خبرگزاری کار ایران

ابراهیمیان در نشست خبری:

برای محکم‌کاری به نامزدان انتخابات خبرگان پیامک زدیم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اگر برای هر فرد دعوت‌نامه می‌فرستادیم؛ مسائل زیادی مطرح می‌شد، تاکید کرد: برای همین به صورت عمومی دعوت کردیم تا شائبه‌ها از بین برود‎؛ پس شیوه دعوت عمومی بد نبود. از طرفی بین اظهارات بنده و آقای ره‌پیک تعارضی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نجات‌الله ابراهیمیان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید اظهارات متناقض اعضای شورای نگهبان در مورد آزمون انتخابات خبرگان باعث شد قدری به حواشی دامن زده شود؟ گفت: من این انتقاد را وارد نمی‌دانم و از ابتدا در مورد شیوه ارزیابی اجتهاد داوطلبان گفتم که این مسئله برعهده فقهای شورای نگهبان گذاشته شده است یعنی اگر ترتیباتی اعلام شود اختیارات کلی آنها از بین نمی‌رود. اطلاعیه‌ای منتشر شد و آیت‌الله مومن گفت ممکن است فردی اینقدر شناخته شده باشد که حضور او را در آزمون لازم ندانیم اما این مسئله در اطلاعیه نیامده است. به نظر من هم شاید قید این موضوع در اطلاعیه خوب بود.

اختیارات شورای نگهبان را قانون مقرر کرده است

وی با تاکید براینکه اختیارات شورای نگهبان را قانون مقرر کرده است، اظهار داشت: این اطلاعیه ناسخ قانون نیست. اگر قانون را در کنار اطلاعیه قرار دهیم این تعارض ظاهری از بین خواهد رفت. اگر من این اطلاعیه‌ای را تنظیم می‌کردم شاید به نحو دیگری می‌بود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اگر برای هر فرد دعوت‌نامه می‌فرستادیم مسائل زیادی مطرح می‌شد، تصریح کرد: برای همین به صورت عمومی دعوت کردیم تا شائبه‌ها از بین برود؛ پس شیوه دعوت عمومی بد نبود. از طرفی بین اظهارات بنده و آقای ره‌پیک تعارضی وجود ندارد.

برای محکم‌کاری به نامزدان انتخابات خبرگان پیامک زدیم

ابراهیمیان تاکید کرد: ما برای اطمینان و محکم‌کاری غیر از اطلاعیه به شماره تلفن‌هایی که درج در پرونده شده بود پیامکی ارسال کردیم اما این مسئله تنها جنبه احتیاطی داشت و اصل همان اطلاعیه بود. من هم طرفدار تغییر و اصلاحات هستم. شاید می‌شد اطلاعیه را جوری طراحی کرد که بهتر از این باشد.

بانوان می‌توانند نامزد انتخابات خبرگان شوند

وی در مورد حواشی حضور بانوان در انتخابات خبرگان گفت: شورای نگهبان پرونده به پرونده نظر می‌دهد برداشت من از رفتار فقهای شورای نگهبان این است که وقتی بانوان را به آزمون دعوت کردند یعنی امکان احراز بقیه شرایط هم وجود دارد و آنها می‌توانند مابقی مسیر را طی کنند و عملا این امکان پذیرفته شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تا الان ساز و کار جایگزینی بجای آزمون از کسانی که در امتحان 15 دیماه شرکت نکرده‌اند در نظر گرفته نشده است، گفت: در حال حاضر امکان تکرار آزمون پیش‌بینی نشده است. اطلاعیه هم می‌گوید چه کسانی باید در آزمون شرکت کنند. این ترکیب را فقهای شورای نگهبان پیش‌بینی کرده‌اند و می‌توانند آن را تغییر دهند.

