خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام رهامی:

کثرت داوطلبان یک فرصت است/ در تایید صلاحیت‌ها با صداقت رفتار شود

رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاکید کرد نمود اعتماد مردم به یک ساختار سیاسی در انتخابات تجلی پیدا می کند

به گزارش خبرنگار ایلنا، دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتمان فردا به همّت کمیته آموزشی و پژوهش حزب اراده ملت ایران در سالن اجتماعات این حزب با موضوع مجلس دهم درک درست از جایگاه تقنینی و نظارتی با حضور جمعی از فعالان حزبی و تشکل‌های اصلاح‌طلب در سالن اجتماعات حزب اراده ملت ایران برگزار شد.

رهامی در این برنامه در جواب برخی منتقدان که حضور دوازده هزار نفری و ثبت‌نام را نشانه رفته‌اند، گفت: اتفاقاً این نشان از امید و نشاط سیاسی در کشور است. اینکه دوازده هزار نفر اعلام می‌کنند آماده خدمت هستند برای نظام و مملکت نشانهٔ بسیار خوبی است و فرصتی است که نشان دهنده فضای باز سیاسی است و از پیوند مستحکم ملت و نظام سیاسی حکایت دارد.

وی این حضور را نشانه آمادگی مردم برای همکاری با نظام سیاسی دانست و گفت: این نشان‌دهنده این است که مردم کماکان به قانون و صندوق‌های رای برای حل مسائل‌شان امید دارند، زیرا انتخابات بهترین و مسالمت‌آمیز‌ترین شیوه‌های حل مسائل مردم و حاکمیت است.

عضو شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان انتخابات را یک رفراندوم دانست و افزود: حضور پای صندوق رأی به منزله فصل‌الخطاب دانستن قانون است.

وی افزود: نمود اعتماد مردم به یک ساختار سیاسی در انتخابات تجلی پیدا می‌کند و برعکس بی‌تفاوتی مردم نسبت به انتخابات، نشان از ناامیدی و عدم اعتماد مردم نسبت به حل مسائلشان است.

این فعال سیاسی اصلاج‌طلب تاکید کرد مدیران و مسئولان اجرائی و نظارتی انتخابات در مورد تائید صلاحیت‌ها باید به درستی و صداقت رفتار کنند و طوری رفتار کنند که مردم گمان کنند بخشی از سلایق اجتماعی و مدیریتی دارند از گردونه انتخابات حذف می‌شوند. اگر انتخابات خوب مدیریت نشود تبعات آن تا همیشه برای کشور باقی خواهد ماند و شکاف‌های اثرگذاری در جامعه به‌وجود خواهد آورد و مسائل حل ناشدنی باقی خواهد ماند و تهدیدهای امنیتی بوجود خواهد آورد.

رهامی با اشاره به اینکه همیشه انتخابات‌ها می‌تواند عامل پیوند بین مردم و حاکمیت باشد، تصریح کرد: باید هشیار باشیم که این فرصت همگرایی به تهدید تبدیل نشود، مانند کشور سوریه که اگر مشکل مردم سوریه می‌توانست از طریق صندوق‌های رأی حل شود، ما الان شاهد این درگیری‌های قومی و مذهبی در سوریه نبودیم و نیاز نبود مردم برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اسلحه ببرند و به خشونت متوسل شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های نماینده و مجلس خوب و تأثیرگذار اشاره کرد و گفت: به فرمایش امام، مجلس عصاره ملت است و بر اساس نظریه نیابت، همه مسئولان مملکت نائب مردم هستند و چون مردم، صاحب حق هستند، به دولتمردان و نمایندگان وکالت می‌دهند که کارگزاری آنها را بکنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: طبق اصل ۵۶، حق حاکمیت از آن خداوند است و خداوند این حق را به مردم واگذار کرده و مردم نیز طی قرادادهای اجتماعی این حق را به نمایندگان خود واگذار کرده‌اند. اگر دقت کرده باشید اسم پارلمان‌های برخی از کشور‌ها به مجلس نوّاب معروف است، لذا کسی که می‌خواهد وکالت مردم را بر عهده بگیرد، باید در واقع یک سر و گردن از موکلان خود بالا‌تر باشد و قدرت تشخیص و تجزیه و تحلیل و توان علمی زیادی داشته باشد تا بتواند در این مقام به درستی ایفای نقش کند، مثلاً وقتی که نمایندگان پارلمان در کنار وزرا قرار می‌گیرند، به‌خاطر مسائل مملکتی و مدیریتی و غیر باید نماینده اشراف کامل بر موضوعات داشته باشد تا بتواند با وزیر یا مقام مسئول دولتی در جهت خدمت به مملکت و موکلان خود همکاری کند.

رهامی به نقل خاطره از مجلس اول اشاره کردند که مواردی بوده که نماینده با وزیر تماس می‌گرفته و در راستای ایفای نقش نمایندگی و حفظ منافع ملی از وزیر توضیح می‌خواستند و حتی وزیر را به منزل یا جایی خارج از وزارتخانه احضار می‌کردند و وزیر چون مشروعیتش را از مجلس می‌دانسته خود را ملزم به پاسخگویی می‌دانست، ولی متأسفانه در مجالس فعلی بعضاً مشاهده شده یک نماینده بخاطر اینکه در حد و اشل نمایندگی نبوده، روز‌ها با گردنِ کج جلوی دفتر وزیر یا مسئولان دولتی می‌مانند، شاید گوشه چشمی به آنها بشود تا بتواند امتیازی برای خودشان یا بستگانشان بگیرند لذا کسانی که می‌خواهند نمایندگی ملت را بر عهد بگیرند باید دندان طمع خود را کشیده و با عزت نفس و مناعت طبع در مقام نمایندگی ظاهر شوند.

همچنین در ادامه جلسه حسن رنجبر عضو حزب اراده ملت، در سخنانی اظهار داشت: اگر دنبال این هستیم که مجلسی شکل بگیرد که پاسخگوی نیازهای این جامعه در دنیای پیچیده امروز باشد، می‌بایست با نگاه کار‌شناسی به گذشته و درک درست از آن به این مهم بپردازیم. متأسفانه رفتار پوپولیستی نه تنها در بین برخی دولتمردان و دولت‌ها رواج داشته، بلکه این رفتار‌ها به مجلس و نمایندگان آن نیز سرایت کرده و مجالس پوپولیسم در کشور داشتیم و داریم و دلیل عمده این معضل را می‌توان در فقدان نظام حزبی در کشور جستجو کرد. زیرا در سیستم غیر حزبی چون کاندیدا‌ها به صورت چهره به چهره در پی کسب رأی شهروندان هستند مجبورند که شعار‌ها و وعده‌های خود را منطبق با خواست توده‌ها بکنند و این موجب به انحراف کشیدن وظیفه ذاتی نماینده و پارلمان می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات اراده ملت در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه تعریف علمی از مفهوم توسعه، به تقسیم‌بندی توسعه پرداخت و به توسعه تولید محور قبل از انقلاب و توسعه خدمات محور بعد از انقلاب اشاره کرد و به وجوه و تأثیرهای هر کدام بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جامعه پرداخت و عنوان کرد: توسعه خدمات‌محور نقش مهمی در میل کردن مجالس قانونگذاری به رفتار‌های پوپولیستی داشته است.

کد خبر : ۳۳۸۲۲۲