خبرگزاری کار ایران

جهانگیرزاده در گفت‌وگو با ایلنا:

رایزنی برای حل مشکل ردصلاحیت‌ها محدود به نمایندگان مجلس نیست

قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: رایزنی برای تمامی نامزد‌ها در کشور در حال انجام است و این مساله به هیچ‌عنوان تنها منحصر به نمایندگان مجلس نیست

جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به انجام رایزنی‌های نمایندگان ردصلاحیت‌شده با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس برای پیگیری مشکل ردصلاحیت خود با رئیس مجلس شورای اسلامی رایزنی کردند.

او گفت: به هر حال صلاحیت نمایندگان مجلس همچون افراد عادی و دیگر نامزدهای انتخابات باید موردبررسی قرار بگیرد و این عدم احراز صلاحیت برخی از نمایندگان کاملاً طبیعی است.

قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فراموش نکنیم که فرصت‌های تجدیدنظر درخصوص تایید صلاحیت‌های نامزد‌ها در قانون پیش‌بینی شده و فارغ از آن، در مرحله کنونی هیات‌های نظارت مرکز اعلام‌نظر کرده‌اند و در مرحله آخر، شورای نگهبان لیست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت‌شده  را منتشر خواهدکرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که انشاالله مشارکت مردم در انتخابات بسیار بالا خواهد بود، گفت: باتوجه به فضایی انتخاباتی مثبتی که در جامعه وجود دارد، به نظر می‌رسد مشارکت مردم در انتخابات قابل‌قبول باشد.

هیات‌رئیسه بنابر آیین‌نامه به دنبال استیفای حقوق نمایندگان است

او گفت: یکی از مواد قانونی آیین‌نامه داخلی مجلس، وظیفه رئیس و هیات رئیسه مجلس را تلاش برای اسیفای حقوق نمایندگان می‌داند و تعدادی از کسانی که ردصلاحیت‌شده‌اند، در حال حاضر نماینده مجلس هستند.

جهانگیرزاده با بیان این‌که نظر شورای محترم نگهبان، نظر نهایی خواهد بود، اعلام کرد: امکان دارد برخی از نمایندگان در پیگیری حقوق شخصی خود دچار محذوراتی باشند و باتوجه به جایگاه قانونی رئیس مجلس، به نظر می‌رسد منعی برای نمایندگان وجود نداشته‌باشد تا درصورتی که ابهامی وجود داشت، به شورای نگهبان مراجعه کنند و با رایزنی رئیس مجلس توضیحات خود را ارائه کنند و درصورت امکان، شرایط تایید صلاحیت‌شان را بنابر مدارک و توضیح‌های جدیدی که ارائه می‌کنند، تغییر دهند.

رایزنی برای حل مشکل ردصلاحیت‌ها تنها منحصر به نمایندگان مجلس نیست

نماینده مردم ارومیه با تاکید بر این‌که رایزنی برای تمامی نامزد‌ها در کشور در حال انجام است، گفت: این مساله به هیچ‌عنوان تنها منحصر به نمایندگان مجلس نیست و این رایزنی‌ها در مورد تمامی نامزدهای ردصلاحیت‌شده در سراسر کشور و در سطوح مختلف انجام می‌شود و در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، ایرادی به انجام رایزنی و ارائه مدارک و توضیحات جدید از سوی نمایندگان وجود نداشته‌ باشد.

نماینده ارومیه تصریح کرد: فارغ از تمامی این مباحث، آن‌چه باید سرلوحه اقدام‌های همه ما قرار بگیرد، تلاش در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر انتخابات مجلس است و با توجه به شرایط مثبتی که در کشور وجود دارد، امیدواریم مشارکت حداکثری در انتخابات‌های پیش‌رو محقق شود.

جهانگیرزاده همچنین در واکنش به تذکر حاجی‌دلیگانی درخصوص توصیه رئیس مجلس به کاظم جلالی برای ثبت‌نام در انتخابات، یادآور شد: مجلس جای همین بحث‌ها و گفت‌وشنود‌ها است و بیان این انتقادها محل اشکال نیست اما این‌که انتظار داشته‌باشیم، آقای لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه به یکی از همکارانش همچون آقای جلالی با وزنی که در مدیریت کشور دارد، توصیه‌ای برای حضور نداشته‌ باشد، حرف دقیق و سنجیده‌ای نیست.

کد خبر : ۳۳۹۷۱۶