خبرگزاری کار ایران

رییس قوه قضاییه:

صبر جمهوری اسلامی ایران هم حدی دارد/ پرهیز از بی‌اخلاقی­‌ها در مسیر انتخابات

رییس قوه قضاییه برگزاری انتخابات پرشور همراه با مشارکت حداکثری قشرهای مختلف مردم را موجب عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران و سرمایه اجتماعی عظیم برای ادامه روند توسعه و پیشرفت نظام مردم سالاری دینی و مقابله با توطئه‌های دشمنان و زیاده خواهان دانست.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با اشاره به اهمیت، نقش و جایگاه انتخابات در روند تشکیل و استقرار ساختارهای قانونی و اجرایی کشور از جمله مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و انتخاب رئیس‌جمهور، به اهمیت و نقش اساسی برگزاری انتخابات از زاویه­‌ای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: انتخابات برای کشور نعمت بزرگی است که برگزاری آن علاوه بر عمل به وظیفه ­ای مذکور در قانون اساسی در نفس خود دارای نتایج و آثار عمده و ماندگاری برای یک نظام مردم سالار دینی است.

انتخابات سرمایه عظیم اجتماعی

رئیس قوه قضاییه افزود: انتخابات سرمایه اجتماعی عظیمی خلق می‌ کند و اگر بر روال صحیح و قانونی خود برگزار شود اقتدار، صلابت و همبستگی خاصی ایجاد می‌­ کند که موجب یاس و ناامیدی دشمنان جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «رای مردم اصل اساسی حاکمیت در مردم سالاری دینی است و در آن بر اساس آرای مردم انتخاب رهبری، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی صورت می‌­ گیرد» تصریح کرد: بدون حضور مردم نهادهای مردم سالاری دینی تجلی نمی‌یابد و از این رو با برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران همواره شاهد تحرک خاصی در میان مردم هستیم که ثمره آن علاوه بر تشکیل نهادهای قانونی به رخ کشیدن اقتدار و صلابت مردم و پشتیبانی آن‌ها و حضورشان در صحنه و حمایت از این نظام دینی و معنوی است.

رئیس دستگاه قضا به تلاش­‌های مستمر و همیشگی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در خدشه وارد کردن به روند برگزاری انتخابات و القای بی‌اعتمادی مردم به این نظام و مشارکت نکردن آنان در انتخابات اشاره کرد و گفت: در مقابل تمام این تلاش ­های ناکام، شاهد مشارکت همیشگی و حداکثری مردم در انتخابات بوده­‌ایم و حتی در انتخابات سال ۸۸ نیز نفس حضور ۴۰ میلیونی مردم در آن انتخابات نقش بسیار مهم و موثری در رفع توطئه­‌های دشمنان داشت.

انتخابات در مسیر توسعه و پیشرفت کشور

آملی لاریجانی افزود: حضور در انتخابات در واقع اهمیت دادن به سرنوشت کشور است و برگزاری قانونی و سالم چنانکه رویه چند دهه گذشته بوده است، همراه با مشارکت همه مردم موجب اعتماد به نفس در مردم و مسئولان برای حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه خواهان توجه جدی همه دست اندرکاران اجرایی، نظارتی و مشارکت کنندگان در انتخابات به اخلاق و معنویت و پرهیز از بی‌اخلاقی­‌ها در مسیر انتخابات شد و تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران معنویت و اخلاق، اصلی اساسی است و اعتقاد به سنت­‌های الهی، رکن آن است و بر اساس این اعتقاد باید دانست که در ‌‌نهایت حق پیروز است و با همین اعتقاد باید در انتخابات حضور یافت و مشارکت فعال کرد. خداوند متعال عمل خالصانه را ارتقاء می‌بخشد و همچون درخت مثمری، هر لحظه ثمره خویش را به اذن پروردگارش ارزانی می‌دارد.

آملی لاریجانی افزود: امیدواریم در پرتو عمل به وظایف قانونی، اخلاق و ارزشهای الهی و توجه به اهمیت آثار و نتایج مشارکت مردمی در انتخابات، شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور، سالم و معنادار در کشور باشیم.

رفتارهای غیرعاقلانه سعودی‌ها

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به رفتارهای غیرعاقلانه سعودی­‌ها و تحرکات آنان در مخدوش کردن چهره جهان اسلام و از جمله حملات غیرانسانی آن‌ها به مردم بی‌دفاع یمن اشاره و اظهار کرد: حملات سعودی‌ها به یمن غیر انسانی، غیر منطقی و بر خلاف تمام موازین بین المللی است و با این حال شاهد ادامه این حملات از سوی حکام سعودی هستیم.

