خبرگزاری کار ایران

فانی در پاسخ به سوال نماینده زابل:

سند تحول نظام آموزشی مبنای کار آموزش و پرورش در برنامه ششم است

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول نظام آموزشی مبنای کار آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال حلیمه عالی نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، گفت: اصل سوال خانم عالی در مورد رئیس آموزش و پرورش بنجار بوده، آموزش و پرورش بنجار یک منطقه کوچک از شهرستان زابل است که رئیس آن در سال ۹۱ و قبل از استقرار دولت یازدهم در دولت دهم منصوب شده است اما رئیس آموزش و پرورش بنجار به دلیل حسن انجام وظیفه‌ای که داشته در دولت فعلی تثبیت شد و به کار ادامه داد و خانم عالی متقاضای جابجایی رئیس آموزش و پرورش بنجار بوده، اما نماینده دیگر این استان آقای حسینی مدافع ابقای اوست، بنابراین ما از آنها اجازه خواستیم که تلاش شود تفاهمی بین دو نماینده صورت گیرد و از طرف دیگر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز هیئتی را برای بررسی آموزش و پرورش بنجار به آنجا اعزام کرد و گزارش این هیئت در روز سیزدهم دی‌ماه امسال تحویل آموزش و پرورش شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما با توجه به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره آموزش و پرورش بنجار با استعفای وی موافقت و از او در جای دیگری استفاده کردیم. پس از استعفای آموزش و پرورش قبلی بنجار یکی از معاونان اداره آموزش و پرورش را به جای او منصوب کردیم، اما اینکه این سوال ملی اعلام شده، جای تعجب دارد، زیرا بنجار یک منطقه کوچک از آموزش و پرورش زابل است.

وی به تشریح اقدامات آموزش و پرورش با توجه به وسعت وظایفش، گفت: ما ۷۵۰ منطقه آموزشی در آموزش و پرورش داریم که شامل ۳۲ آموزش و پرورش استان و ۳۲ اداره آموزش و پرورش کودکان استثنایی و نیز ۳۲ مرکز کانون پرورش فکری و همین‌طور ۳۲ اداره کل نوسازی شامل آن می‌شود. در مجموع مدیران آموزش و پرورش غیر از مدیران مدارس، بیش از هزار نفر هستند که به طبع هر کدام از این مناطق می‌تواند مشکلاتی را با نمایندگان مجلس داشته باشد و هر بار که با نکته‌ای مواجه می‌شوند از ما می‌خواهند که در مجلس پاسخگو باشیم، بنابراین اداره چنین دستگاهی با انتظارهایی که دارد مشکل است.

فانی به تشریح وضعیت تحصیلی و مدرک دانشگاهی مدیران آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از بین مدیران استانی ۱۷ درصد دارای مدرک دکترا، ۸۳ درصد مدرک فوق‌لیسانس هستند و تعدادی از مدیران با سابقه ایثارگری و جانبازی منصوب شده‌اند که تعداد آن‌ها نسبت به دولت قبل ۴ برابر افزایش یافته، البته سابقه مدیریت آن‌ها حداقل ۹ سال است، در حالی که در گذشته این میزان ۳ سال بوده است.

وی یکی از ضوابط استخدام در آموزش و پرورش را اعتقاد به ولایت فقیه و اعتقاد به سیاست‌های رئیس‌جمهور دانست و گفت: البته مدیران آموزش و پرورش می‌بایست از تجربه و تخصص لازم نیز برخوردار باشند که پیش از به کارگیری آن‌ها توسط حراست وزارت آموزش و پرورش از وزارت اطلاعات نیز استعلام به عمل می‌آید، به طوری که به کارگیری مدیران و انتصابات در وزارت آموزش و پرورش با این ضابطه پیش می‌رود.

وزیر آموزش و پرورش استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و هرمزگان را از نظر شاخص‌های محرومیت نسبت به دیگر استان‌ها در سطح بالایی دانست و افزود: بنده نیز خودم از مناطق محروم کشور و جنوب شهر تهران هستم که باید نمایندگان به این نکته توجه کنند. البته شورای رسیدگی به مناطق محروم در وزارت آموزش و پرورش و در دولت یازدهم تشکیل شده و ما برای سال آینده با پیگیری‌هایی که صورت گرفته علاوه بر بودجه عمرانی، ۱۷۰ میلیارد تومان به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده‌ایم تا درآمدهای استان افزایش یابد.

