خبرگزاری کار ایران

اوباما در نطق سالیانه:

با توافق هسته‌ای ایران، جهان از وقوع جنگی دیگر جلوگیری کرد

رییس‌جمهوری آمریکا، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات این کشور را به استفاده از «جواب‌های ساده و فلسفه قربانی کردن» متهم کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتد‌پرس، «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا گفت که «دونالد ترامپ» مجری سابق تلویزیون و نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور، از بیان راه‌حل‌های ساده و قربانی کردن دیگران برای پیشبرد کمپین خود استفاده می‌کند.

اوباما گفت که ترامپ از ترس و عدم اطمینان مردم نسبت به آینده سوء استفاده می‌کند.

وی در رابطه با احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا گفت: «برنده شدن ترامپ بیشتر به یک برنامه کمدی در شب‌های آخر هفته شبیه است.»

به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما همچنین در آخرین نطق سالانه خود در کنگره این کشور گفت:‌ «در آخرین سخنرانی خود در این مجلس، نمی‌خواهم فقط درباره یک سال آینده صحبت کنم. می‌خواهم درباره پنج سال آینده، ۱۰ سال آینده و ورای آن حرف بزنم. می‌خواهم بر آینده تمرکز کنم.»

وی از جمله بر نابرابری درآمدی، استفاده از فناوری برای مقابله با گرمایش زمین و چگونگی حفظ امنیت ملی ضمن خودداری از افتادن در باتلاق مناقشه های دورافتاده در جهان تمرکز کرد.

اوباما در این سخنرانی دستاوردهای تیم خود از جمله اصلاح نظام بهداشتی و بهبود روابط با کوبا را پررنگ کرد و در انتقادی از حزب مخالف گفت که برنامه‌های تامین اجتماعی مثل بیمه و حقوق بازنشستگی باید تقویت شود نه تضعیف.

او به خصوص از قانونی که در دوران او برای دسترسی گسترده‌تر و ارزان‌تر به بیمه بهداشتی تصویب شده تعریف کرد و خواستار همکاری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای بهبود امنیت اقتصادی به‌رغم اختلاف ها شد.

رئیس جمهور آمریکا کنگره را ترغیب کرد اصلاح نظام جزایی و تلاش برای جلوگیری از استفاده غلط از داروهای تجویزی (برای جلوگیری از اعتیاد)‌ را در دستور کار برنامه های سال جاری قرار دهد.

او همچنین از یک ابتکار عمل ملی برای تحقیقات سرطان خبر داد که جو بایدن معاونش سرپرستی آن را به عهده دارد.

چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا در بخش پایانی سخنرانی‌اش به تفصیل درباره لزوم بهبود فضا و مجادلات سیاسی صحبت کرد.

اوباما گفت:‌ شرایط سیاسی بهتر به این معنی نیست که درمورد همه مسائل توافق نظر داشته باشیم اما لازمه دموکراسی، پیوند اعتماد میان شهروندان است.

او از رای‌دهندگان و اعضای کنگره خواست لحن تفرقه‌انگیز عالم سیاست را کنار بگذارند و «سیستم را طوری تغییر دهند که منعکس‌کننده جنبه‌های بهتر ما باشد.»

رئیس جمهور آمریکا گفت: یکی از پشیمانی‌های دوران ریاست جمهوری‌اش این است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بیش از پیش دو دسته شده‌اند.

او در این نطق همچنین از توافق هسته‌ای با ایران تمجید کرد.

اوباما گفت که با توافق هسته‌ای ایران، جهان از وقوع جنگی دیگر جلوگیری کرد.

وی افزود که با تشکیل یک ائتلاف جهانی به همراه تحریم و دیپلماسی اصولی، موفق شدیم مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشویم.

کد خبر : ۳۳۷۷۶۵