امکان برگزاری انتخابات الکترونیک وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک تاکید کرد: همکاری نزدیک و خوبی در این مورد با وزارت کشور داشتیم متاسفانه فرآیند انتخابات الکترونیک قدری دیر شروع شد ما در جلسات مشترک در خواست کردیم که جدول زمانبندی به ما بدهند و یک فورجه در نظر بگیرند تا ضمن بررسی امنیت کار فرصت آموزش نیز داشته باشیم. وزارت کشور جدول زمانی داد اما متاسفانه عملا این جدول زمانی رعایت نشد ما می‌توانستیم بگوییم به همین دلیل امکان برگزاری انتخابات الکترونیک وجود ندارد.

وی افزود: اما خواست ما این است که به سمتی برویم که نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت داشته‌باشیم برای همین در جلسه روز چهارشنبه گذشته ما با وزیر کشور دغدغه‌ها بیان شد که بسیاری از آنها نیز مشترک بود هنوز برخی از مراحل تایید امنیت نرم‌افزارها و سخت‌افزارها ادامه دارد و به انتها نرسیده است در این جلسه گفته شد که ممکن است این فرآیند تا اسفندماه طول بکشد چون زمان اندک بود خواهش کردیم که قدری تسریع کند و ضرب‌العجلی در نظر بگیریم به هر حال باید یک انتخابات در امنیت کامل برگزار شود. اگر خرابکاری، ازدحام در اخذ الکترونیک صورت گیرد با تقلیل مشارکت مواجه خواهیم شد و ممکن است این مسئله به بحران تبدیل شود برای همین باید احتیاط کرد.

ابراهیمیان ادامه داد: وزیر کشور نیز در این مورد حساسیت دارد برای همین مقرر شد برای معلوم شدن تکلیف کار در فرصت 10 روزه دستگاه‌هایی که مورد توافق وزارت کشور و شورای نگهبان هستند در مورد امنیت این سیستم نظر بدهند و اگر تایید شد وارد فاز آموزش می‌شویم البته مجلس هم باید قدری عجله کند تا موارد ابهام مربوط به مواد انتخابات الکترونیک رفع کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا بیان این مطلب که ممکن است شورای نگهبان صلاحیت افراد ناشناس را نتواند احراز کند به معنی تضییع حقوق آنها نیست؟ گفت: قانون انتخابات می‌گوید فرصت‌هایی برای اعتراض وجود دارد و اگر همه این فرصت‌ها را جمع کنیم داوطلبان می‌توانند در این زمان‌ها مستندات خود را به شورای نگهبان بدهند.

من از تعداد زیاد داوطلبان خوشحال هستم

وی با بیان اینکه ما با هجوم ثبت‌نام کنندگان مواجه بودیم بنابراین فرصت برای بررسی هر پرونده محدود است، اظهار داشت: اگر وقت بیشتری باشد ممکن است با تحقیقات به شناخت بیشتری از فرد دسترسی پیدا کند اما ناگزیریم که به مستنداتی که خود فرد می‌دهد اکتفا کنیم البته همه را بررسی می‌کنیم. زمان بررسی صلاحیت‌ها نامحدود است. برخلاف عده‌ای که ابراز نگرانی می‌کنند من از تعداد زیاد داوطلبان خوشحال هستم اما نگرانی‌ها از این است که بخش زیادی از این افراد در حالی وارد عرصه انتخابات شده‌اند که سابقه سیاسی قابل ارائه‌ای ندارند.

ابراهیمیان افزود: شاید عده‌ای که در آینده می‌توانند با حضور به موقع خود موثر باشند و با تدبیر پخته وارد عرصه انتخابات شوند، در این قرعه صلاحیتشان احراز نشده باشد و این باعث دلگرمی آنها گردد. البته ما از تمام زمان خود استفاده می‌کنیم. کارشناسان ما شبانه‌روز مشغول کار هستند تا اطلاعاتی را جمع‌آوری کنند.

