خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش تنش‌ میان تهران و ریاض تهدیدی برای امنیت ملی پاکستان است

یک کار‌شناس مسائل شبه‌قاره گفت: احتمال دارد میانجی‌گری میان تهران و ریاض از سوی پاکستان به پیشنهاد عربستان انجام شده باشد.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به سفر نخست‌ وزیر و رئیس ستاد کل ارتش پاکستان به ریاض و تهران برای میانجی‌گیری میان ایران و عربستان گفت: واقعیت این است که پاکستان با تشدید تنش‌های ایران و عربستان در موقعیت بسیار سختی قرار گرفته است و اگر این تنش‌ها از کنترل خارج شود و به سمت تشدید برود، آنها در موقعیت بسیار سختی قرار می‌گیرد که جانب کدامین سو قرار بگیرند.

او ادامه داد: به لحاظ مسائل مالی و پیوندهای مذهبی به عنوان یک کشور اهل سنت رابطه بسیار نزدیکی با عربستان دارد. بخش مهمی از نیروی کار پاکستان در حال حاضر داخل عربستان و بقیه کشورهای حاشیه خلیج فارس که نفت‌خیز است حضور دارند و سالانه شش میلیارد دلار از این منطقه به پاکستان انتقال داده می‌شود که پاکستان نمی‌خواهد این درآمد را از دست بدهد. از سوی دیگر، نواز شریف هنگام تبعید در عربستان بوده و روابط نزدیکی با خاندان سلطنتی عربستان دارد.

این کار‌شناس مسائل شبه‌قاره با اشاره به پیوندهای ایران و پاکستان اظهار داشت: مناسبات تهران و اسلام‌آباد هم بسیار راهبردی است. این دو کشور بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. مسائلی چون ناامنی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و تحولات افغانستان هم به اهمیت روابط دو کشور می‌افزاید.

ملازهی با بیان اینکه بهترین گزینه برای پاکستان جلوگیری برای عدم افزایش تنش‌ها و مدیریت آن است، تصریح کرد: آنها با در دست گرفتن گزینه ابتکار عمل میانجی‌گیری می‌خواهند خود را بی‌طرف نشان داده و مانع از آن شوند که مجبور به انتخاب شدن میان ایران و عربستان شوند.

او با بیان اینکه افزایش تنش‌ها میان تهران و ریاض تهدیدی برای امنیت ملی پاکستان است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ظرفیت افزایش فرقه‌گرایی و اختلاف در جهان اسلام در تنش جدیدی که میان عربستان و ایران ایجاد شده است، وجود دارد. پاکستان نیز کشوری است که با مشکل افراط‌گرایی و فرقه‌گرایی روبروست و با تشدید تنش‌ها میان تهران و ریاض احتمال افزایش این تهدیدها وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تاثیر این میانجی‌گری‌ها در بهبود تنش‌ ایران و عربستان ابراز داشت: هم‌اکنون کشورهای مختلفی از جمله روسیه، اندونزی، ترکیه، پاکستان و حتی فرانسه علاقمند به میانجی‌گری هستند، ولی باید دانست در نگاه خوش‌بینانه این اقدامات در بلندمدت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

ملازهی با محتمل دانستن این مسئله که ابتکار میانجی‌گری میان تهران و ریاض از سوی پاکستان به پیشنهاد عربستان بوده باشد، بیان کرد: درست است که عادل الجبیر مواضع تندی را علیه ایران بیان می‌کند و عربستان هم در حال تشکیل محور سنی در برابر محور شیعی علیه ایران است، اما آنها می‌داند با افزایش تنش‌ها هیچ سودی متوجه‌شان نمی‌شود، چراکه ایران یک قدرت بزرگ نظامی است و پشتوانه مردمی عظیمی دارد و در موقعیت بین‌المللی قرار دارد، بنابراین هرگونه برخورد نظامی به نفع آن‌ها نخواهد بود.

کد خبر : ۳۳۹۸۳۷