آملی لاریجانی واکنش‌های عربستان سعودی به حادثه رخ داده در خصوص سفارت این کشور در ایران را بهانه تراشی ­های حکام این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی توصیف کرد و گفت: مسئولان کشور وقوع چنین حادثه­‌ای را تقبیح کردند اما سعودی‌ها آن را بهانه­‌ای برای حمله به جمهوری اسلامی ایران قرار داده‌اند؛ آن هم در حالیکه چنین حوادثی در بسیاری از کشور‌ها رخ می‌دهد و معمولا برای واکنش نشان دادن به چنین رخدادهایی به موضع­گیری رسمی مسئولان و مراجع رسمی در قبال وقوع این حوادث توجه می‌شود.

رییس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه در مواردی سفارتخانه­‌های جمهوری اسلامی ایران در برخی کشور‌ها آماج چنین رخدادهایی بوده است و مسئولان جمهوری اسلامی ایران همواره موضع گیری­‌های مدبرانه و مستند به واکنش رسمی دولت­‌های آن کشور‌ها داشته­‌اند، گفت: در حال حاضر رفتار سعودی‌ها در مقابل این حادثه به هیج وجه متناسب با موازین و عرف بین المللی نیست و واکنش‌هایی غیرعاقلانه و خارج از تدبیر است.

حادثه منا فراموش نشود

آملی‌لاریجانی به وقوع حادثه منا و ربط دادن آن به قضا و قدر الهی از سوی حکام سعودی و تاکید بر لزوم پیگیری این حادثه از سوی مقامات اجرایی و قضایی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی به سایر اقدامات و تحرکات این کشور از جمله حمایت سعودی ­‌ها از تروریست ­‌ها و جنایاتشان در یمن اشاره کرد و افزود: حاکمان سعودی به گونه ­ای سخن می‌گویند که گویی تمام امور کشورهای اسلامی در دست آن‌ها است در حالیکه این تصور در واقع توهمی بیش نیست و آنان باید بدانند که گرچه ثروتی باد آورده نصیبشان شده است، اما عقلانیت و تدبیر در امور، مساله دیگری است که باید به آن دست یافت.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه مردم جهان اسلام و بسیاری از دولتمردان کشورهای مسلمان فریب تحرکات و اظهارات سعودی ­‌ها را نخواهند خورد تصریح کرد: حاصل اقدامات غیرمنطقی و غیرعقلانی حاکمان سعودی جز تضعیف جهان اسلام و خدمت به استکبار و تقویت جریان تروریستی نیست و باید گفت متاسفانه حاکمان سعودی به عنوان عمله­‌ای در خدمت صهیونیست­‌ها و آمریکایی­‌ها در آمده ­اند.

آملی لاریجانی تاکید کرد: سعودی­‌ها باید بدانند رفتار جمهوری اسلامی ایران در مقابل آنان توام با متانت و تدبیر است اما این متانت، تدبیر و سکوت به معنای این نیست که آن‌ها می‌­‌توانند هر کاری انجام دهند و به هر حال صبر جمهوری اسلامی ایران هم حدی دارد.

تجدیدنظر در برجام

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود به اقدامات اخیر آمریکایی­‌ها در تصویب مجموعه­‌ای از قوانین علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: گرچه این مصوبات نهایی نیست اما نشان می‌­‌دهد که آمریکایی­‌ها در مقام عمل به وعده­‌ها و قول­‌های خود پایبند نیستند و چنین رفتارهایی نشان از اختلافات درونی آن‌ها است.

آملی‌لاریجانی با اذعان به این نکته که «بر اساس توافق برجام تحریم­‌ها باید برداشته شود و موضوعی به نام تحریم­‌های حیثی با روح برجام مخالف است» افزود: اینکه بگویند تحریم‌ها را از حیث غنی‌سازی برداشته­‌ایم، اما از حیث فعالیت‌های موشکی و موضوع حقوق بشر می‌توانیم تحریم­‌های جدید تصویب کنیم عاقلانه و پذیرفتنی نیست و ادامه چنین روندی جمهوری اسلامی ایران را به نقطه­‌ای خواهند رساند که در مورد توافق برجام تجدیدنظر کند.

رئیس قوه قضاییه در پایان اظهار کرد: از مسئولان اجرایی کشور می‌­‌خواهیم با این مسئله آگاهانه برخورد کنند و راه را بر فریبکاری دولت­‌های سلطه گر ببندند.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی درباره پیش نویس طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی ادامه یافت و موادی از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.

کد خبر : ۳۳۷۲۵۹