خبرگزاری کار ایران

نادر انتصار در گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفان برجام در کنگره می‌خواهند مانع از اجرای توافق شوند

استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی و امور جزائی دانشگاه جنوب آلاباما تاکید کرد: مخالفان برجام در کنگره آمریکا بسیار زیاد هستند و هدف آنها همیشه این بوده که جلوگیری از اجرای برجام به هر نحوی که ممکن است را انجام دهند.

نادر انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نزدیک شدن به روز اجرای برجام گفت: ایران تقریبا تمام تعهدهای خود را در مورد برجام انجام داده است و مسئله مهمی از طرف ایران باقی نمانده است و اکنون اعضای کشورهای ۱+۵ هستند که باید به تعهدهای خود عمل کنند و تحریم‌های مندرج در برجام را فسخ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در این مقطع چه خطراتی اجرای برجام را مورد تهدید قرار می‌دهند؟ اظهار داشت: بزرگ‌ترین خطری که اجرای برجام را در این مقطع مورد تهدید قرار می‌دهند، تحریم‌های جدیدی است که کنگره آمریکا در حال تدون آنهاست.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال این تحریم‌ها می‌تواند اجرای برجام را متوقف سازد؟ تصریح کرد: این مهم نیست که اعمال تحریم‌های جدید در رابطه با مسائل موشکی ایران یا حقوق بشر باشند. در عمل تحریم‌های جدید موانع در تجارت و اقتصاد ایران ایجاد خواهند کرد و اجرای مفاد برجام را مشکل خواهند کرد.

انتصار در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان کنگره در این شرایط و روزهای حساس مسئله تحریم‌ها را مطرح کرده‌اند؟ خاطرنشان کرد: مخالفان برجام در کنگره آمریکا بسیار زیاد هستند و هدف آن‌ها همیشه این بوده که جلوگیری از اجرای برجام به هر نحوی که ممکن است را انجام دهند. تحریم مهم‌ترین ابزار آنها بوده و همیشه خواهد بود.

وی درباره میزان فضای کنشگری ایران در عرصه بین‌المللی با اجرای برجام نیز ابراز داشت: این مسئله بستگی دارد که تحریم‌های آمریکا کاملا برداشته شوند یا نه. اگر برنامه آمریکا مرتب روی تحریم دور بزند، در آینده نزدیک تغییرهای چندانی در فضای بین‌المللی برای کنشگری ایران ایجاد نخواهد شد.

استاد و رئیس دانشکده علوم سیاسی و امور جزائی دانشگاه جنوب آلاباما در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید اقدام عربستان سعودی در قطع روابط با ایران و افزایش تنش‌های منطقه‌ای به چه میزان تحت تاثیر اجرایی شدن برجام است؟ بیان کرد: اگرچه عربستان و هم‌پیمانانش همواره سعی از جلوگیری در اجرای برجام داشته‌اند اگر ایران در دامی که عربستان برایش درست کرده گرفتار نشود اجرای برجام به مشکل زیادی برخورد نخواهد کرد.

کد خبر : ۳۳۸۱۶۶