خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

کانادا نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌اش در تهران ترغیب شده است

یک تحلیلگر سیاست خارجی تاکید کرد: آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بازاری را ایجاد کرده است که موجب رقابت کشورهای مختلف دنیا و از جمله کشورهای غربی شده است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تمایل نخست‌ وزیر کانادا برای گسترش روابط اتاوا-تهران گفت: بعد از آنکه ایران و گروه ۱+۵ درباره مسئله هسته‌ای توانستند به توافق دست یابند و توافق برجام هم بعد از کشمکش‌ها اجرایی شد‏، قابل انتظار بود که بسیاری از کشورهای غربی که عضو گروه ۱+۵ نبود و در سال‌های گذشته روابط خود با ایران را کاهش داده بودند، در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند و از آمادگی‌شان را برای بهبود و گسترش روابط خبر دهند.

وی با بیان اینکه کانادا به عنوان یک کشور صنعتی پیشرفته در سال‌های گذشته روابط و مناسبت‌های اقتصادی بسیاری با ایران داشته است، اظهار داشت: چهار سال قبل دولت محافظه‌کار کانادا پس از حمله به سفارت انگلیس و کاهش روابط تهران و لندن، روابط خود را به صورت یک‌جانبه قطع کرد و سفارتخانه‌اش را در تهران بست.

این کار‌شناس مسائل آمریکای شمالی ادامه داد: در واقع، دولت وقت کانادا در آن زمان در تصمیمی عصبی‏، هیجانی و بدون هیچگونه دوراندیشی یک تصمیم احساسی اتخاذ کرد. البته ایران و کانادا در یک دهه گذشته در برخی از مسائل از جمله مسائل حقوق بشری، اختلاف‌هایی با یکدیگر داشته‌اند و در طول ۱۰ سال گذشته شاهد بوده‌ایم که کانادایی‌ها در صدور قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران پیشتاز بوده‌اند.

ابوالفتح با بیان اینکه با دستیابی توافق هسته‌ای بسیاری از کشورهای غربی و اعضای گروه ۱+۵ درصدد گسترش روابط خود با تهران بوده‌اند، تصریح کرد: در اولین گام پس از توافق هسته‌ای شاهد بودیم که کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ در اولین گام در جهت توسعه روابط خود با ایران اقدام کردند و به همین خاطر‏، به تهران سفر کردند و حتی انگلیس نیز سفارتخانه خود را در تهران بازگشایی کرد.

وی با بیان اینکه کانادا پس از بازگشایی سفارتخانه انگلیس در تهران نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌اش ترغیب شده است، خاطرنشان کرد: آمادگی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بازاری را ایجاد کرده است که موجب رقابت کشورهای مختلف دنیا و از جمله کشورهای غربی شده است. کانادا نیز بر همین اساس‏، نمی‌خواهد در این رقابت عقب بماند و پیش‌نیاز حضور در بازار ایران‏، ترمیم و بهبود روابط است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: طبیعی است که دولت محافظه‌کار هارپر خود پیش‌قدم برای قطع روابط با ایران بود‏ نمی‌توانست دست به اقدام بازگشایی و احیای روابط با ایران بزند و اکنون که دولت تازه بر روی کار آمده جاستین ترودو بر سرکار است‏، طبیعی است که ابتکار عمل لازم برای انجام این کار فراهم باشد.

او با اشاره به نفوذ لابی‌ حامی اسرائیل در کشورهای غربی ابراز داشت: لابی‌های حامی اسرائیل نفوذ بسیاری در کشورهای غربی دارند، اما هنگامی که کشورهایی مانند فرانسه‏، آلمان و انگلیس تصمیم به توافق با ایران و گسترش روابط با تهران گرفته‌اند‏، طبیعی است کشورهای دیگری مانند کانادا هم‌راستا با آن‌ها به بهبود و گسترش روابط با ایران متمایل شوند.

ابوالفتح با یادآوری شرایط کنونی خاورمیانه بیان کرد: هم‌اکنون منطقه غرب آسیا به شدت ناآرام است و کشورهای غربی نگران از دست دادن بازارشان در خاورمیانه هستند. در این شرایط‏، ایران از تمامی کشورهای خاورمیانه ثبات و امنیت بیشتری دارد و این موجب شده تا کشورهایی مانند کانادا نسبت به گسترش روابط با ایران اقدام کنند.

کد خبر : ۳۳۹۵۴۸