خبرگزاری کار ایران

حسین کمالی در گفت و گو با ایلنا:

تصمیم‌های اقتصادی صد سال اخیر غلط بوده است/ اقتصاد رقابتی محور برنامه‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به تصمیم‌های غلط اقتصادی گرفته شده در طول یک قرن اخیر در کشور‏، گفت:‌اقتصاد رقابتی محور برنامه‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو خواهد بود.

حسین کمالی در بازدیدی که از خبرگزاری ایلنا داشت برخی برنامه‌ها و دستورالعمل‌های اصلی جریان اصلاح‌طلب را برای انتخابات پیش رو تشریح کرد

وزیر اسبق کار و امور اجتماعی گفت: در صد سال گذشته هر تصمیمی که درباره اقتصاد گرفته شده تصمیم غلطی بوده است و این ربطی به قبل یا بعد از انقلاب ندارد.

حسین کمالی با اشاره به اینکه دوهزار میلیارد دلار درآمد ارزی در این صد سال از فروش نفت وارد کشور شده است گفت: چون در سیستم مزیتی و رقابتی توزیع نشده است و سود دهی در دستور کار نبوده، نفت با قیمت ارزان فروخته شده و پول در دست افرادی قرار گرفته که کارخانه هایی احداث کنند که نه توانایی رقابت داشتند و نه توانایی صادرات و همه این کارخانه‌ها زمینگیر شدند و شکست خوردند.

دبیرکل حزب اسلامی کار افزود: وقتی یک صنعتی معطوف به سود نباشد، کارفرما از یک سو نمی‌تواند حقوق خوب به کارگر بدهد و از سوی دیگر نیز نمی‌تواند مالیات مناسب به دولت بدهد. به این ترتیب کارگر و کارفرما و دولت هر سه از این وضعیت ناراضی خواهند بود و لذا یکی از برنامه‌های اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو تغییر ساختار اقتصاد به سمت یک اقتصاد معطوف به سود است.

کمالی تاکید کرد: اگراقتصاد مبتنی بر سود شکل بگیرد و لشکر بیکاران سر کار بروند کارفرما هم منت کارگر را برای کار کردن می‌کشد و حقوق خوب به او می‌دهد اما در کارگاه‌های در حال تعطیل ایران قابل اجرا نیست.

دبیر کل حزب اسلامی کار تاکید کرد اگر وضع مالی کارگر خوب شود، او می‌تواند هم پزشک خوب برود و هم تحصیلات خود و فرزندان خود را ارتقا دهد.

وی افزود: اقتصاد رقابتی فقط در اقتصاد آزاد نیست و حتی در کشورهایی مثل چین نیز رقابت در تولید وجود دارد و این باید مبنای کار ما در اقتصاد باشد.

کد خبر : ۳۳۶۵۴۳