خبرگزاری کار ایران

جابری انصاری در پاسخ به ایلنا:

اجازه نمی‌دهیم تنش‌های اخیر صدمه‌ای به مذاکرات سوریه وارد کند

سخنگونی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مقام‌های ایران در رایزنی‌های روز گذشته با استفان دی‌میستورا بیان کردند؛ اجازه نخواهند داد تنش‌های اخیر منطقه‌ای تاثیر در مذاکرات سوریه بگذارند، تاکید کرد: جمع‌بندی اجماعی اعضای کمیته تعیین‌شده درباره مشخص شدن گروه‌های معارضه مبنای عمل پروسه سیاسی در سوریه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسین جابری انصاری صبح امروز (21 دی ماه) در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا؛ درباره مباحث مطرح  شده در رایزنی روز گذشته استفان دی‌میستورا (نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه) به محمدجواد ظریف گفت: سفر آقای استفان دی‌میستورا به برخی از کشورهای منطقه و ازجمله ایران از قبل پیش‌بینی شده بود و براساس پروسه مذاکرات وین ۱ و ۲ و اجلاس نیویورک صورت گرفت.

وی ادامه داد: در غالب توافق‌های صورت گرفته در وین ۲ و نیویورک ماموریت آقای  دی‌میستورا این است که در رابطه با هماهنگی درخصوص تعیین گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه و هم پیگیری قطعمنامه ۲۲۵۴ برای شروع پروسه صلح و آشتی در سوریه اقداماتی انجام دهد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با یادآوری مجدد مبنی بر اینکه براساس توافقات صورت گرفته آقای دی‌میستورا سفر منطقه‌ای را در دستور کار خویش قرار داده بود، اظهار داشت: البته این سفر مصادف با تحولات اخیر خاورمیانه شد که طی آن وی و دیگر مقامات بین‌المللی نگرانی‌هایشان را بیان کردند که این تنش جدید در توافقات وین تاثیر بگذارد.

جابری انصاری با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی ایران در مذاکرات روز گذشته تصریح کرد: مقامات ایران در گفت‌وگوهای خود با آقای دی‌میستورا بیان کردند که تهران برای حل بحران سیاسی سوریه در چارچوب گفت‌وگوهای سوری - سوری، سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند و اجازه نخواهد داد تحولات جدید صدمه‌ای به مذاکرات سوریه وارد کند.

وی افزود: از سوی دیگر آقای دی‌میستورا در اجلاس نیویورک ماموریت یافت در رایزنی با یک کارگروه که شامل چندین کشور و از جمله جمهوری اسلامی ایران می‌شود لیست گروه‌های معارضه و گروه‌های تروریستی را جمع‌آوری کند و جمع‌بندی اعضا را در اختیار سازمان ملل قرار دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه نظرات کشور‌ها در این‌باره در اختیار آقای استفان دی‌میستورا قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در ‌نهایت این جمع‌بندی اجماعی اعضای کمیته تعیین شده مبنای عمل پروسه سیاسی تعیین شده در سوریه خواهد بود.

کد خبر : ۳۳۷۱۷۵