هیات‌های اجرایی می‌توانند بدون توجه به پاسخ استعلام‌ها صلاحیت فردی را رد کنند

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که برخی از فرمانداری‌ها دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام نکرده است و آیا آنها می‌توانند علاوه بر نظرات مراجع چهار گانه نظرات خود را اعلام کنند؟ که ابراهیمیان پاسخ داد: بله؛ هیات‌های اجرایی می‌توانند بدون توجه به پاسخ استعلام‌ها صلاحیت فردی را رد کنند. آنها به پاسخ مراجع چهار گانه اکتفا نمی‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی از هیات‌های اجرایی خلاف قانون عمل شده و دولت با اعمال انتشار بر آنها دستور تایید یا رد صلاحیت برخی داوطلبان را داده است‏، گفت: اگر در هیات‌های اجرایی تخلفی صورت گیرد شورای نگهبان برای رسیدگی به این ادعا گذاشته شده است. باید دید آیا نظر هیات اجرایی براساس مستندات روشن بوده یا نه.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: پس از ارائه آمار نهایی معلوم می‌شود که آیا تفاوت جدی بین بررسی‌های شورای نگهبان و اجرایی بوده یا خیر. اگر باشد می‌توان گفت هیات‌های اجرایی با عجله نظر داده‌اند. البته هیات‌های اجرایی مستقل هستند و کسی نمی‌تواند به آنها دستور بدهد. فرماندار هم عضوی از هیات‌های اجرایی است که باید با وجدان خود اظهار نظر کند. در اینجا سلسله مراتبی وجود ندارد. هیات اجرایی باید خودش تصمیم بگیرد. به فرض وقوع تخلفات کار هیات نظارت توجه به همین امور است اگر از کسی حقی ضایع شده باشد و تایید و ردصلاحیتی بی‌جهت باشد این مسئله نقض می‌شود.

باید دلیل رد صلاحیت اعلام شود

وی یادآور شد: ماده واحده مصوب مجمع در سال 78 مقرر می‌کند در صورتی که داوطلب رد صلاحیت شد علت آن باید اعلام شود. گاهی محدودیتی برای عدم اطلاع‌رسانی وجود دارد از قبیل مسائل امنیتی و هتک حرمت عده‌ای اما قاعده کلی این است که باید ابلاغ شود در غیر اینصورت آنها می‌توانند اعتراض کنند و اگر نظر بر رد صلاحیت بود در اولین زمان دلایل به آنها اعلام خواهد شد.

ابراهیمیان در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید برگزاری آزمون به وزانت شورای نگهبان لطمه می‌زند؟ گفت: فقهای شورای نگهبان باید به صلاحیت افراد علم پیدا کنند و در این خصوص تفاوتی میان افراد وجود ندارد. کسانی که در آزمون شرکت‌ نکرده‌اند اگر صلاحیتشان اینقدر آشکار نباشد که درجه اجتهاد محرز شود ابزار دیگری برای احراز صلاحیت‌ آنها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که شنیده شده افرادی با سابقه محکومیت مورد تایید هیات‌های اجرایی قرار گرفته‌اند و آیا این کار شورای نگهبان را سنگین‌تر نمی‌کند؟ گفت: هر چه هیات‌های اجرایی کار خود را دقیق‌تر انجام دهند رسیدگی به اعتراض‌ها کمتر خواهد بود. ما ناگزیر هستیم تمام پرونده‌هایی که در هیات‌های اجرایی نسبت به آنها اظهار نظر شده را مورد بررسی قرار بدهیم. اگر هم کار ما زیاد شود چاره‌ای نداریم جز اینکه وظیفه خود را انجام دهیم.

خبر عدم احراز صلاحیت ما را خوشحال نمی‌کند

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه امیدواریم کسانی که صلاحیت‌شان احراز می شود بیشتر باشند، گفت: خبر عدم احراز صلاحیت ما را خوشحال نمی‌کند. مسئله این است که در نبود فرهنگ تحزب و فعالیت منسجم سیاسی عادت‌هایی جا می‌افتد که ما را دچار مشکل می‌کند. اینکه ما یک شبه تصمیم بگیریم وارد عرصه انتخابات شویم برای اینکه شانس خود را امتحان کنیم جز عادت‌های بدی است که موجب می‌شود نتوانیم قانون را به خوبی اجرا کنیم و این دامنگیر ما می‌شود.

