خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان در تلاش است همسایگان را از ایران دور کند

سفیر اسبق ایران در سازمان همکاری های اسلامی تاکید کرد: عربستان تلاش می‌کند با روش‌هایی نظیر اعمال فشار، تبلیغات رسانه‌ای و هزینه بسیار زیاد دلارهای نفتی کشورهای مختلف و ازجمله همسایگان را از ایران دور کند و میان ایران و آن‌ها فاصله ایجاد کند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اقدامات اخیر عربستان سعودی در رابطه با ایران گفت: هدف اقدامات از سوی عربستان برگرداندن جایگاه ایران به وضعیت قبل از برجام است. عربستان تلاش می‌کند با روش‌هایی نظیر اعمال فشار، تبلیغات رسانه‌ای و هزینه بسیار زیاد دلارهای نفتی کشورهای مختلف و ازجمله همسایگان را از ایران دور کند و میان ایران و آن‌ها فاصله ایجاد کند. 

وی اضافه کرد: این اقدامات ممکن است در برخی از کشور‌ها فایده داشته باشد. به‌طور مثال کشورهایی که به پول نیازمند هستند به این فشار ریاض پاسخ مثبت داده‌اند. کشورهایی نظیر سومالی، جیبوتی و سودان و... را در این زمره می‌توان محسوب کرد و در برخی از کشور‌ها نیز جواب در حد تعارفات خواهد بود و از سوی برخی از کشورهای دیگر هم نه می‌شنود. 

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه کشورهای مستقل در موضع‌گیری درخصوص قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض به مسائل مختلفی مانند حمله سازمان‌یافته عربستان به سفارتخانه ایران در صنعا نیز توجه می‌کنند، ابراز داشت: اگر حمله به نمایندگی‌ عربستان در تهران موجب قطع رابطه دیپلماتیک ریاض با تهران شد؛ شاهد بودیم که عربستان حمله موشکی به سفارتخانه ایران به صنعا داشته است. دولت ایران دربرابر حمله به سفارتخانه عربستان موضع شفاف و روشن گرفت و دستور برخورد با متخلفان را داد اما حمله به سفارتخانه ایران در صنعا با دستور مقامات سعودی بوده است. 

زنگنه با بیان اینکه پاسخ‌های متفاوت به اعمال فشارهای عربستان نشانه افول قدرت ریاض است، خاطرنشان کرد: عربستان در بهترین حالت کشورهای عربی مماشات با عربستان را در حد بیانیه و احضار سفیر در جهت مشورت پیش خواهند گرفت این در حالی است که عربستان در یک دهه گذشته اقدامات فراگیر، متعدد، متنوع و جانکاه و با هزینه‌های بسیار انجام داده بود و تلاش می‌کرد تا کشورهای عربی را به خود نزدیک کنند. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر عربستان تلاش می‌کرد باتوجه به افول قدرت مصر، عراق و سوریه خود را به قدرت اول جهان عرب تبدیل کند ولی بی‌تدبیری‌هایی که ازسوی مسئولان سعودی صورت گرفته است موجب شده تا شاهد افول قدرت این کشور باشیم. 

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه ایران نیازمند تحرکات گسترده‌تر و برقراری روابط محکمتری با کشورهای منطقه است، ابراز داشت: سازمان ملل و سایر محافل بین‌المللی مانند سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب محافلی هستند که ایران باید به انحای مختلف در آن حضور داشته باشد. همچنین ایران باید از ظرفیت‌های خود در منطقه بهتر استفاده کند و از توانمندی‌های دوستان خود در منطقه بهره‌مند شود. 

زنگنه با بیان اینکه سیاست ایران باید در عرصه خاورمیانه همچنان عدم افزایش تنش‌ و حتی تنش‌زدایی باشد، تصریح کرد: تنش‌زدایی به معنای آن نیست که به صرف ارسال نامه به سازمان ملل در جهت حمله موشکی عربستان به سفارتخانه ایران در صنعا اکتفا کنیم و باید پیگیری‌های جدی‌تری صورت بگیرد تا سازمان ملل کمیته حقیقت‌یاب خویش را به یمن بفرستد.

کد خبر : ۳۳۷۱۰۹