خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

پاکستان با افزایش تنش میان ایران و عربستان متضرر می‌شود

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات با بیان اینکه پاکستان علاقه‌مند است تا با میانجی‌گری، مشکلات داخلی‌اش را کاهش دهد، تاکید کرد: اسلام‌آباد تمایل دارد تا با کاهش اختلافات ایران و پاکستان‏، از مزایای روابط با تهران و ریاض بهره‌مند شود.

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر نخست‌وزیر و رئیس ستاد کل ارتش پاکستان به ریاض و تهران و تلاش آنها برای میانجی‌گری میان ایران و عربستان گفت: پاکستان به دلیل تنش کنونی ایران و عربستان در شرایط دشواری قرار دارد. این کشور از سویی‏، از پیوندهای تاریخی و فرهنگی بسیاری با ایران برخودار است و جمعیت شیعه بسیاری دارد و از طرف دیگر، اسلام‌آباد پیوندهای استراتژیک بسیار قوی اقتصادی، سیاسی و نظامی با ریاض دارد.

او ادامه داد: نواز شریف سال‌ها در زمان تبعید در عربستان بود و با حاکمان این کشور روابط بسیار نزدیکی دارد ولی از سوی دیگر‏، بخش اعظمی از اعضای پارلمان پاکستان دارای روابط خوبی با ایران هستند. در واقع با این تنش، جامعه سیاسی پاکستان دچار شکاف شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه به دلیل بروز چنین شکاف‌هایی دولت پاکستان سیاست بی‌طرفی را دنبال می‌کند‏، اظهار داشت: مقام‌های پاکستان بیم از افزایش این شکاف و بروز یک بحران داخلی دارند و همین مسئله موجب شده آنها بخواهند با توجه به نفوذ و روابط خوبی که با ایران و عربستان دارند، به فکر میانجیگری بیفتند.

محبعلی با اشاره به سفر روزهای گذشته وزرای دفاع و امور خارجه عربستان به اسلام‌آباد تصریح کرد: پاکستان هم‌اکنون فشار بسیاری از سوی عربستان برای دور شدن از ایران و همچنین حضور نظامی در جنگ یمن احساس می‌کنند و آنها با اعلام میانجی‌گری می‌خواهند نشان دهند که اسلام عزم برای کاهش اختلاف‌های تهران و اسلام‌آباد دارد و نمی‌تواند جانب یکی از دو طرف را بگیرد.

او با مناسب دانستن رویکرد کشورهایی مانند اندونزی و پاکستان در برابر تنش ایران و عربستان خاطرنشان کرد: رویکرد کشورهایی مانند اندونزی و پاکستان که برای کاهش تنش‌ها میان تهران و ریاض، برای دو کشور مناسب و مفید است زیرا این تنش‏، موجب افزایش اختلاف‌ها در جهان اسلام می‌شود.

سفیر اسبق ایران در یونان و مالزی در پاسخ به این سوال که پاسخ تهران و اسلام‌آباد به این میانجیگری‌ها چیست؟ ابراز داشت: تهران اراده حل اختلاف‌ها و کاهش تنش‌ها را دارد و بنابراین به این تلاش‌ها پاسخ مثبت می‌دهد ولی به نظر می‌رسد که عربستان از اوج‌گیری اختلاف‌ها استقبال می‌کند.

محبعلی در پاسخ به این سوال که چرا عربستان از اوج‌گیری اختلاف‌ها میان تهران و ریاض استقبال می‌کند؟ بیان کرد: پس از تحول‌های اخیر منطقه‌ای و به خصوص اجرایی شدن برجام و تحول‌های سوریه‏، عربستان این احساس و نگرانی را دارد که قدرتش در منطقه کاهش یافته است و از طرفی آنها نگرانی‌ها و مشکلات داخلی هم دارند.

او افزود: این در حالی است که شاهد افزایش جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در دو سال گذشته هستیم و ایران نیز بسیار بیشتر از عربستان توانایی حل مسائل داخلی خود را دارد. از سویی، در چند سال گذشته ریاض و واشنگن اختلاف‌هایشان افزایش یافته است و این در حالی است که ایران یک دوره تنش‌‌آمیز با غرب را پشت سر گذاشته است.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه عربستان می‌کوشد با ایجاد تنش‌های جدید مشکلات داخلی‌اش را سرپوش بگذارد و بهانه‌ای بر اقداماتش در منطقه پیدا کند، عنوان کرد: در واقع، عربستان با ایجاد تنش‌ می‌خواهد مانع از نزدیکی غرب با ایران شود و آنها را مجبور کند تا پشت سر ریاض قرار بگیرند.

او در پاسخ به این سوال که چرا ژنرال راحیل شریف، رئیس ستاد کل ارتش پاکستان نواز شریف را در این سفرها همراهی می‌کند؟ یادآور شد: ارتش پاکستان روابط قوی با عربستان دارد و بخشی از نیروهای پاکستانی در عربستان و سایر کشورهای عربی دارند ولی آنها نگران هستند که تنش‌های موجود ارتش پاکستان را هم دچار شکاف کند.

محبعلی با بیان اینکه پاکستان علاقه‌مند است تا با میانجیگری، مشکلات داخلی‌اش را کاهش دهد، گفت: اسلام‌آباد تمایل دارد با کاهش اختلاف‌های ایران و پاکستان‏، از مزایای روابط با تهران و ریاض بهره‌مند شود.

کد خبر : ۳۳۹۵۶۹