امیدواریم جلوی ماجراجویی به عرصه انتخابات را بگیریم

وی افزود: امسال به یک جناح نسبت داده می‌شود که گفتند همه طرفدارانشان بیایند ثبت‌نام کنند. سال‌های بعد ممکن است این موضوع بیشتری شود. این مشکلی است که قانون انتخابات در مواردی با آن مواجه است. متاسفانه دولت‌ها با گرایش‌های متفاوت فکری برای قانون انتخابات اقدامی نکرده‌اند. چاره‌ای نیست که ما همین قانون را اجرا کنیم. امیدواریم همین مشکلات ما را وادار کند تا تدابیری اندیشیده شود که اگر می‌شود کاری کنیم جلوی ماجراجویی به عرصه انتخابات را بگیریم.

ابراهیمیان با بیان اینکه همه داوطلبان محترم هستند گفت: اگر چهار نفر سوابق سویی دارند نباید آنها را به دیگران توسعه بدهیم ما سوابق همه دواطلبان را بررسی می‌کنیم در بین برخی شرکت‌کنندگان محدود سوابق ناامید کننده‌ای دیده می‌شود چرا اجازه‌داده‌ایم که فردی علیرغم این سوابق بیاید ثبت‌نام کند و هزینه‌هایی را به شورای نگهبان و دولت تحمیل نماید.

امکان رد صلاحیت نمایندگان وجود دارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی شخصیت‌های سیاسی شناخته شده سوابق کیفری ثابت ‌شده نداشته باشند، گفت: اگر صلاحیت کسی قبلا احراز شده باشد ما باید به دنبال شواهد و ادله‌ای برای رد صلاحیت می‌رویم. این امکان که فردی که نماینده بوده و بعد صلاحیتش احراز نشود، وجود دارد.

وی در مورد هزینه‌های انتخاباتی اظهار بی‌اطلاعاتی کرد و به شوخی گفت: اگر می‌دانستم بر ای این کار وامی به داوطلبان می‌دهند شاید می‌رفتم و کاندیدا می‌شدم.

ابراهیمیان در مورد قطعات صندوق‌های الکترونیک گفت: در صورتی که این صندوق‌ها تایید شود توسط مراجع اخبار آن منتشر خواهد شد. امکان فنی این مسئله در کشور وجود دارد اما فرصت کم است. آرزو می‌کنیم در 10 روز باقی ‌مانده تاییدیه‌های لازم را بگیرند و ما هم در حد مقدور بتوانیم روی اجرای آن توافق کنیم. اگر هم نشود به دوره‌های بعدی موکول خواهد شد.

احتمال اشتباه در استناد به معتمدان محلی وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان اطمینان حاصل کرد که معتمدان محلی نظرات شخصی خود را اعمال نکنند، گفت: استناد به کارشناس و مطلع امری عرفی است البته احتمال اشتباه هم وجود دارد اما این احتمال باعث نمی‌شود که ما آن مطلعان را از ادله خود خارج کنیم. احتمال نقص این ادله نیز وجود دارد اما در تمام نظام‌های حقوقی استفاده از معتمدان وجود دارد. اگر از اظهارات آنها اطمینان حاصل شود شرعا و قانونا می‌توان به آن عمل کرد. یک معتمد باید عادل و آگاه باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره مجدد به مسئله آزمون خبرگان گفت: عدم شرکت در آزمون ابزاری که در اختیار فقها قرار دارد از آنها می‌گیرد. اگر کسی نتواند قدرت علمی خود را به شورای نگهبان ثابت کند راهی جز آزمون باقی نمانده و در صورتی که در آزمون شرکت‌ نکرده باشد ممکن است رد صلاحیت هم بشود.

