خبرگزاری کار ایران

خجسته در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با شورای نگهبان رایزنی می‌کند

رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس گفت: اگر در بحث تایید صلاحیت‌ها حق کسی تضییع شده‌ باشد، باید نسبت به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض کند، ضمن اینکه کمیسیون شوراها در این زمینه با شورای نگهبان رایزنی می‌کند.

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی در سراسر کشور گفت: باتوجه به این‌که تایید صلاحیت نامزد‌ها بر اساس معیارهایی در هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی انجام می‌شود، این مسئله در هر مرحله با حواشی مختلفی روبروست.

او گفت: هیات‌های اجرایی در مرحله نخست کار خود را انجام دادند و فارغ از تعداد اندکی که ردصلاحیت شدند، باقی نامزد‌ها تایید صلاحیت شدند و در مرحله دوم نیز هیات‌های اجرایی بر اساس معیار‌ها و شاخص‌هایی که در اختیار دارد، انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس یادآور شد: با این حساب، اگر در بحث تایید صلاحیت‌ها حق کسی تضییع شده‌ باشد، باید نسبت به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض کند و مشکل خود را حل کند.

خجسته با بیان این‌که در دوره قبل ابتدا ردصلاحیت شده و پس از اعتراض به این مسئله امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را یافته، خاطرنشان کرد: در صورتی که نامزدهای ردصلاحیت‌شده مستنداتی برای تبرئه خود از مواردی که به آن‌ها ابلاغ می‌شوند، ارائه کنند مشکل رد صلاحیتشان حل می‌شود و در این دوره همچون دوره‌های گذشته، شورای محترم نگهبان به مدارک و مستنداتی که ارائه می‌شود، توجه خواهند کرد و نمی‌گذارند حق کسی در این راستا تضییع شود.

نماینده مردم همدان با ابراز امیدواری از حل مشکل رد صلاحیت گسترده نامزد‌ها و به ویژه نمایندگان فعلی مجلس، یادآور شد: نامزد‌ها و نمایندگان مجلس در صورتی که در خصوص تایید صلاحیت خود اطمینان دارند، باید اعتراض کنند تا پس از بررسی مجدد وضعیت صلاحیتشان و ارائه مستندات به فقهای شورای نگهبان، مشکلشان حل شود.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا این کمیسیون قصد ندارد به مسئله ردصلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی ورود کند، گفت: قطعاً کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس و دیگر کمیسیون‌های مجلس وارد عمل می‌شوند و با شورای نگهبان رایزنی خواهند کرد که ان‌شاءالله مشکل حل شود.

خجسته در پایان اعلام کرد: رعایت حق و حقوق نامزدهای انتخاباتی برای شورای نگهبان یک اصل اساسی است و باتوجه به تجارب من در ادوار پیشین فقهای شورای نگهبان اجازه نمی‌دهند حق کسی ضایع شود و ان‌شاءالله پس از ارائه مستندات و دلایل از سوی نامزدهای معترض، به یقیین حق هیچ‌کس تضییع نخواهد شد.

کد خبر : ۳۳۹۱۱۶