کنیم و نباید موجب شود تا داشته های خود را از دست بدهیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در تجربه تلخ سال 88 نزدیک بود داشته های خود را از دست بدهیم.

ابراهیمیان افزود: ما در منطقه پرتلاطم هستیم، اما از امنیت برخورداریم و به خاطر انتقاد کسی را مجازات و سرش را قطع نمی کنیم و این موضوع باید تقویت شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به رسانه‌ها ستون امنیت نظام هستند گفت: فرصت ها نباید تبدیل به تهدید شود و باید ملتزم به آخرین داوری‌ها بر اساس قانون شویم، ولو اینکه نسبت به آن انتقاداتی داشته باشیم.

کد خبر : ۳۳۵۹۰۱