ابراهیمیان در مورد اطلاعیه شورای نگهبان که در آن به آزمون‌های قبلی اشاره شده بود، گفت: من از فقهای شورای نگهبان سوال کردم و توضیح این بود که مقصود روش احراز صلاحیت است و آنها که قبلا احراز صلاحیت‌ علمی شده‌اند نیازی به احراز مجدد ندارند ولو اینکه در آزمون شرکت نکرده باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیمیان در ابتدای نشست خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین مصوبات این ایام قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و قانون انتخابات بود، گفت: این دو ایراداتی داشت که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. قانون انتخابات متضمن مقرراتی درباره انتخابات الکترونیک است و ما منتظر هستیم مجلس ابهامات مربوط به انتخابات الکترونیک را رفع کند.

قانون شوراهای حل اختلاف پس از انتشار لازم‌الاجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مدت قانون شوراهای حل اختلاف به سرانجام رسید‏، گفت: این قانون پس از انتشار لازم‌الاجرا می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: امروز آخرین مهلت دریافت شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده است و از تاریخ 20 تا 26 دی‌ماه به مدت هفت روز هیات‌های نظارت استان‌ها با کسب نظر از هیات نظارت مرکزی به این موضوع رسیدگی کرده و در مورد تایید صلاحیت‌ها اظهارنظر می‌کنند.

وی افزود: به موجب قانون با رای‌گیری پنج نفر عضو هیات مرکزی انتخابات شده‌اند و در قانون ویژگی‌هایی از جمله مسلمان، مطلع و مورد اعتماد بودن برای آنها پیش‌بینی شده است.

ابراهیمیان با بیان اینکه بخشی از اطلاعات از طریق استعلام‌های به عمل آمده از مراجع چهار گانه وارد پرونده داوطلبان شده است، گفت: بخشی از آنها شامل تحقیقات و بررسی‌های محلی به قانونگذار این اختیار را به هیات‌های اجرایی داده که آن را به عمل آورد. طبیعی است که استعلام از محل‌های چهار گانه به نحوی است که پاسخگوی تمام شرایط مقرر در قانون انتخابات نیست. شروطی وجود دارد که برای احراز آنها چاره‌ای جز تمسک به اطلاعات مطلعان نیست.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان در مقام بررسی و ارزیابی تصمیم‌گیری هیات های اجرایی ناگزیر است با ابزار مشابه و بررسی‌های محلی درستی تصمیمات هیات های اجرایی را مورد بررسی قرار دهد.

درصد کمی عدم صلاحیت داشتیم

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه امسال حدود 8 هزار نفر بدون سابقه سیاسی و انتخاباتی ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: درصد قابل توجهی از ثبت‌نام شده‌ها براساس اعلام وزارت کشور در مرحله بررسی هیات اجرایی تایید شده‌اند. به موجب قانون هم کسانی که صلاحیت‌شان تایید شده و هم آنها که رد صلاحیت شده‌اند، وارد مرحله نظارتی می‌شوند و در مورد همه آنها مرجع نظارتی اظهار نظر خواهد کرد.

وی افزود: ممکن است نتایج با یکدیگر مغایرت داشته باشد ما درصد کمی عدم صلاحیت داشتیم. بررسی‌های شورای نگهبان نشان خواهد داد که آیا عدم دقت، عجله و یا عدم انجام تحقیقات محلی موجب این مسئله شده یا خیر. بررسی اولیه پرونده‌های سال‌های قبل نشان می‌دهد ارزیابی‌ها می‌تواند به نتایج متفاوتی منتهی شود.

ابراهیمیان گفت: فردی که سابقه محکومیت کیفر ی ندارد؛ عنوان شده دارای تخلفات اداری است؛ وقتی تحقیق شده دیدیم که او به علت عدم توجه و رعایت امانت در مورد اموال ناچیزی از اداره این تخلفات را مرتکب شده. سوال این است که آیا صلاحیت این فرد برای اینکه اختیارات بیشتری از سپردن مال یک اداره به او بدهیم؛ مورد تاییدخواهد بود یا خیر؟ آیا قاطعانه می‌توان گفت که وی توانایی چنین مسئولیتی را دارد؟ قطعا اینجا در صلاحیت این فرد تردید وجود دارد.

