خبرگزاری کار ایران

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران اقدامات مهم خود را برای اجرای برجام انجام داده است

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو با بیان اینکه ایران اقدامات مهم خود را برای اجرای برجام انجام داده است، تاکید کرد: تنها اقدامی که ایران باید انجام بدهد بیرون آوردن گوی فلزی قلب راکتور آب سنگین اراک است که در این‌باره توافقی بین‌المللی میان ایران و 1+5 صورت گرفت و به نظر می‌رسد به روز اجرایی برجام نزدیک شده‌ایم.

سیدعلی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اظهارات ورزای امور خارجه ایران و امریکا مبنی بر نزدیک شدن به روز اجرای برجام گفت: بعد از آنکه توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به دست آمد، کشورها باید توافق را در پایتخت‌هایشان مورد بررسی قرار می‌دادند که خوشبختانه کنگره موفق به رد توافق هسته‌ای نشد و اجرای برجام در ایران نیز مورد پذیرش قرار گرفت.

وی ادامه داد: سرانجام در اواخر مهرماه آقای ظریف و خانم موگرینی در بیانیه‌ای از رسیدن به روز پذیرش برجام خبر دادند و پس از آن نیز شاهد بودیم که اتحادیه اروپایی و امریکا با صدور بیانیه‌ای بیان کردند که تحریم‌ها علیه ایران براساس برجام لغو و برداشته خواهد شد اما اجرای آن منوط به اجرای کامل تعهدات ایران است.

این کارشناس مسایل سیاست خارجی با بیان اینکه ایران در چندین مرحله تعهداتش را انجام داده است، اظهار داشت: ایران در نخستین گام سانتریفیوژهای غیرفعال خود را از سایت‌های هسته‌ای جمع‌آوری کرد و هم‌اینک نیز براساس گفته‌های آقای صالحی تعداد سانتریفیوژهای فعال نیز به تعداد توافق شده در برجام رسیده است.

خرم با بیان اینکه مرحله بعدی از اجرای تعهدات ایران انتقال اورانیوم‌های غنی شده ایران بود، تصریح کرد: گروه 1+5 نسبت به این اقدام حساس بود و آن را گامی اساسی تلقی می‌کرد و فکر می‌کرد ایران آن را انجام نخواهد داد اما ایران اجرای این تعهد خود را منوط به مختومه اعلام شدن پرونده فعالیت‌های پیشین ایران دانسته بود و پس از بسته شدن این پرونده ایران هم بدون هیچ سروصدا و تبلیغاتی تعهد خود را انجام داد و براساس توافقی که با مسکو کرده بود اورانیوم‌های ذخیره شده خود را به روسیه ارسال کرد و به ازای آن کیک زرد تحویل گرفت.

وی افزود: البته مقداری اورانیوم غنی‌شده باقی مانده است که ایران اعلام کرده هرکس می‌خواهد بیاید و آن را بخرد.

سفیر اسبق ایران در چین و لیبی با بیان اینکه ایران اقدامات مهم خود را برای اجرای برجام انجام داده است، خاطرنشان کرد: تنها اقدامی که ایران باید انجام بدهد بیرون آوردن گوی فلزی قلب راکتور آب سنگین اراک است که در این‌باره توافقی بین‌المللی میان ایران و 1+5 صورت گرفت و به نظر می‌رسد به روز اجرایی برجام نزدیک شده‌ایم.

خرم اضافه کرد: پس از آنکه ایران اعلام کرد تعهداتش را انجام داده آژانس دست به راستی‌آزمایی اقدامات ایران خواهد زد و گزارشی در این‌باره تهیه و پس از آن گروه 1+5 اجرای برجام به شکل نهایی و رفع تحریم‌ها را کلید  خواهند زد.

وی درباره تلاش کنگره آمریکا در تصویب قطعنامه‌هایی علیه ایران ابراز داشت: اقداماتی که هم‌اینک در کنگره امریکا صورت می‌گیرد مستقیما ربطی به برجام ندارد ولی به شکل غیرمستقیم منافع ایران مانند تجارت و توریسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه بهانه کنگره امریکا در تصویب این مصوبات تروریسم است، یادآور شد: اینکه نمایندگان کنگره با اقدامتشان پیام مثبتی به ایران نمی‌دهند درست است اما باید دانست که این اقدامات از سوی کنگره آمریکا صورت گرفته و دولت امریکا نیز تلاش کرده است تا ضررهای آن را به حداقل برساند و در همین راستا جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نامه‌ای به آقای ظریف نوشت و گفت ما نمی‌گذاریم طرح محدودیت صدور ویزا ضربه‌ای به اجرای برجام بزند و مانعی از اجرای تعهدات امریکا در برجام شود.  

کد خبر : ۳۳۶۴۹۹