وی اضافه کرد: نرخ باسوادی در استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۲، ۷۹ درصد بوده که این میزان امروز به ۹۲. ۵ درصد افزایش یافته است. نرخ پوشش پیش‌دبستانی از ۲۲.۱۲ درصد به ۳۶درصد رشد یافته که این‌ها در دو سال اخیر اتفاق افتاده است. نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی از ۸۹.۲ درصد به ۹۳.۸ صدم ارتقا یافته و نیز نرخ پوشش متوسطه اول از ۷۲ درصد در سال ۹۲ به ۷۶ درصد در سال ۹۴ رسیده و نیز این میزان در متوسطه دوم از ۶۸ درصد به ۷۱.۵ درصد و نرخ قبولی سوم متوسطه که به صورت نهایی و کشوری امتحانات آن برگزار می‌شود، از ۵۹ درصد در دو سال گذشته به ۷۸ درصد رسیده است.

فانی درصد قبولی کنکور سراسری در استان سیستان و بلوچستان را از ۲۹ درصد با رشد ۳۱ درصدی دانست و گفت: سرانه فضای آموزشی استان سیستان و بلوچستان از ۲. ۸ متر مربع به ۳.۲ رسیده است. مشارکت خیرین مدرسه‌ساز نیز در استان از ۳ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: ما در سال ۹۳ پرداخت حق مرزی در استان سیستان و بلوچستان را از ۵۰۹ ردیف استخدامی، از ۵ هزار ردیف به استان سیستان و بلوچستان تخصیص یافته بود که آن را به ۵۰۰ ردیف دیگر به صورت جداگانه اختصاص داده و در استان به کارگیری کردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو سال گذشته ۸۰ درصد تخصیص اعتبار بیشتری به آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان داشته‌ایم گفت: تخصیص اعتبارات به این استان با ضریب محرمیت ۲.۸ بوده است.

فانی با بیان اینکه ما یکی از افتخاراتمان در وزارت آموزش و پرورش این است که در این دولت استفاده از جانبازان و ایثارگران در مدیریت بخش‌ها ۴ برابر نسبت به قبل افزایش یافته است گفت: نظام آموزشی ۶.۳.۳ از زمان بنده شروع نشده و از سال ۹۱ کلاس ششم ابتدایی ایجاد شده است به‌طوری که ما هم ناچار بودیم نظام آموزشی را ادامه دهیم، البته تلاش‌هایی کرده‌ایم و مدارس بالای ۵۰۰ دانش‌آموز سعی شده که سه سال اول ابتدایی را از ۳ سال دوم جدا کنیم.

وی به مشکلات ایجاد شده پیرامون کمبود فضای آموزشی برای اجرای سیستم جدید آموزش ابتدایی کشور اشاره کرد و افزود: وقتی که قرار شد در سال ۹۱ و در دولت قبل مدارس ابتدایی کلاس ششم داشته باشند، به دلیل اینکه فضای کالبدی مدارس برحسب مضرب ۵ کلاس ساخته شده بود، ناچار شدند که نمازخانه‌ها و انباری‌ها را به کلاس درس تبدیل کنند به‌طوری که بنده هیچ نقشی در این تبدیل نداشتم و خودم منتقد آن هستم؛ البته ما تلاش کرده‌ایم که فضاهای آموزشی را اصلاح کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگر نماینده زابل که گفته بود وی توجهی به شهدا و حضور در مراسم‌های آن‌ها ندارد، اظهار داشت: شهید نوروزی که در منطقه سیستان شهید شد بنده هم پس از شنیدن این خبر در منزل پدر وی حضور یافتم و نماز جماعت اقامه کردیم و در‌‌ همان روز شهادتش نیز پیام ارسال کردم و دو تن از معاونان وزارت آموزش و پرورش را به نمایندگی از خودم به آنجا اعزام کردم.

فانی با بیان اینکه حسب درخواست و مطالبه به حق رهبر معظم انقلاب اسلامی نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش آماده شده است، گفت: این سند مبنای کار وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر ۸۰ درصد به بودجه‌ها و اعتبارات استان سیستان و بلوچستان افزوده شده است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از اعتبارات ما فرا‌تر از اعتباراتی که برای مدارس کشور در نظر گرفته شده است را به سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم و قرار است سال آینده نیز ۱۷۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه مصوب این میزان را به استان اختصاص دهیم.

کد خبر : ۳۳۹۳۱۵