اصل بر برائت است

وی تاکید کرد: برخی می‌گویند اصل بر برائت است اما هیچیک از این‌ها پاسخگو نیست. آیا براساس یک داوری عرفی می‌توان گفت یک فرد امین است. در اینجا احتمال عدم احراز صلاحیت مطرح می‌شود ممکن است سابقه محکومیت‌ها موثر نباشد. قانون انتخابات برخی جرائم مانند کلاهبرداری را مانع تلقی کرده اما معنی آن این نیست که باقی جرائم تاثیری ندارد اگر یک فرد چند بار مرتکب یک تخلف جزئی مانند تخلف اداری شود و سوء‌شهرت پیدا کند؛ ماموریت قانون به هیات‌های نظارت این است که بی‌طرفانه بررسی کند و بگوید صلاحیت فرد محرز است یا خیر.

سخنگوی  شورای نگهبان خاطرنشان کرد: گاهی این شائبه می‌شود که چرا تایید صلاحیت‌ها بازهم باید بررسی شوند؟ این را قانون می‌گوید و اگر کسی انتقادی دارد انتقاد او به قانون است. ما موظف به رعایت قانون هستیم بخش قابل توجهی از ثبت‌نام شده‌ها فاقد سابقه روشن سیاسی هستند.‌ آنها می‌توانند همه اسنادی را که حکایت از التزام آنها به نظام و قانون اساسی دارد؛ وارد پرونده خود کنند و از این طریق به احراز صلاحیت خود کمک نمایند.

عدم احراز صلاحیت با عدم صلاحیت متفاوت است

وی گفت: عدم احراز صلاحیت با عدم صلاحیت متفاوت است پیام آن این است که سیستم اجرا و نظارت موفق به شناسایی شما نشده و آنها این فرصت را دارند که با فعالیت‌های سیاسی در آینده خودشان را بشناسانند. آیین‌‌نامه اجرایی قانون انتخابات و  مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام این حق را به داوطلبان داده که در اولین مرجع رسیدگی به اعتراض توضحیات آنها استماع شود و در حدی که زمان اجازه دهد از این توضیحات استفاده می‌شود.

ابراهیمیان با بیان اینکه شیوه نظارت شورای نگهبان با همان ابزاری است که در ماده 50 قانون انتخابات پیش‌بینی شده است، گفت: در مورد صحت و عدم صحت بررسی هیات‌های اجرایی چاره‌ای جز استفاده از این ابزارها نیست. کسی که با رئیس اداره دعوا کرده و دیر آمده ربطی به التزام او به شرع و قانون اساسی ندارد اما وقتی اموالی را از اداره گرفته و محکوم شده نمی‌توانیم به این رفتارها بی‌اعتنا باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات خبرگان رهبری گفت: شان و احترام اشخاص به لباس و جایگاه آنها بستگی ندارد. همه محترم هستند اما در مورد خبرگان با نهاد روحانیت، دین و اعتقادات مردم سر و کار داریم و باید یکسری اصول در رفتار ما حاکم باشد. اشخاصی که ثبت‌نام  کرده‌اند غالبا از فضا و مورد وثوق هستند و ورود یا عدم ورود آنها به خبرگان چیزی از جایگاهشان کم نمی‌کند. پس باید مراقب باشیم گاهی ممکن است برخی از آنها بعدا در مسئولیت‌هایی قرار گیرند بهتر است با این شخصیت‌ها با متانت و وزانت در رسانه‌ها برخورد کنیم.

مثل دعوای معمول سیاسی با خبرگان رهبری مواجه نشویم

وی با بیان اینکه نباید شان این افراد را زیر دست و پای تیترهای هیجانی رسانه‌ها مخدوش کنیم، گفت: هم طرفداری و هم اتحاد آدابی دارد وقتی کسی قلم به دست می‌گیرد باید حواسش باشد چه کسی را خطاب می‌کند. گاهی طلبکارانه دست به نصیحت می‌زنیم و جایگاه یک نفر مخدوش می‌شود مثل دعوای معمول سیاسی با این مسئله مواجه نشویم و این عرصه را به عرصه دعواهای پیش‌پا افتاده سیاسی تبدیل نکنیم.

