خبرگزاری کار ایران

حقیقت‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

قراراداد بازسازی قلب جدید رآکتور اراک در ابتدای بهمن‌ماه امضا می‌شود

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چینی‌ها به نیابت از کشورهای ۱+۵ و ما نسبت به ساخت قلب جدید رآکتور اراک که بر اساس طراحی خودمان انجام خواهد گرفت، وارد عمل شوند که در این خصوص نیز توافق‌های ضمنی انجام گرفته است.

منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به دیدار عصر امروز اعضای تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای کشورمان با کشورهای ۱+۵ در وین، اظهار داشت: با قرائت بیانیه مشترک ایران و کشورهای ۱+۵ بنابر آن‌چه از پیش مقرر شده، امیدواریم از فردا شاهد آغاز روند برداشته‌ شدن تحریم‌ها بنابر سازوکار مشخص شده در برجام باشیم.

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به انتقادهایی که درباره خروج قلب رآکتور اراک مطرح می‌شود، گفت: بنابر توافقی که در برجام انجام شده، می‌بایست قلب رآکتور اراک خارج شود و آ‌نچه در این خصوص انجام گرفته ایرادی ندارد.

او ادامه داد: ‌ بر همین اساس، می‌بایست چینی‌ها به نیابت از کشورهای ۱+۵ و ما نسبت به ساخت قلب جدید رآکتور اراک که بر اساس طراحی خودمان انجام خواهد گرفت، وارد عمل شوند که در این خصوص نیز توافق‌های ضمنی انجام گرفته است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در مجلس اعلام کرد: باتوجه به سفر رئیس جمهور چین به کشورمان که در اوایل بهمن‌ماه امسال انجام خواهد شد، به احتمال قریب به یقین سند و قرارداد ساخت قلب جدید رآکتور اراک در حاشیه این سفر و احتمالاً در تاریخ دوم بهمن‌ماه امسال، به امضا خواهد رسید.

حقیقت‌پور با تاکید بر این‌که تمامی مراحل بازطراحی رآکتور اراک توسط دانشمندان ایرانی انجام گرفته، خاطرنشان کرد: تمامی هزینه‌های مربوط به بازطراحی و بازسازی رآکتور هسته‌ای اراک بنابر برجام برعهده طرف ۱+۵ است و بر این اساس کلیه هزینه‌ها توسط آن‌ها پرداخت می‌شود.

کد خبر : ۳۳۸۵۰۱