خبرگزاری کار ایران

در همایش استانداران و فرمانداران مطرح شد؛

دیدگاه‌های پنج استاندار برای رشد تولید و مقابله با فساد

پنج استاندار در همایش استانداران و فرمانداران و در حضور معاون اول رییس جمهور نظرات خود در مورد انتخابات را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در دومین همایش استانداران سراسر کشور در وزارت کشور ۵ استاندار به نمایندگی از سایر استاندار‌ها به بیان مشکلات استان خود پرداختند.

استان مازندران
ربیعی فلاح استاندار مازندران با اشاره به سیاست‌های تنش‌زدایی دولت براساس سیاست‌های دولت تدبیر و امید که مبتنی بر تعامل با دیگر کشور‌ها است، گفت: استان مازندران به تبعیت از این سیاست با کشورهای همسایه روابطی را آغاز کرده و توانسته برخی از تفاهم‌نامه‌ها را امضا کند.

او با اشاره به اهمیت تولید در اقتصاد کشور گفت: مازندران به عنوان قطب کشاورزی کشور مهم‌ترین تولید مرکبات و آبزیان را در اختیار دارد.

استاندار مازندران افزود: ما در حال حاضر ۲۲۰ هزار تن تولید گوشت مرغ داریم و آمادگی داریم که تا ۱۰۰ هزار تن این تولید را افزایش دهیم. اما این افزایش تولید بایستی در بازارهای صادراتی مصرف شود که متاسفانه هنوز نتوانستیم مجوز صادرات این محصول را به روسیه اخذ کنیم.

ربیعی فلاح در خصوص محصولات باغی گفت: استان مازندران ۵۰ درصد مرکبات کشور و ۸۰ درصد از تولید کیوی را در اختیار دارد که تمام آن‌ها قابل صادرات است اما متاسفانه به دلیل قیمت تمام شده بالا نمی‌توانیم ما این کالا‌ها را در بازار سایر کشور‌ها عرضه کنیم. برهمین اساس تمهیداتی را‌ اندیشیده‌ایم و حتی با چند شرکت خارجی در این خصوص صحبت‌هایی را مطرح کرده‌ایم.

استاندار مازنداران ادامه داد: اگر می‌خواهیم بازار استان را تقویت کنیم و به تولید بها بدهیم می‌بایست به محصولات صادراتی همچون مرغ و مرکبات یارانه صادرات اختصاص دهیم.

او ادامه داد: لبنیات نیز از دیگر تولیدات این استان است که خوشبختانه امروز خبر رسید که صادرات این محصول از مازندران به کشور روسیه مجاز شد.

وی در خصوص کشت فراسرزمینی گفت: دو شرکت مازندرانی برای کشت فرامرزی در آستاراخان اقدام کردند و امیدواریم شرکت‌های دیگر نیز در این اقدام سهیم شوند.

وی در پایان از افزایش ظرفیت صادرات و واردات این استان از ۹.۵ میلیون تن به ۱۴ میلیون تن خبر داد.

استاندار هرمزگان
جاسم جادری استاندار هرمزگان در این همایش با اشاره به اقتصاد ایران گفت: اقتصاد کشور طول دهه‌های گذشته وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی داشته است و تحریم‌ها نشان داد که این وابستگی چه میزان کشور را آسیب‌پذیر می‌کند

وی با اشاره به گستردگی مرزهای کشور گفت: ما دارای ۱۶ استان مرزی و ۱۵ کشور همسایه هستیم که ۳۲ میلیون نفر در این استان‌ها ساکن هستند، اما با این وجود بیشترین محرومیت و بیکاری در این استان‌ها وجود دارد به طوری که دو سوم بازارچه‌های مرزی تعطیل هستند.

وی به بیان برخی از مشکلات استان‌های مرزی پرداخت و گفت: عدم اختیارات استاندار‌ها در حوزه‌های مالی و بی‌خبر بودن استانداران از قراردادهای بین‌المللی از اهم این مشکلات است.

استاندار لرستان
هوشنگ بازوند با اشاره به ستاد تسهیل گفت: این ستاد بیشتر در حوزه‌های مالی فعالیت دارد که ما استانداران هیچ اختیاری در آن نداریم به طوری که در مورد بیمه، مالیات هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و تنها اختیاری که ما داریم این است که می‌توانیم بدهی واحد‌ها را استمهال کنیم. آن هم به نرخ جدید که این امر هیچ کمکی به واحدهای تولید کننده نمی‌کند، لذا ما از دولت انتظار داریم که این اختیار را بدهد تا بتوانیم به صنایع تولیدی استان کمک کنیم.

او ادامه داد: مشکل بعدی استانداران نداشتن اختیار در اتخاذ قراردادهای بین‌المللی است که این امر نیز مانند مالیات و بیمه باید توسط مرکز انجام شود.

استاندار لرستان به ظرفیت‌های راکد تولید در استان خود اشاره کرد و گفت: ۲۰ درصد این واحد‌ها در اختیار بانک‌ها است و ما نمی‌توانیم هیچ کاری در این زمینه انجام دهیم.

او ادامه داد: مشکل دیگر این است که بانک‌های خصوصی سپرده‌هایی که از مردم می‌گیرند ۷۰ درصد آن را در خارج از استان مصرف می‌کنند که ما این انتظار را از بانک مرکزی داریم که بانک‌ها را ملزم به استفاده آن‌ها در حوزه استان کنند.

استاندار یزد
سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد نیز در این جلسه اظهار داشت: پشتیبانی از سرمایه‌گذاری انجام شده در استان‌ها از ضرورت‌هایی است که دولت باید به آن عنایت داشته باشد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید در استان‌ها مشخص شود، همچنین مکانیسمی ایجاد شودکه سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را برای مالیات ندهند.

استاندار خراسان رضوی
علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی با اشاره به برخی انحراف‌های موسسه‌های مالی در این استان، اظهار داشت: متاسفانه انحرافی در موسسه‌های مالی برخی استان‌ها به خصوص خراسان رضوی پیش آمد که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی تاثیر داشت که برای مقابله با چنین مسائلی باید اختیارات لازم داشته باشیم.

کد خبر : ۳۴۰۰۵۲