ابراهیمیان در مورد شیوه ارزیابی شرایط علمی اجتهاد داوطلبان خبرگان گفت: در اینجا محدودیتی وجود دارد یعنی فرد باید بتواند برخی مسائل را استنباط کند و در مورد رهبری واجد شرایط اظهارنظر کند. این اجتهاد با اجتهاد صاحب فتوا متفاوت است.

وی افزود: برخی تیترها مثل کنکور مجتهدان تصویر صحیحی از این شرایط ندارد. به موجب تبصره 1 ماده 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان مرجع تشخیص دارا بودن شرایط همان شرط اجتهاد است. قواعد یا مقررات و یا ترتیباتی که می‌بینید برای احراز اجتهاد مقرر شده و موضوع آیین‌نامه و قانون نیست چون ملاک ارزیابی فقهای شورای نگبهان هستند و ممکن است در هر دوره‌ای شیوه‌هایی را برای احراز صلاحیت علمی پیش‌بینی کنند.

امسال از شهریورماه شرکت در آزمون کتبی یکی از این ابزار بود. قانون مرجع نهایی تشخیص را برعهده فقهای شورای نگهبان گذاشته است و آنها در استفاده از این ابزارها آزاد هستند.

اگر کسی در آزمون شرکت نکند به معنای انصراف آنها نیست

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه اطلاعیه‌ای در مورد آزمون صادر شد" گفت: در این اطلاعیه آمده بود که ما قصد داریم از ابزار آزمون برای همه؛ غیر از چند گروه استفاده کنیم. بنابر این کلیه کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند باید در آزمون شرکت کنند و این به منزله دعوت همه به آزمون بود مگر برخی استثناها. پس اگر کسی در آزمون شرکت نکند به معنای انصراف آنها نیست. برخی گفتند پیامک‌هایی ارسال شده و به داوطلبان گفته شده عدم شرکت‌شان در آزمون به منزله انصراف از انتخابات است من این مسئله را تکذیب می‌کند.

وی ادامه داد: قانون مقرر کرده انصراف حتما باید کتبا و با تقدیم به وزارت کشور و یا فرمانداری باشد ما انصراف ضمنی نداریم. اگر فردی توانایی ابراز شرایط علمی خود را نداشت عدم شرکت در آزمون باعث می‌شود تنها ابزار هم از او گرفته شود. پرونده اشخاص یکی یکی بررسی می‌شود.

اینکه گفته شود شورای نگهبان در نظارت دخالتی ندارد؛ آشکارا غلط است

ابراهیمیان در مورد اینکه  گفته شده موضوع احراز شرایط داوطلبان خبرگان ارتباطی به شورای نگهبان ندارد، گفت: تبصره 4 ماده 19 در قانون انتخابات آورده که احراز صلاحیت داوطلبان به وسیله شورای نگهبان مانع از نظارت استسوابی و عام شورای نگهبان نیست یعنی فقهای محترم در ارزیابی شرایطی به منزله هیات‌های اجرایی در انتخابات مجلس هستند و در همه مراحل نظارت دارند. اینکه گفته شود شورای نگهبان در نظارت دخالتی ندارد؛ آشکارا غلط است و مخالف نص قانون است.

وی تاکید کرد: باید مراقب باشید دعواهای انتخابات مجلس در انتخابات خبرگان رخ ندهد. برخی اصرار دارند جنبه‌های معنوی خیلی از امور را از بین ببرند. روحانیت در سرنوشت کشور موثر است. برخی روحانیون خارج از خبرگان تاثیر و جایگاه ویژه‌ای در تقویت بنیان‌های جمهوری اسلامی دارند که این نقش کمتر از کسانی که وارد نهادهای رسمی می‌شوند، نیست.

کد خبر : ۳۳۶۶۰۷